Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Lista Recenzentów
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka prywatności
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Scientia et Fides

Otwarty teizm – teologiczny ‘wymysł’ czy sensowna propozycja?
  • Strona domowa
  • /
  • Otwarty teizm – teologiczny ‘wymysł’ czy sensowna propozycja?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 2 (2015): On Analytic Theology /
  4. Artykuły

Otwarty teizm – teologiczny ‘wymysł’ czy sensowna propozycja?

Autor

  • Damian Dorocki Uniwersytet Mikołaja Kopernika

Słowa kluczowe

otwarty teizm, doktryna Boga, dialog teologii z naukami przyrodniczymi, indeterminizm, libertariańska wolność

Abstrakt

Otwarty teizm to stanowisko teologiczne, które wstrząsnęło ewangelikalnym protestantyzmem, prowokując w jego łonie teologiczną debatę nad doktryną Boga i relacją Stwórca-stworzenie. Artykuł podejmuje się ekspozycji tegoż kierunku, wykazując że jest to jeden z typów tzw. teizmu wolnej woli (free will theism). Bóg otwartego teizmu to byt suwerenny i wszechmocny, który postanowił stworzyć człowieka na Swój obraz i podobieństwo, w co wpisuje się danie mu (libertariańskiej) wolności. Dokonując aktu stwórczego, Bóg samoograniczył Swoją wszechmoc i wszechwiedzę w stosunku do człowieka. Idee te spotkały się jednak z mocną krytyką, szczególnie ze strony ewangelikalnych kalwinistów, afirmujących deterministyczną wizję Opatrzności.

                Po zapoznaniu czytelnika z samym otwartym teizmem, autor ukazał jego współczesny dialog z nauką, szczególnie z naukami przyrodniczymi. Otwarci teiści, tak jak i wszyscy teiści, nie akceptują przede wszystkim metafizycznego naturalizmu, który ich zdaniem ogranicza wachlarz możliwych rozwiązań na drodze poszukiwania przyczyn zjawisk, w tym odpowiedzeniu na pytanie o początki wszechświata. Wiodący przedstawiciele tej teologii przyjmują ewolucyjną kosmologię oraz współczesne teorie fizyczne dotyczące czasu i szczególnej teorii względności, próbując dokonać akomodacji swoich poglądów. Wszystko to pokazuje, że choć otwarty teizm jest kontrowersyjny i nietradycyjny, na pewno nie można mu odebrać sensowności wyznaczanej takimi pojęciami jak racjonalność, krytyka, metodologia.

Bibliografia

Bailey, David H. 2010. “Creationism and Intelligent Design: Scientific and Theological Difficulties.” Dialogue 43: 62-87.

Basinger, David. 1994. “Practical Implications.” W Clark H. Pinnock, Richard Rice, John Sanders, William Hasker, David Basinger, The Openness of God: A Biblical Challenge to the Traditional Understanding of God, 155-176. Downers Grove: InterVarsity Press.

Canale, Fernando L. 2000. “Doctrine of God.” W Handbook of Seventh-day Adventist Theology, (Commentary Reference Series, vol. 12), edited by Raoul Dederen, 105-159, Hagerstown: Review and Herald Publishing Association.

Hasker, William. 1989. God, Time, and Knowledge. New York: Ithaca.

Hasker, William. 2011. “The Need for a Bigger God.” W God in an Open Universe: Science, Metaphysics, and Open Theism, edited by William Hasker, Thomas Jay Oord, Dean Zimmerman, 15-29. Eugene: Wipf and Stock Publishers.

Hicks, John Mark. 2012. “Classic Arminianism and Open Theism: A Substantial Difference in their Theologies of Providence.” Trinity Journal 33: 3-18.

Kaszkowiak, Piotr. 2008. “Teizm otwarty: poszukiwanie drogi środka w filozofii religii.” Diametros 18: 18-40.

Koperski, Jeffrey. 2008. “Two Bad Ways to Attack Intelligent Design and Two Good Ones.” Zygon 43: 433-449.

Koperski, Jeffrey. 2011. “Metatheoretic Shaping Principles: Where Science Meets Theology.” W God in an Open Universe, 33-49.

Łukasiewicz, Dariusz. 2014. Opatrzność Boża, wolność, przypadek. Studium z analitycznej filozofii religii. Kraków-Poznań: W drodze.

Olson, Roger E. 2006. Arminian Theology: Myths and Realities. Downers Grove: InterVarsity Press.

Open Theism and the Undermining of Biblical Christianity: Beyond the Bounds, edited by John Piper, Justin Taylor, Paul Kjoss Helseth. Wheaton: Crossway Books.

