Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • Principles of ethics in publishing
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Review process
    • Editorial Team
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • English
  • Język Polski

Studia Iuridica Toruniensia

Prison education in light of multiculturalism: current dilemmas and future challenges
  • Home
  • /
  • Prison education in light of multiculturalism: current dilemmas and future challenges
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 15 (2014): Tom XV /
  4. Studies and articles

Prison education in light of multiculturalism: current dilemmas and future challenges

Authors

  • Alicja Ornowska University of Technology and Life Sciences in Bydgoszcz

DOI:

https://doi.org/10.12775/SIT.2014.030

Keywords

inmate education, rehabilitation of foreigners in Polish prisons, multiculturalism in prison

Abstract

The paper strives to examine the issue of prison education among foreign prisoners. Performing any educational activities among confined foreigners, both vocational training as well as academic education, is especially demanding: on one hand because these activities are undertaken in the multicultural environment, on the other hand because they must come to terms with penitentiary regulations and conditions of isolation. The importance of educating inmates cannot be, however, overrated as it helps to overcome language and cultural barriers and is a presupposition to initiating any other correctional measures and a successful rehabilitation process. The paper presents some of the best practices carried out to approach and solve the dilemma in Polish penitentiary institutions.

References

Bagwell C., Distance Learning for Incarcerated Populations, w: Encyclopedia of Distance Learning, red. C. Howard et al., Hershey PA 2005.

Banks J.A., Multicultural Education: Characteristics and Goals, w: Multicultural Education: Issues and Perspectives, red. J. A. Banks, C. A. McGee Banks, Wiley 2009.

Chrzanowska A., Asystent kulturowy – innowacyjny model pracy w szkołach przyjmujących dzieci cudzoziemców, „Raporty Stowarzyszenia Interwencji Prawnej” 2009, nr 5.

Earman J., A Primer on Determinism, Dordrecht 1986.

Gajdus D., Gronowska B., Europejskie standardy traktowania więźniów, Toruń 1998.

Górska M., Dziecko odmienne kulturowo w szkole, „Meritum” 2011, nr 1 (20).

Hiltz S.R., Goldman R., What Are Asynchronous Learning Networks, w: Learning Together Online. Research on Asynchronous Learning Networks, red. S.R. Hiltz, R. Goldman, Mahwah NJ 2009.

Nowacki J., Rozmowy o kulturze pedagogicznej, Warszawa 1994.

Salane F., Distance Education in Prisons, w: Distance and E-Learning in Transition, red. U. Bernath et al., Hoboken NJ 2013.

Skrzyński H., Europejskie standardy w zakresie wykorzystania e-learningu w edukacji więziennej, wystąpienie na V Kongresie Penitencjarnym 23–25 maja 2011 r. w Popowie.

Sutor J., Prawo dyplomatyczne i konsularne, Warszawa 1993.

Szczepański J., Elementarne pojęcia socjologii, Warszawa 1965.

Szecowka A., E-learning jako czynnik wspierający edukację osadzonych i ich readaptację społeczną, w: Kara pozbawienia wolności a readaptacja społeczna skazanych, red. A. Szerląg, Wrocław 2011.

Szlęzak-Kawa E., E-learning szansą dla skazanych, „Forum Penitencjarne” 2011, nr 2.

Szlęzak-Kawa E., Nauka bez ryzyka, „Forum Penitencjarne” 2011, nr 2.

Wiatr J., Społeczeństwo: wstęp do socjologii systematycznej, Warszawa 1965.

Wilson A., Learning Landscapes, w: Trends and Issues in Distance Education: International Perspectives, red. L. Visser et al., Greenwich 2012.

Wojciechowski B., Interkulturowe prawo karne, Toruń 2009.

Yeager C., Hurley-Dasgupta B., CMOOCS and Global Learning: An Authentic Alternative, “Journal of Asynchronous Learning Networks” 2013, vol. 17, issue 2.

Studia Iuridica Toruniensia

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-03-09

How to Cite

1.
ORNOWSKA, Alicja. Prison education in light of multiculturalism: current dilemmas and future challenges. Studia Iuridica Toruniensia. Online. 9 March 2015. Vol. 15, pp. 129-142. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/SIT.2014.030.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 15 (2014): Tom XV

Section

Studies and articles

Stats

Number of views and downloads: 953
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

inmate education, rehabilitation of foreigners in Polish prisons, multiculturalism in prison
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop