Oblicza religii Augusta Cieszkowskiego. Temporalny i dziejowy wymiar doświadczenia religijnego
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2015.010Słowa kluczowe
religia, czas, dzieje, doświadczenie, chrześcijaństwoAbstrakt
August Cieszkowski należy do największych filozofów polskiej filozofii narodowej i filozofów dziejów. Był też myślicielem, w którego systemie filozoficznym religia odgrywała olbrzymią rolę. Nie byłoby tego systemu bez religii. W artykule ukazuje się rolę myślenia religijnego w całym systemie historiozoficznym Cieszkowskiego. Podkreśla się, że Cieszkowski jako filozof ponownie chciał „zaczarować rzeczywistość” i to wtedy, gdy rozwijająca się nauka intensywnie pracowała nad jej „odczarowaniem”. Jednak to „zaczarowanie” nie odbywało się w jego myśli „przeciwko nauce”. Odwrotnie: myśliciel z Wierzenicy znakomicie wykorzystywał osiągnięcia nauki, aby wskazać, że „religia jest wszystkim”. To, co „boskie”, nie jest już ulokowane w tajemniczym i oddzielnym sacrum, lecz stanowi nasze codzienne życie i działanie.
Bibliografia
Augustyn, św. 1997. Wyznania. Warszawa: Znak.
Bierdiajew M. 1999. „Dwie wizje chrześcijaństwa. Spory o stare i nowe chrześcijaństwo.” In idem, Głoszę wolność. Wybór pism. Warszawa: Fundacja Aletheia.
Chrzanowski I. 1922. Ojcze nasz Augusta Cieszkowskiego. Kraków: Nakładem Księgarni J. Czerneckiego.
Cieszkowski A. 1923a. Ojcze nasz, t. 2. Poznań: Fiszer i Majewski.
Cieszkowski A. 1923b. Ojcze nasz, t. 3. Poznań: Fiszer i Majewski.
Cieszkowski A. 1972. „Prolegomena do historiozofii.” In idem, Prolegomena do historiozofii. Bóg i palingeneza oraz mniejsze pisma filozoficzne z lat 1838–1842. Warszawa: PWN.
Dupré L. 2003. Inny wymiar. Filozofia religii. Kraków: Znak.
Elzenberg H. 1963. Kłopot z istnieniem. Aforyzmy w porządku czasu. Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Elzenberg H. 1986. „Motywacja etyczna (Wartość w religii i kulturze).” Studia Filozoficzne N 12 (233).
Heschel A. J. 2001. Człowiek nie jest sam. Filozofia religii. Kraków: Znak
Heschel A. 2005. „Żadna religia nie jest samotną wyspą.” In Abraham J. Heschel, Żadna religia nie jest samotna wyspą. Abraham Joshua Heschel i dialog międzyreligijny, red. H. Kasimow, B. L. Sherwin. Kraków: Znak.
Hick J. 2006. Piąty wymiar. Odkrywanie duchowego królestwa. Poznań: Zysk i S-ka.
Imbach J. 1988. Wiara z doświadczenia. O możliwości spotkania z Bogiem. Warszawa: Pax.
Jaspers K. 2006. O źródle i celu historii. Kęty: Marek Derewiecki.
Levinas E. 1994. O Bogu, który nawiedza myśl. Kraków: Znak.
Mascall E. L. 1988. Otwartość bytu. Teologia naturalna dzisiaj. Warszawa: Pax.
Nenning G. 1997. Gott ist verrück. Zukunft der Religion. Düsseldorf: Patmos Verlag.
Nietzsche F. 1991. Wiedza radosna. Warszawa: Jakub Mortkowicz.
Rahner K. 1987. Podstawowy wykład wiary. Wprowadzenie do pojęcia chrześcijaństwa. Warszawa: Pax.
Rahner K. 2005. „Uwagi na temat nauki o Bogu w dogmatyce katolickiej.” In idem, Pisma wybrane, t. 1. Kraków: WAM.
Taylor C. 2002. Oblicza religii dzisiaj. Kraków: Znak.
Tresmontant C. 1996. Esej o myśli hebrajskiej. Kraków: Znak.
Welte B. 1996. Filozofia religii. Kraków: Znak.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2015 Scientia et Fides

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 551
Liczba cytowań: 0