Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Español (España)
    • Français (France)
    • Italiano
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Lista Recenzentów
    • Proces recenzji
    • Polityka Open Access
    • Zapora „ghostwriting” i „guest authorship”
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka prywatności
    • Zasady archiwizacji
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Scientia et Fides

Historiosophy of August Cieszkowski in the context of contemporary consciousness
  • Strona domowa
  • /
  • Historiosophy of August Cieszkowski in the context of contemporary consciousness
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 3 Nr 1 (2015) /
  4. 200th Anniversary of August Cieszkowski

Historiosophy of August Cieszkowski in the context of contemporary consciousness

Autor

  • Daniel Roland Sobota University of Technology and Life Sciences in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/SetF.2015.003

Słowa kluczowe

postheglizm, filozofia dziejów, postmodernizm

Abstrakt

Historiozofia Augusta Cieszkowskiego w kontekście świadomości współczesnej

Twórczość Augusta Cieszkowskiego przypomina soczewkę, w której skupiają się najbardziej wpływowe prądy filozofii i kultury XIX wieku.  Nie znaczy to jednak, że należy ona dziś już tylko do historii filozofii. Przeciwnie, chociaż Cieszkowski myśli i mówi, używając toposów i nomenklatury charakterystycznych dla swoich czasów, to jednak u podstaw jego filozofii znajduje się fundamentalne doświadczenie uniwersalnej natury. Jest to doświadczenie dialektyki historii, które znajduje się nie tylko u podstaw dziewiętnastowiecznej filozofii dziejów, ale stanowi także przesłankę współczesnej świadomności , określanej, z jednej strony, przez hermeneutykę, z drugiej – przez postmodernizm. Przodkiem rozumu transwersalnego jest chytry rozum historii. Postmodernizm, który koncentruje się na pluralizmie, jest blisko związany z ideą końca historii i post-historii. Te ostatnie określenia mają historiozoficzny charakter. Z powyzszych względów prezentacja historiozofii Augusta Cieszkowskiego pozwala nam lepiej zrozumieć filozoficzne podstawy współczesnej kultury.

Bibliografia

Bartula, Piotr. 2006. Jako w niebie tak i na ziemi. August Cieszkowski redivivus. Kraków.

Cieszkowski, August. 1972. Prolegomena do historiozofii. Bóg i palingeneza oraz mniejsze pisma filozoficzne z lat 1838-1842, ed. J. Garewicz i A. Walicki. Warszawa: PWN.

Cieszkowski, August. 1908. Prolegomena do historyozofii, translated by A. Cieszkowski (son). Poznań.

Cieszkowski, August. 1922. Ojcze Nasz, Vol. 1, Poznań.

Cieszkowski, August. 1923a. Ojcze Nasz, Vol. 2, Poznań

Cieszkowski, August. 1923b. Ojcze Nasz, Vol. 3, Poznań.

Fukuyama, Francis. 1996. Koniec historii, translated by T. Bieroń, M. Wichrowski. Warszawa: Zysk i S-ka.

Gadamer, Hans-Georg. 2006. Pomiędzy fenomenologią i dialektyką – próba samokrytyki, translated by A. Przyłębski, in Przyłębski, Andrzej. Gadamer. Warszawa: WP.

Gadamer, Hans-Georg. 1993. Prawda i metoda. Zarys hermeneutyki filozoficznej, translated by B. Baran. Kraków: Inter esse.

Hegel, Georg W.F. 1969. Zasady filozofii prawa, translated by A. Landman. Warszawa: PWN.

Heidegger, Martin. 2002. Odczyty i rozprawy, translated by J. Mizera. Kraków: Wyd. Baran i Suszczyński.

Heidegger, Martin. 1996. Przyczynki do filozofii (Z wydarzania), translated by J. Mizera, B. Baran. Kraków: Wydawnictwo Baran i Suszczyński.

Heidegger, Martin. 2006. Sein und Zeit. Tübingen: Max Niemeyer Verlag, 2006. Polish edition: 2004. Bycie i czas, translated by B. Baran. Warszawa: PWN.

Jakubowski, Marek N. 1989. Czyn, przyszłość, naród. Poglądy filozoficzne Augusta Cieszkowskiego. Warszawa-Poznań: PWN.

Jaspers, Karl. 1919. Psychologie der Weltanschauungen. Berlin: Springer.

Kozłowski, Marek. 1996. Czy dialektyka zachowuje swą poznawczą ważność także poza filozofią? Kilka uwag o wkładzie Cieszkowskiego w poprawianie Heglowskiej filozofii dziejów, „Archiwum historii filozofii i myśli społecznej” 41.

Löwith, Karl. 2001. Od Hegla do Nietzschego. Rewolucyjny przełom w myśli XIX wieku, translated by S. Gromadzki. Warszawa: KR.

