Music of the Age of Noise. Perception of Alexander Mosolov’s Iron Foundry in Interwar Poland
DOI:
https://doi.org/10.12775/SDR.2023.1.05Keywords
noise, art, music, Soviet Union, PolandAbstract
The Iron Foundry, a suite by Soviet composer Alexander Mosolov, was premiered in Poland in 1931. The composition belonged to the “Machine Music” popular at that time. Performances of the work elicited strong reactions from the Polish public, not only because of its artistic style but also because of the composer’s ideological background. The issue of music inspired by industrial sounds had also entered the debate about the problem of noise in the human environment.
References
Opracowania
Anklog, Z muzyki, „Myśl Narodowa” (1931), nr 56, s. 14.
Barsova I., Das Frühwerk von Aleksandr Mosolov, w: Aleksandr Skrjabin und die Skrjabinisten II. Musik-Konzepte 37/38, Hrsg. H.K. Metzger, R. Riehn, München 1984, s. 122–167.
Barsova I., Mosolov A.V., w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 12, London 1980, s. 611–612.
Ciesielski R., Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005.
Co usłyszymy przez radio dziś, w piątek dnia 20 listopada, „Ilustrowana Republika” (20 XI 1931), s. 4.
Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.
Fabry W., Wielki koncert symfoniczny, „Polska Zbrojna” (22 XI 1931), s. 10.
Gliński M., Z opery i sal koncertowych, „Muzyka” (1931), nr 11–12, s. 472–473.
Grzegorz Fitelberg na nowym stanowisku, „Nasz Przegląd” (11 I 1935), s. 13.
Hakobian L., The modernist trend in Soviet Russian music between the wars: An isolated episode or a part of big current?, „Lietuvos Muzikologija” 17 (2016), s. 82–92.
K.J., Ruch muzyczny w kraju. Lwów, „Orkiestra” (1932), nr 1, s. 12.
Kisielewski S., O wartościach społecznych w muzyce, „Muzyka Polska” (1936), nr 3, s. 199–204.
Koncerty, „Gazeta Polska” (23 XI 1931), s. 3.
Kronika. ZSRR, „Muzyka Polska” (1936), nr 2, s. 172.
Łotysz S., Walka z hałasem ulicznym w międzywojennej Warszawie. Moda czy konieczność?, „Teksty Drugie” (2020), nr 2, s. 324–344.
Mansell J.G., The Age of Noise in Britain. Hearing Modernity, Urbana 2016.
Nelson A., Music for the Revolution. Musicians and Power in Early Soviet Russia, University Park 2004.
Plohn A., Drugi koncert symfoniczny, „Chwila” (12 XII 1931), s. 5.
Russia and machine music, „New York Times” (24 IV 1932), s. X7.
Schwarz B., Music and Musical Life in Soviet Russia. Enlarged Edition, 1917–1981, Bloomington 1983.
Sitsky L., Music of the Repressed Russian Avant-Garde, 1900–1929, London 1994.
Steinberger E., Polifonia życia codziennego a muzyka hałasu, „Chwila” (24 II 1935), s. 9.
Stromenger K., Muzyka Rosji dawniej i dziś, „Radio” (1932), nr 9, s. 4–5.
Szopski F., Z Filharmonii i z Konserwatorium, „Kurier Warszawski” (5 III 1932), s. 9.
Szpak A., Koncerty symfoniczne, „Wiedza i Życie” (1932), nr 4, s. 248–249.
Uszanujmy spokój sąsiadów, „Republika” (14 II 1932), s. 8.
Wiechowicz S., VI Koncert Symfoniczny, „Kurier Poznański” (7 X 1932), s. 3.
Wiśniewski G., Przypomnienie Mosołowa, „Ruch Muzyczny” (1995), nr 10, s. 12–13.
Z Filharmonii, „Kurier Warszawski” (21 XI 1931), s. 8–9.
Z Filharmonii. Ostanie koncerty: ‘Muzyka maszyn’ Al. Mosołowa, „Robotnik” (24 XI 1931), s. 5.
Z Filharmonii, „Rzeczpospolita” (19 XI 1931), s. 6.
Zdrodowska M., Miejskie epidemie głuchoty – brzmienie nowoczesności, „Teksty Drugie” (2020), nr 1, s. 376–396.
Życie Kulturalne. Odlewnia stali, „Kurier Poznański” (6 X 1932), s. 3.
Балетная фальшь, „Правда” (6 II 1936), с. 3.
Барсова И.А., Александр Мосолов: двадцатые годы, „Советская музыка” (1976), № 12, с. 77–87.
Барсова И.А., «Могу пожелать одного: не переставать удивляться...» С профессором Московской консерватории, доктором искусствоведения Инной Алексеевной Барсовой беседует Валерий Березин, „Научный вестник Московской консерватории” (2011), № 4, с. 188–197.
Белый В., За большевистскую непримиримость, „Советское Искусство” (1936), № 8, с. 2, 4.
Братья Тур (Тубéльский Л., Рыжей П.), Отклонения Гения, „Известия” (18 IX 1937), с. 4.
Мосолов исключен из Союза Советских Композиторов, „Правда” (11 II 1938), с. 3.
Сумбур вместо музыки. Об опере «Леди Макбет Мценского уезда», „Правда” (28 I 1936), с. 3.
Углов А., Первый концерт Софила, „Известия” (17 X 1928), с. 5.
Холопов Ю.Н., Александр Мосолов и его фортепианная музыка, в: А. Мосолов, Избранные сочинения для фортепиано, Москва 1991, с. 3–7.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 63
Number of citations: 0