Produkcja ksiąg muzycznych w skryptorium lubiąskim do połowy XIV w.
DOI:
https://doi.org/10.12775/SZ.2022.01Słowa kluczowe
skryptorium lubiąskie, cysterskie źródła muzyczne, cysterskie księgi liturgiczne, cystersi, Lubiąż, ŚląskAbstrakt
Badania pisma muzycznego ksiąg cysterskich na Śląsku, podjęte z uwzględnieniem osiągnięć badaczy z zakresu paleografii i iluminacji książkowej, pozwoliły na identyfikację kolejnych woluminów lubiąskiego pochodzenia, poszerzając tym samym grupę znanych źródeł sporządzonych w tym skryptorium. Artykuł przedstawia aktualną listę źródeł muzycznych (20 jednostek) powstałych w Lubiążu od powstania opactwa w trzeciej ćwierci XII w. do połowy XIV stulecia.
Bibliografia
Bernagiewicz R., Tradycja ustna chorału gregoriańskiego wobec gwidońskiej diastematii liniowej, „Liturgia Sacra. Przegląd Liturgiczno-Muzyczny”, 6, 2000, nr 1, s. 99–106
Chachulska I., Graduał cystersów z Jemielnicy PL-WrU I F 418. Nowe ustalenia i hipotezy, „Muzyka”, 68, 2023, nr 1, w druku
Chachulska I., O trzech zabytkach muzyczno-liturgicznych z kolekcji Baworowskich przechowywanych w Bibliotece Narodowej, „Muzyka”, 66, 2021, nr 1, s. 49–80
Jażdżewski K.K., Dzieła kaligraficzne mnicha Jakuba, kopisty skryptorium cysterskiego w Lubiążu z pierwszej ćwierci XIII wieku, St. Źródł., 21, 1976, s. 19–44
Jażdżewski K.K., Lubiąż – losy i kultura umysłowa śląskiego opactwa cystersów (1163–1642), Wrocław 1992
Jażdżewski K.K., Niezwykła miniatura w inicjale graduału cystersów kamienieckich I F 412 ze zbiorów Biblioteki Uniwersyteckiej we Wrocławiu, St. Źródł., 32–33, 1990, s. 167–170
Hiley D., Diastematic, w: Grove Music online, https://doi.org/10.1093/gmo/9781561592630.article.07724 [dostęp: 22.02.2022]
Kałuski T., Średniowieczne pieczęcie konwentu z klasztoru cysterskiego w Lubiążu – chronologia, ikonografia i kwestia autorstwa typariuszy, St. Źródł., 59, 2021, s. 25–38
Kloss E., Die schlesische Buchmalerei des Mittelalters, Berlin 1942
Kłoczowski J., Cystersi w Europie środkowowschodniej wieków średnich, w: Cystersi w społeczeństwie Europy środkowej, red. A.M. Wyrwa, J. Dobosz, Poznań 2000, s. 27–53
Morawski J., Historia muzyki polskiej, t. 1: Średniowiecze, cz. 1: Do roku 1320, Warszawa 2006
Pikulik J., Polskie graduały średniowieczne, Warszawa 2001
Schenk W., Rękopisy liturgiczne od XIII do XV wieku w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu: I, ABMK, 2, 1961, nr 1–2, s. 185–206
Schenk W., Rękopisy liturgiczne od XIII do XV wieku w Bibliotece Uniwersyteckiej we Wrocławiu: II, ABMK, 6, 1963, s. 191–209
Tabor D., Iluminacje cysterskich kodeksów śląskich XIII w., Kraków 2004
Tabor D., Malarstwo książkowe na Śląsku w XIV wieku, Kraków 2008
Tabor D., Miniatorstwo lubiąskie pierwszej połowy XIV wieku, w: Opactwo cystersów w Lubiążu i artyści, red. A. Kozieł, Wrocław 2008, s. 61–77
Wałkówski A., Skryptoria cystersów filiacji portyjskiej na Śląsku do końca XIII w., Zielona Góra–Wrocław 1996
Wałkówski A., Lubiąskie rękopisy muzyczne z XIII w. na tle badań nad skryptoriami cystersów. Nutacja diastematyczna, „Acta Universitatis Lodziensis. Folia Librorum”, 18, 2014, s. 9–34
Wolnik F., Liturgia śląskich cystersów w średniowieczu, Opole 2002
Wyrwa A.M., Rozprzestrzenianie się cystersów w Europie zachodniej i na ziemiach polskich, w: Cystersi w kulturze średniowiecznej Europy, red. J. Strzelczyk, Poznań 1992, s. 25–54
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 368
Liczba cytowań: 0