Picirilli, Robert E. 2000. “Foreknowledge, Freedom, and the Future.” Journal of the Evangelical Theological Society 43: 259-271.

Picirilli, Robert E. 2001. “An Arminian Response to John Sander’s The God Who Risks: A Theology of Providence.” Journal of the Evangelical Theological Society 44: 467-491.

Pinnock, Clark H. 1986. “God Limits His Knowledge.” W Predestination & Free Will: Four Views of Divine Sovereignty & Human Freedom, edited by David & Randall Basinger, 141-162. Downers Grove: InterVarsity Press.

Pinnock, Clark H. 1989a. introduction to The Grace of God, The Will of Man, edited by Clark H. Pinnock, ix-xiv. Grand Rapids: Zondervan Publishing House.

Pinnock, Clark H. 1989b. “From Augustine to Arminius: A Pilgrimage in Theology” W The Grace of God, 15-30.

Pinnock, Clark H. 2001. Most Moved Mover: A Theology of God’s Openness. Grand Rapids: Baker Academic.

Pinnock, Clark H. 2002. “Open Theism: ‘What is this? A new teaching? – and with authority!’ (Mk 1:27).” Ashland Theological Journal 32: 39-53.

Pinnock, Clark H. 2003. “Reconstructing Evangelical Theology: Is the Open View of God a Good Idea?” Andrews University Seminary Studies 41: 215-227.

Pinnock, Clark H. 2005. “Open Theism: An Answer to My Critics.” Dialog: A Journal of Theology 44: 237-245.

Pinnock, Clark H 2006. “Divine Election as Corporate, Open, and Vocational.” W Perspectives on Election: Five Views, edited by Chad Owen Brand, 276-316. Nashville: Broadman & Holman Publishers.

Pinnock, Clark H. 2007. “Constrained by Love: Divine Self-Restraint according to Open Theism.” Perspectives in Religious Studies 34: 149-160.

Plantinga, Alvin. 2014. “Naturalizm metodologiczny?”, tłum. Radosław Plato, Filozoficzne Aspekty Genezy 11: 37-93.

Rice, Richard. 1980. Openness of God: The Relationship of Divine Foreknowledge and Human Free Will. Hagerstown: Review and Herald Publishing Association.

Rice, Richard. 1989. “Divine Foreknowledge and Free-Will Theism.” W The Grace of God, 121-139.

Sagan, Dariusz. 2015a. “Spór o możliwość wykrywania projektu w naukach przyrodniczych.” Scientia et Fides 3: 87-113.

Sagan, Dariusz. 2015b. Metodologiczno-filozoficzne aspekty teorii inteligentnego projektu. (Biblioteka Filozoficznych Aspektów Genezy, t. 6), Zielona Góra: Instytut Filozofii Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Sanders, John. 1989. “God as Personal.” W The Grace of God, 165-180.

Sanders, John 2007. The God Who Risks: A Theology of Divine Providence. Downers Grove: InterVarsity Press.

Taylor, Justin. 2003. “A Bibliography on Open Theism.” W Open Theism, 385-392.

Ware, Bruce A. 2000. God’s Lesser Glory: The Diminished God of Open Theism. Wheaton: Crossway Books.

Woodruff, David M. 2011. “Presentism and the Problem of Special Relativity.” W God in an Open Universe, 94-124.

Zimmerman, Dean. 2011. “Open Theism and the Metaphysics of the Space-Time Manifold.” W God in an Open Universe, 125-157.

Netografia:

Donkor, Kwabena. Open Theism – A Review of the Issues. Dostęp: lipiec 17, 2015. https://www.adventistbiblicalresearch.org/sites/default/files/pdf/Open%20Theism.pdf.

What is an Evangelical?. Dostęp: sierpień 27, 2015. http://nae.net/what-is-an-evangelical/.

Scientia et Fides

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-10-16

Jak cytować

1.
DOROCKI, Damian. Otwarty teizm – teologiczny ‘wymysł’ czy sensowna propozycja?. Scientia et Fides [online]. 16 październik 2015, T. 3, nr 2, s. 161–180. [udostępniono 7.7.2025].
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 2 (2015): On Analytic Theology

Dział

Artykuły

Licencja

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 871
Liczba cytowań: 2

ISSN/eISSN

ISSN: 2300-7648

eISSN: 2353-5636

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

otwarty teizm, doktryna Boga, dialog teologii z naukami przyrodniczymi, indeterminizm, libertariańska wolność
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa