Ragionevolezza della fede. Rapporto tra fede e ragione in Tommaso d’Aquino
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2015.012Słowa kluczowe
natural theology, philosophy of religion, Aquinas, preambles of faithAbstrakt
Rationality of faith. Relationship between faith and reason in Thomas Aquinas
The rationality of the Christian faith has been an issue debated for centuries. The relationship between faith and reason is an intrinsic reality of Christian thought. But on the other hand from the beginning the Christianity it was a form of religion based on the assent of faith and not on a human justification. Here comes the heart of the problem in the relationship between Christian faith and reason, because the object of faith is not obvious. Instead, in general terms the rational knowledge is based on evidence and the principles of logic. But the act of faith, as evidenced by St. Thomas, is something more than the simple rationality: “act of the intellect gives assent to the divine truth under the influence of the will moved by God’s grace”. It is intended to demonstrate, on the basis of the thought of St. Thomas, that his position clearly can be considered as an attempt to achieve a balance covering the relationship between faith and reason. On the one hand, faith does not fall into irrationality of fideism. On the other hand, the faith in the thomistic conception has not been reduced to a form of rationalism. An attempt to read again the thomistic thought can be very fruitful to promote a dialogue between faith and reason.
Bibliografia
Di Ceglie, R. 2011. Introduzione a Dio esiste. Perchè affermarlo anche senza prove. A. Plantinga. VII–XXIX. Soveria Mannelli: Rubbettino.
Di Ceglie, R. 2014. Credere in Deum. Ariccia: Aracne.
Di Ceglie, R. 2015. “Faith, reason, and charity in Thomas Aquinas’s thought.” International Journal for Philosophy of Religion (2015). Accesso: Aprile 15, 2015. Doi: 10.1007/s11153-015-9513-6.
Fabro, C. 2007. Opere Complete. Breve Introduzione al Tomismo. Vol. 16. Roma.
Fisichella, R. 1997. Quando la fede pensa. Casale Monferrato: Piemme.
Giovanni Paolo II. 1998. Fides et ratio.
Gilson, É. 2006. “What is Christian Philosophy?” In: Gilson Reader. Selected Writings of Etienne Gilson ed. A.C. Pegis. New York 1957: Garden City. Trad it. “Che cosa è la filosofia cristiana?” In: Ragione e Incarnazione. R. Di Ceglie. Città del Vaticano 2006: Lateran University Press.
Grabowski, M. 2003. Na ścieżkach współczesności. Kraków.
Livi, A. e Silli, F. 2007. Logica della testimonianza. Quando credere è ragionevole. Roma.
Livi, A. 2008. “L’essenza razionale del cristianesimo”. Studi cattolici 52 (2008): 324–330.
McInerny, R. 2006. Preambula fidei. Thomism and the God of the Philosophers. Washington DC: The Catholic University of America Press.
Pangallo, M. 2004. Il creatore del mondo. Breve trattato di teologia filosofica. Roma.
Plantinga, A. 2011. Dio esiste. Perchè affermarlo anche senza prove. Trad. it. di Reason and Belief in God a cura di R. Di Ceglie. Soveria Mannelli: Rubbettino.
Ratzinger, J. “La verità cattolica.” Trad. it. Micromega 2 (2000): 41–64.
Tommaso d’Aquino. 1985. Summa Theologiae [nel testo: ST]. Edizioni Studio Domenicano. Bologna.
Tommaso d’Aquino. 1997. Super Boethium De Trinitate. A cura di C. Pandolfi, Edizioni Studio Domenicano. Bologna.
Tommaso d’Aquino. 2000. Summa Contra Gentiles [nel testo: CG]. A cura di T.S. Centi, Edizioni Studio Domenicano. Bologna.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Scientia et Fides
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 793
Liczba cytowań: 1