The eternal return: an immanent eschatology
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2023.024Słowa kluczowe
Nietzsche, Overbeck, resentimiento, ideal ascético, escatología, eterno retornoAbstrakt
Franz Overbeck asocia el eterno retorno con una pasión de Nietzsche por el ideal de lo extremo, una pulsión por las cosas últimas que está relacionada con la noción del superhombre nietzscheano. El objetivo de este artículo es traer a la luz y analizar la comprensión nietzscheana sobre las cosas últimas, partiendo de Overbeck y poniendo de manifiesto la concepción de la escatología cristiana presupuesta en el análisis del resentimiento y del ideal ascético. Explicitar la escatología de la que Nietzsche parte ayudará a profundizar en la doctrina del eterno retorno, explorando cómo pesa en ella la herencia cristiana de la que Nietzsche bebió.
Bibliografia
Bernoulli, Carl A. 1908. Overbeck und Friedrich Nietzsche. Vol. 1, Jena: E. Diederichs.
Büttgen, Philipp. 1999. “Eschatologie et temps présent chez Martin Luther.” Metamorphosen der Zeit, ed. G. Schröder, y B. Cassin, 85–102. München: Wilhem Fink.
D’Iorio, Paolo. 1995. “Cosmologie de l’éternel retour.” Nietzsche-Studien 24 (1): 62–123.
Frank, Didier. 2014. Nietzsche et l’ombre de Dieu. Paris: PUF.
Galparsoro, José I. 2012. “Sobre el supuesto carácter circular del tiempo en el eterno retorno de Nietzsche.” Daimon. Revista Internacional de Filosofía. 57: 81–95.
Gerhardt, Völker. 2006. “Resentimiento y fin de los tiempos.” Estudios Nietzsche 6: 27–46.
Henry, Martin. 2007. “Franz Overbeck: a Review of Recent Literature (Part 2).” Irish Theological Quarterly 73.
Herrero, Montserrat. 2008. “Variaciones hegelianas de la crítica bíblica ilustrada: el espíritu frente a la letra.” Scripta Theologica 50.
Jakob, Florent. 2021. “Vengeance imaginaire et attente eschatologique”. Anuario filosófico 54 (1): 21–40.
Koselleck, Reinhart. 1993. Futuro pasado, Para una semántica de los tiempos históricos, Barcelona: Paidós.
Löwith, Karl. 2008. “El problema de la cristiandad”. De Hegel a Nietzsche. Trad. Emilio Estiú. Katz: Madrid.
Luther, Martin. 1531–1546. Tishreden WA.
Nietzsche, Friedrich. 2001. La ciencia jovial [La gaya scienza]. Traducido por Germán Cano. Madrid: Biblioteca Nueva.
Nietzsche, Friedrich. 2008. Fragmentos póstumos, vol. II, 1875–1882. Edición de Diego. Sánchez Meca, traducción de M. Barrios y J. Aspiunza. Madrid: Tecnos.
Nietzsche, Friedrich. 2008. Fragmentos póstumos, vol. IV, 1885–1889. Edición de Diego Sánchez Meca, traducción de J. L. Vermal y J. Llinares. Madrid: Tecnos.
Nietzsche, Friedrich. 2017. El Anticristo. Traducido por Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza editorial.
Nietzsche, Friedrich. 2017. La genealogía de la moral. Traducido por Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza editorial.
Overbeck, Franz. 1873. Über die Christlichkeit unserer heutigen Theologie. Fritzsch: Leipzig.
Overbeck, Franz. 1999. Werke und Nachlass. Bd. 7/2. Ed.-Komm.: Ekkehard. W. StegemannStuttgart: Metzler.
Overbeck, Franz. 2016. La vida arrebatada de Friedrich Nietzsche, ed. española de Iván de los Ríos. Madrid: Errata naturae.
Peterson, Erik. 1959. “Die geschichtliche Bedeutung der jüdischen Gebetsrichtung“. Frühkirche, Judentum und Gnosis, 1–14. Friburgo: Herder.
Ratzinger, Joseph. 2007. Escatología. La muerte y la vida eterna. Barcelona: Herder.
Sommer, Andreas U. 1997. Der Geist der Historie und das Ende des Christentums. Zur „Waffengenossenschaft“ von Friedrich Nietzsche und Franz Overbeck. Mit einem Anhang unveröffentlichter Texte aus Overbecks „Kirchenlexicon“. Berlín: Akademie.
Souladié, Yannick. 2007. “Antichristianisme et hérésie.” L’inversion des valeurs. Hildescheim: Georg Olms Verlag.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2023 María Guibert Elizalde
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 565
Liczba cytowań: 0