Löwith, Karl. 2002. Historia powszechna i dzieje zabawienia. Teologiczne przesłanki filozofii dziejów, translated by J. Marzęcki. Kęty: Wydawnictwo Antyk.

Mannheim, Karl. 1992. Ideologia i utopia, translated by J. Miziński. Lublin: Wydawnictwo Test.

Nietzsche, Friedrich. 1905. Wola mocy. Próba przemiany wszystkich wartości (Studya i fragmenty), translated by S. Frycz and K. Drzewiecki. Warszawa: Nakład J. Mortkowicza.

Nietzsche, Friedrich. 1906. Z genealogii moralności. Pismo polemiczne, translated by L. Staff. Warszawa: Nakład J. Mortkowicza, 1905-1906.

Pot, J.H.J. van. 1999. Sinndeutung und Periodisierung der Geschichte: eine systematische Übersicht der Theorien und Auffassungen. Boston, Köln, Brill.

Ratzinger, Josef. 1998. The Holy Spirit as Communio: Concerning the Relationship on Pneumatology and Spirituality in Augustine, Communio. International Catholic Review, 25: 324-337.

Religia. Seminarium na Capri prowadzone przez Jacquesa Derridę i Gianniego Vattimo, 1999. translated by M. Kowalska, E. Łukaszyk, P. Mrówczyński, R. Reszke, J. Wojcieszak. Warszawa: KR.

Schleiermacher, Friedrich. 1995. Mowy o religii do wykształconych spośród tych, którzy nią gardzą, translated by J. Prokopiuk. Kraków: Znak.

Schnädelbach, Herbert. 1992. Filozofia w Niemczech 1831-1933, translated by K. Krzemieniowa. Warszawa: PWN.

Sobota, Daniel R. 2004. Krytyka czystego pytania. Rzecz o Kantowskim pytaniu transcendentalnym, in Immanuel Kant i świat współczesny. W 200. Rocznicę śmierci Immanuela Kanta, ed. K. Śnieżyński. Poznań: Wyd. UAM, 135-148.

Sobota, Daniel R. 2010. Periodyzacja filozofii Martina Heideggera, „Ruch Filozoficzny” LXVII: 731-764.

Sobota, Daniel R. 2012-2013. Źródła i inspiracje Heideggerowskiego pytania o bycie. Bydgoszcz: Fundacja Kultura Yakiza.

Szacki, Jerzy. 2011. Historia myśli socjologicznej. Warszawa: PWN.

Szulakiewicz, Marek. 2004. Heidelberg, Wierzenica i myśl Augusta Cieszkowskiego, in: Spacer aleją filozofów. August Cieszkowski i jego intelektualna spuścizna, ed. J. Banaszak, W. Trzeciakowski. Bydgoszcz: Wyd. Akademii Bydgoskiej.

Vattimo, Giovani. 2006. Koniec nowoczesności, translated by M. Surma-Gawłowska. Kraków: Universitas.

Walicki, Andrzej. 1972. Pisma filozoficzne Cieszkowskiego z lat 1838-1842 w kontekstach intelektualnych epoki, in A. Cieszkowski, Prolegomena do historiozofii. Bóg i palingeneza oraz mniejsze pisma filozoficzne z lat 1838-1842, ed. J. Garewicz i A. Walicki. Warszawa: PWN.

Walicki, Andrzej. 2005. Czy jestem „dysydentem”?, Zdanie, issue no. 1-2.

Weischedel, Wilhelm. 1994. Teologia filozoficzna w cieniu nihilizmu, translated by G. Sowiński, „Znak” 6 (469).

Welsch, Wolfgang. 1998. Nasza postmodernistyczna moderna, translated by R. Kubicki, A. Zeidler-Janiszewska. Warszawa: Oficyna Naukowa.

Wodziński, Cezary. 1994. Heidegger i problem zła. Warszawa: PIW.

Scientia et Fides

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-04-01

Jak cytować

1.
SOBOTA, Daniel Roland. Historiosophy of August Cieszkowski in the context of contemporary consciousness. Scientia et Fides [online]. 1 kwiecień 2015, T. 3, nr 1, s. 227–264. [udostępniono 1.7.2025]. DOI 10.12775/SetF.2015.003.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 3 Nr 1 (2015)

Dział

200th Anniversary of August Cieszkowski

Licencja

Prawa autorskie (c) 2015 Scientia et Fides

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.

  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
  • Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
  • Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony

PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 714
Liczba cytowań: 0

ISSN/eISSN

ISSN: 2300-7648

eISSN: 2353-5636

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Español (España)
  • Français (France)
  • Italiano
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

postheglizm, filozofia dziejów, postmodernizm
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa