Evolución y relato: más allá del neodarwinismo y el diseño inteligente
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2022.002Słowa kluczowe
Dawkins, Diseño Inteligente, Neodarwinismo, Teoría Sintética de la evolución, verosimilitudAbstrakt
Este artículo analiza la evolución desde una perspectiva filosófica, contraponiendo los problemas que suscita tanto el neodarwinismo como la teoría del diseño inteligente. En primer lugar, trato algunos problemas que presenta la teoría sintética desde el punto de vista científico, así como los problemas filosóficos implicados en el neodarwinismo de Dawkins, Dennett, Monod y Ruse. Defiendo que el neodarwinismo, aunque se presente como un relato científico, en realidad es fundamentalmente filosófico, y presenta problemas de fondo que lo hacen difícilmente creíble. Por otro lado, discuto el alcance del diseño inteligente como postura filosófica acerca de la evolución de los seres vivos, mostrando sus problemas. Finalmente, propongo un relato filosófico verosímil acerca de la evolución que pretende ir más allá de la lectura científica de los datos de experiencia.
Bibliografia
Alexander, Denis R. 2020. “Is Evolution a Chance Process?”. Scientia et Fides 8: 15-41.
Artigas, Mariano. 1992. La inteligibilidad de la naturaleza. Pamplona: Eunsa.
Ayala, Francisco José. 2007. Darwin y el diseño inteligente. Madrid: Alianza.
Behe, Michael. 1999. La caja negra de Darwin. Barcelona: Andrés Bello.
Cairns, J., Overbaugh, J., Miller, S. 1988. “The origin of mutants”. Nature 335: 142-145.
Collado, Santiago. 2008. “Panorámica del «diseño inteligente»”. Acta Philosophica 17: 38.
Dawkins, Richard. 1988. El relojero ciego. Barcelona: Labor.
Dembski, William. 2006. Diseño inteligente. Madrid: Homo Legens.
Dennett, Daniel. 1999. La peligrosa idea de Darwin, Barcelona: Galaxia Gutenberg.
Dobzhansky, Theodosius. 1973. “Nothing in Biology Makes Sense Except in the Light of Evolution”. The American Biology Teacher: 125-129.
Gilson, Etienne. 1976. De Aristóteles a Darwin (y vuelta). Pamplona: Eunsa.
Godfrey-Smith, Peter. 2001. “Information and the Argument from Design”. In Intelligent Design and Its Critics, edited by R. T. Pennock, 575-596. Cambridge: MIT Press.
Gould, Stephen. 1977. Ontogeny and Phylogeny. Cambridge: Harvard University Press.
Gould, Stephen. 1985. El pulgar del panda. Barcelona: Orbis.
Jablonka, Eva y Lamb, Marion. 2005. Evolution in Four Dimensions, Cambridge: MIT Press, Cambridge.
Kitcher, Philip. 2001. “Born-Again Creationism”, In Intelligent Design and Its Critics, edited by R. T. Pennock, 257-287. Cambridge: MIT Press.
Koonin, Eugene V. 2019. “Lamarckian or not, CRISPR-Cas is an elaborate engine of directed evolution”. Biology and Philosophy 34, 17. doi: 10.1007/s10539-018-9666-7
Laublicher, Manfred, y Maienschein, Jane (eds.). 2009. Form and Function in Developmental Evolution. Cambridge: Cambridge University Press.
Mayr, Ernst. 1988. “The Multiple Meanings of Teleological”, in Toward a New Philosophy of Biology. Cambridge: Harvard University Press, 38-66.
Monod, Jacques. 1985. El azar y la necesidad. Barcelona: Orbis.
Platón. Timeo. Traducción de C. Eggers. 2005. Buenos Aires: Colihue.
Popper, Karl. 1983. Conjeturas y refutaciones. Barcelona: Paidos.
Ruse, Michael. 2003. Darwin and Design. Cambridge: Harvard University Press.
Whitfield, John. 2008. “Postmodern Evolution?”. Nature 455: 281-284.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Scientia et Fides
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 1897
Liczba cytowań: 0