Ciencia y fe: nuevas perspectivas
DOI:
https://doi.org/10.12775/SetF.2013.001Słowa kluczowe
nauka i wiara, samoorganizacja, cel, antropocentryzmAbstrakt
Los conocimientos actuales sobre el dinamismo y la autoorganización de la naturaleza permiten establecer sobre bases más sólidas la cooperación entre los ámbitos de la ciencia y la religión que reclama la época contemporánea. Las pautas estructurales y dinámicas que encontramos en los procesos naturales pueden verse como el almacenamiento y despliegue de una información que les sirve de guía. La reflexión filosófica a partir de estas realidades lleva como de la mano al legítimo replanteamiento de la cuestión de la finalidad natural y de un renovado antropocentrismo, que considera la creatividad científica como una de las principales manifestaciones de la singularidad humana.Bibliografia
Artigas, M. 1988. “Objectivité et fiabilité dans la science.” In L’objectivité dans les différentes sciences, edited by E. Agazzi, 41–54. Fribourg (Suisse): Editions Universitaires.
Artigas, M. 1991. “Science and Transcendence.” In Science et Sagesse, edited by E. Agazzi, 87–101. Fribourg (Suisse): Editions Universitaires.
Artigas, M. 1992a. “Three Levels of Interaction between Science and Philosophy.” In Intelligibility in Science, edited by C. Dilworth, 130–134. Amsterdam: Rodopi.
Artigas, M. 1992b. Filosofía de la ciencia experimental. Pamplona: Ediciones Universidad de Navarra, 2ª ed.
Artigas, M. 1992c. La inteligibilidad de la naturaleza. Pamplona: Eunsa.
Artigas, M. 1992d. El hombre a la luz de la ciencia. Madrid: Ediciones Palabra.
Artigas, M. 1992e. “Scientifi c Creativity and Human Singularity.” In The Science and Theology of Information, edited by C. Wassermann, R. Kirby, and B. Rordorff, 319–326. Genève: Labor et Fides.
Barrow, J.D., and F.J. Tipler. 1986. The Anthropic Cosmological Principle. Oxford: Clarendon Press.
Bedau, M. 1992. “Where’s the Good in Teleology?” Philosophy and Phenomenological Research 52: 781–806. DOI: http://dx.doi.org/10.2307/2107911
Boutot, A. 1993. L’invention des forms. Paris: Editions Odile Jacob.
Davies, P., and J. Gribbin. 1992. The Matter Myth. London: Penguin Books.
Davies, P., and J. Gribbin. 1983. God and the New Physics. London: Dent.
Davies, P., and J. Gribbin. 1992. The Mind of God. Science and the Search for Ultimate Meaning. London: Simon & Schuster.
Dumouchel, P., and J.P. Dupuy, eds. 1983. L’auto-organisation. De la physique au politique, Colloque de Cerisy. Paris: Editions du Seuil.
Guéry, F. 1989. “Une philosophie de la nature d’aujourd’hui.” In Encyclopédie Philosophique Universelle, vol. I, L’univers philosophique, edited by A. Jacob, 454–461. Paris: Presses Universitaires de France.
Margenau, H., and R.A. Varghese. 1992. Cosmos, Bios, Theos. Scientists Refl ect on Science, God, and the Origins of the Universe, Life and Homo sapiens. La Salle (Illinois): Open Court.
Oakes, E.T. 1992. “Final Causality: A Response.” Theological Studies 53: 534–544.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2013 Mariano Artigas

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
CC BY ND 4.0. Posiadaczem prawa autorskiego (Licencjodawcą) jest Autor, który na mocy umowy licencyjnej udziela nieodpłatnie prawa do eksploatacji dzieła na polach wskazanych w umowie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji niewyłącznej na korzystanie z Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego w następujących polach eksploatacji: a) utrwalanie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; b) reprodukowanie (zwielokrotnienie) Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego drukiem i techniką cyfrową (e-book, audiobook); c) wprowadzania do obrotu egzemplarzy zwielokrotnionego Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego; d) wprowadzenie Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego do pamięci komputera; e) rozpowszechnianie utworu w wersji elektronicznej w formule open access na licencji Creative Commons (CC BY-ND 3.0) poprzez platformę cyfrową Wydawnictwa Naukowego UMK oraz repozytorium UMK.
- Korzystanie przez Licencjobiorcę z utrwalonego Utworu ww. polach nie jest ograniczone czasowo ilościowo i terytorialnie.
- Licencjodawca udziela Licencjobiorcy licencji do Utworu/przedmiotu prawa pokrewnego nieodpłatnie na czas nieokreślony
PEŁEN TEKST UMOWY LICENCYJNEJ >>
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 452
Liczba cytowań: 1