Oracles, Prophets and the Exoteric Circles of Science and Religion
Słowa kluczowe
Popularization of science, Mariano Artigas, Ludwig Fleck, science and religion, demarcation criteria, conflict thesisAbstrakt
Drawing upon Karl Giberson and Mariano Artigas’ joint book The Oracles of Science, I discuss the limits of an emphasis on so-called philosophical bridges in the relationship between science and religion. Epistemological and metaphysical analyses of the claims by scientists and religious people are indeed necessary to avoid illegitimate extrapolations; but a clear separation between scientific and religious statements is problematic. Following Ludwig Fleck’s characterisation of the esoteric and the exoteric circles of science, I argue that popularization of science is always embedded in scientific cultures and ideological agendas and that one cannot expect a clear demarcation criterion between pure science and pure popularization. I also consider Lyda Walsh’s rhetorical analysis of the scientists as prophets to understand the oracles’ public portrayal of science in pseudo-religious terms.Bibliografia
Barton, R. 1998. “'Huxley, Lubbock, and Half a Dozen Others’. Professionals and Gentlemen in the Formation of the X Club, 1851–1864”. ISIS, 89: 440–444.
Cunningham, A., and P. Williams. 1993. “De-centering the Big Picture: The origins of modern science and the modern origins of science.” British Journal for the History of Science 26:407–432.
Daston, L., and P. Galison. 2007. Objectivity. Cambridge, MA: The MIT Press.
Dawkins, R. 1998. “Postmodernism disrobed.” Nature 394:141–143.
Fleck, L. 1979. Genesis and Development of a Scientific Fact. Chicago: Chicago University Press. Originally published as Entstehung und Entwicklung einer wissenschaftlichen Tatsache. Einführung in die Lehre vom Denkstil und Denkkollektiv (Basel: Benno Schwabe und Co., 1935).
Giberson, K., y Artigas, M. 2007. Oracles of Science. Celebrity Scientist versus God and Religion. New York: Oxford University Press.
Giberson, Karl 2011. “When Science becomes Religion”, in Navarro, Jaume, ed., Science and Faith within Reason. Reality, Creation, Life and Design, (Farnham: Ashgate) 205—220.
Harrison, P. 2006. “‘Science’ and ‘Religion’: Constructing the boundaries.” The Journal of Religion 86:81–106.
Harrison, P. 2015. The Territories of Science and Religion. Chicago: Chicago University Press.
Levitt, P., and N. Gross. 1994. Higher Superstition. Baltimore: Johns Hopkins University Press.
Murillo, L. 1901. “La ciencia libre y la Revelación.” Razón y Fe 1:6–22.
Nieto-Galan, A. 2016. Science in the Public Sphere A history of lay knowledge and expertise. London: Routledge. Originally published as Los públicos de la ciencia. Expertos y profanos a través de la historia (Madrid: Marcial Pons, 2011).
Pius IX. 1870. Dei Filius. Last accessed June 21st. http://www.ccel.org/ccel/schaff/creeds2.v.ii.i.html
Sanz de Diego, R. M. 1998. “Una aportación regeneracionista de los jesuitas españoles: La revista Razón y Fe (1901).” Anuario Filosófico 31/1:147–177.
Shapin, S., and S. Schaffer. 1985. Leviathan and the Air-pump. Hobbes, Boyle and the Experimental Life. Princeton: Princeton University Press.
Sokal, A. 1996. “Transgressing the Boundaries: Towards a Transformative Hermeneutics of Quantum Gravity.” Social Text 46:215–252.
Sokal, A., and J. Bricmont. 1997. Impostures Intellectuelles. Paris: Editions Odile Jacob.
Stanley, M. 2015. “Huxley’s Church and Maxwell’s Demon. From Theistic Science to Naturalistic Science.” Chicago: Chicago University Press.
Topham, J. 1992. “Science and Popular Education in the 1830s: The Role of the Bridgewater Treatises.” British Journal for the History of Science 25:397–430.
Turner, F. M. 1974. Between science and religion: The reaction to scientific naturalism in late Victorian England. New Haven: Yale University Press.
Turner, F. 1978. “The Victorian conflict between science and religion: A professional dimension.” Isis 69:356–376.
Walsh, L. 2013. Scientists as Prophets. A Rhetorical Genealogy. Oxford: Oxford University Press.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 399
Liczba cytowań: 0