Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Lista Recenzentów
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka prywatności
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Scientia et Fides

Oblicza religii Augusta Cieszkowskiego. Temporalny i dziejowy wymiar doświadczenia religijnego
  • Strona domowa
  • /
  • Oblicza religii Augusta Cieszkowskiego. Temporalny i dziejowy wymiar doświadczenia religijnego
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 1 (2015) /
  4. 200th Anniversary of August Cieszkowski

Oblicza religii Augusta Cieszkowskiego. Temporalny i dziejowy wymiar doświadczenia religijnego

Autor

  • Marek Szulakiewicz Wydział Politologii i Studiów Międzynarodowych Uniwersytet Mikołaja Kopernika

DOI:

https://doi.org/10.12775/SetF.2015.010

Słowa kluczowe

religia, czas, dzieje, doświadczenie, chrześcijaństwo

Abstrakt

August Cieszkowski należy do największych filozofów polskiej filozofii narodowej i filozofów dziejów. Był też myślicielem, w którego systemie filozoficznym religia odgrywała olbrzymią rolę. Nie byłoby tego systemu bez religii. W artykule ukazuje się rolę myślenia religijnego w całym systemie historiozoficznym Cieszkowskiego. Podkreśla się, że Cieszkowski jako filozof ponownie chciał „zaczarować rzeczywistość” i to wtedy, gdy rozwijająca się nauka intensywnie pracowała nad jej „odczarowaniem”. Jednak to „zaczarowanie” nie odbywało się w jego myśli „przeciwko nauce”. Odwrotnie: myśliciel z Wierzenicy znakomicie wykorzystywał osiągnięcia nauki, aby wskazać, że „religia jest wszystkim”. To, co „boskie”, nie jest już ulokowane w tajemniczym i oddzielnym sacrum, lecz stanowi nasze codzienne życie i działanie.

Bibliografia

Augustyn, św. 1997. Wyznania. Warszawa: Znak.

Bierdiajew M. 1999. „Dwie wizje chrześcijaństwa. Spory o stare i nowe chrześcijaństwo.” In idem, Głoszę wolność. Wybór pism. Warszawa: Fundacja Aletheia.

Chrzanowski I. 1922. Ojcze nasz Augusta Cieszkowskiego. Kraków: Nakładem Księgarni J. Czerneckiego.

Cieszkowski A. 1923a. Ojcze nasz, t. 2. Poznań: Fiszer i Majewski.

Cieszkowski A. 1923b. Ojcze nasz, t. 3. Poznań: Fiszer i Majewski.

Cieszkowski A. 1972. „Prolegomena do historiozofii.” In idem, Prolegomena do historiozofii. Bóg i palingeneza oraz mniejsze pisma filozoficzne z lat 1838–1842. Warszawa: PWN.

Dupré L. 2003. Inny wymiar. Filozofia religii. Kraków: Znak.

Elzenberg H. 1963. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.

Elzenberg H. 1986. „Motywacja etyczna (Wartość w religii i kulturze).” Studia Filozoficzne N 12 (233).

Heschel A. J. 2001. Człowiek nie jest sam. Filozofia religii. Kraków: Znak

Heschel A. 2005. „Żadna religia nie jest samotną wyspą.” In Abraham J. Heschel, Żadna religia nie jest samotna wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny, red. H. Kasimow, B. L. Sherwin. Kraków: Znak.

Hick J. 2006. Piąty wymiar. Odkrywanie duchowego królestwa. Poznań: Zysk i S-ka.

Imbach J. 1988. Wiara z doświadczenia. O możliwości spotkania z Bogiem. Warszawa: Pax.

Jaspers K. 2006. O źródle i celu historii. Kęty: Marek Derewiecki.

Levinas E. 1994. O Bogu, który nawiedza myśl. Kraków: Znak.

Mascall E. L. 1988. Otwartość bytu. Teologia naturalna dzisiaj. Warszawa: Pax.

Nenning G. 1997. Gott ist verrück. Zukunft der Religion. Düsseldorf: Patmos Verlag.

Nietzsche F. 1991. Wiedza radosna. Warszawa: Jakub Mortkowicz.

Rahner K. 1987. Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa. Warszawa: Pax.

Rahner K. 2005. „Uwagi na temat nauki o Bogu w dogmatyce katolickiej.” In idem, Pisma wybrane, t. 1. Kraków: WAM.

Taylor C. 2002. Oblicza religii dzisiaj. Kraków: Znak.

Tresmontant C. 1996. Esej o myśli hebrajskiej. Kraków: Znak.

Welte B. 1996. Filozofia religii. Kraków: Znak.

Scientia et Fides

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2015-05-30

Jak cytować

1.
SZULAKIEWICZ, Marek. Oblicza religii Augusta Cieszkowskiego. Temporalny i dziejowy wymiar doświadczenia religijnego. Scientia et Fides [online]. 30 maj 2015, T. 3, nr 1, s. 187–212. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/SetF.2015.010.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 1 (2015)

Dział

200th Anniversary of August Cieszkowski

Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Scientia et Fides

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 551
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 2300-7648

eISSN: 2353-5636

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

religia, czas, dzieje, doświadczenie, chrześcijaństwo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa