Empersonal Research Practices
Getting to Know Our Interdisciplinary Collaborators
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2022.024Słowa kluczowe
inquiry, knowledge of persons, collaboration, shared inquiry, intellectual virtueAbstrakt
Collaborative research is quite common in contemporary society; indeed, it may be thought that scientists cannot live without it. Yet, it seems difficult to engage in good interdisciplinary collaboration when research methods and background assumptions often differ widely. I suggest in this paper that a disposition to inquire into another person is essential to good collaborative research. I first explain what I mean by “empersonal inquisitiveness” and why it is important in interdisciplinary collaboration. Inquiring into a person serves as an important precursor to engaging in interdisciplinary collaboration, because it allows researchers to form shared frameworks and develop a shared plan for the research project. I then discuss social-cognitive mechanisms and their ability to generate knowledge of other persons. In the final section of the paper, I explain how social cognition can allow persons to engage in truly collaborative projects, in particular by way of shared mental models and shared reasoning. The result is that empersonal inquisitiveness, when employed by potential research partners, produces important empersonal knowledge that advances collaborative research.
Bibliografia
Byrne, Ruth M.J. 2005. The Rational Imagination: How People Create Alternatives to Reality. Cambridge, MA: MIT Press.
De Backer, Liesje, Hilde Van Keer, and Martin Valcke. 2022. “The Functions of Shared Metacognitive Regulation and their Differential Relation with Collaborative Learners’ Understanding of the Learning Content.” Learning and Instruction 77: 101527. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2021.101527.
De Jaegher, Hanne, and Ezequiel Di Paolo. 2007. “Participatory Sense-Making: An Enactive Approach to Social Cognition.” Phenomenology and the Cognitive Sciences 6, no 4: 485–507.
Goldman, Alvin. 2013. Joint Ventures: Mindreading, Mirroring, and Embodied Cognition. New York: Oxford University Press.
Grant, Adam M., and James W. Berry. 2011. “The Necessity of Others is the Mother of Invention: Intrinsic and Prosocial Motivations, Perspective Taking, and Creativity.” The Academy of Management Journal 54, no 1: 73–96.
Hoever, Inga J., Daan van Knippenberg, Wendy P. van Ginkel, and Harry G Barkema. 2012. “Fostering Team Creativity: Perspective Taking as Key to Unlocking Diversity’s Potential.” Journal of Applied Psychology 97, no 5: 982–996.
Johnson-Laird, Philip N. 2006. How We Reason. New York: Oxford University Press.
Johnson-Laird, Philip N., and Ruth M.J. Byrne. 1991. Deduction. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Jonker, Catholijn, M. Birna van Riemsdijk, and Bas Vermeulen. 2011. “Shared Mental Models: A Conceptual Analysis.” In Coordination, Organizations, Institutions, and Norms in Agent Systems VI. COIN 2010. Lecture Notes in Computer Science, vol 6541, edited by Marina Vos, Nicoletta Fornara, Jeremy V. Pitt, and George Vouros, 132–151. Berlin: Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-642-21268-0_8.
Kotsonis, Alkis. 2021. “Epistemic Collaborativeness as an Intellectual Virtue.” Erkenntnis. https://doi.org/10.1007/s10670-021-00384-y.
Paletz, Susannah B.F., and Christian D. Schunn. 2010. “A Social-Cognitive Framework of Multidisciplinary Team Innovation.” Topics in Cognitive Science 2: 73–95.
Salmon, Merrilee H., and Colleen M. Zeitz. 1995. “Analyzing Conversational Reasoning.” Informal Logic 17, no 1: 1–23.
Spaulding, Shannon. 2018. How We Understand Others: Philosophy and Social Cognition. New York: Routledge.
Suthers, Daniel D. 2003. “Representational Guidance for Collaborative Inquiry.” In Arguing to Learn: Confronting Cognitions in Computer-Supported Collaborative Learning Environments, edited by Jerry Andriessen, Michael Baker, and Dan Suthers, 27–46. Norwell, MA: Kluwer Academic Publishers.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Katherine Sweet
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nd/4.0/88x31.png)
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 445
Liczba cytowań: 0