Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
    • Français (France)
    • Deutsch
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski
  • Français (France)
  • Deutsch

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

Muzyka epoki hałasu. Recepcja Odlewni stali Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce
  • Strona domowa
  • /
  • Muzyka epoki hałasu. Recepcja Odlewni stali Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 58 Nr 1 (2023) /
  4. Artykuły

Muzyka epoki hałasu. Recepcja Odlewni stali Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce

Autor

  • Sławomir Łotysz Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk https://orcid.org/0000-0003-4426-6401

DOI:

https://doi.org/10.12775/SDR.2023.1.05

Słowa kluczowe

hałas, sztuka, muzyka, Związek Sowiecki, Polska

Abstrakt

W 1931 r. miała w Polsce miejsce premiera utworu Odlewnia stali sowieckiego kompozytora Aleksandra Mosołowa. Kompozycja należała do popularnego wówczas nurtu „muzyka maszyn”. Wykonania tego utworu budziły duże emocje wśród polskiej publiczności nie tylko z uwagi na styl artystyczny, ale również na przekaz ideowy oraz poglądy polityczne kompozytora. Kwestia muzyki inspirowanej odgłosami przemysłu przeniknęła również do dyskusji wokół problemu hałasu w środowisku człowieka.

Biogram autora

Sławomir Łotysz - Instytut Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk

Sławomir Łotysz, dr hab., prof. PAN, pracownik Instytutu Historii Nauki im. Ludwika i Aleksandra Birkenmajerów Polskiej Akademii Nauk w Warszawie. Badacz dziejów nauki, techniki i medycyny, a także historii środowiskowej (s.lotysz@gmail.com).

Bibliografia

Opracowania

Anklog, Z muzyki, „Myśl Narodowa” (1931), nr 56, s. 14.

Barsova I., Das Frühwerk von Aleksandr Mosolov, w: Aleksandr Skrjabin und die Skrjabinisten II. Musik-Konzepte 37/38, Hrsg. H.K. Metzger, R. Riehn, München 1984, s. 122–167.

Barsova I., Mosolov A.V., w: The New Grove Dictionary of Music and Musicians, vol. 12, London 1980, s. 611–612.

Ciesielski R., Refleksja estetyczna w polskiej krytyce muzycznej dwudziestolecia międzywojennego, Poznań 2005.

Co usłyszymy przez radio dziś, w piątek dnia 20 listopada, „Ilustrowana Republika” (20 XI 1931), s. 4.

Drzazga-Lech M., Budowanie tożsamości narodowej poprzez muzykę. Twórczość Stanisława Moniuszki i jej recepcja na Górnym Śląsku. Studium socjologiczne, praca doktorska obroniona na Wydziale Nauk Społecznych Uniwersytetu Śląskiego, mps, Katowice 2015.

Fabry W., Wielki koncert symfoniczny, „Polska Zbrojna” (22 XI 1931), s. 10.

Gliński M., Z opery i sal koncertowych, „Muzyka” (1931), nr 11–12, s. 472–473.

Grzegorz Fitelberg na nowym stanowisku, „Nasz Przegląd” (11 I 1935), s. 13.

Hakobian L., The modernist trend in Soviet Russian music between the wars: An isolated episode or a part of big current?, „Lietuvos Muzikologija” 17 (2016), s. 82–92.

K.J., Ruch muzyczny w kraju. Lwów, „Orkiestra” (1932), nr 1, s. 12.

Kisielewski S., O wartościach społecznych w muzyce, „Muzyka Polska” (1936), nr 3, s. 199–204.

Koncerty, „Gazeta Polska” (23 XI 1931), s. 3.

Kronika. ZSRR, „Muzyka Polska” (1936), nr 2, s. 172.

Łotysz S., Walka z hałasem ulicznym w międzywojennej Warszawie. Moda czy konieczność?, „Teksty Drugie” (2020), nr 2, s. 324–344.

Mansell J.G., The Age of Noise in Britain. Hearing Modernity, Urbana 2016.

Nelson A., Music for the Revolution. Musicians and Power in Early Soviet Russia, University Park 2004.

Plohn A., Drugi koncert symfoniczny, „Chwila” (12 XII 1931), s. 5.

Russia and machine music, „New York Times” (24 IV 1932), s. X7.

Schwarz B., Music and Musical Life in Soviet Russia. Enlarged Edition, 1917–1981, Bloomington 1983.

Sitsky L., Music of the Repressed Russian Avant-Garde, 1900–1929, London 1994.

Steinberger E., Polifonia życia codziennego a muzyka hałasu, „Chwila” (24 II 1935), s. 9.

Stromenger K., Muzyka Rosji dawniej i dziś, „Radio” (1932), nr 9, s. 4–5.

Szopski F., Z Filharmonii i z Konserwatorium, „Kurier Warszawski” (5 III 1932), s. 9.

Szpak A., Koncerty symfoniczne, „Wiedza i Życie” (1932), nr 4, s. 248–249.

Uszanujmy spokój sąsiadów, „Republika” (14 II 1932), s. 8.

Wiechowicz S., VI Koncert Symfoniczny, „Kurier Poznański” (7 X 1932), s. 3.

Wiśniewski G., Przypomnienie Mosołowa, „Ruch Muzyczny” (1995), nr 10, s. 12–13.

Z Filharmonii, „Kurier Warszawski” (21 XI 1931), s. 8–9.

Z Filharmonii. Ostanie koncerty: ‘Muzyka maszyn’ Al. Mosołowa, „Robotnik” (24 XI 1931), s. 5.

Z Filharmonii, „Rzeczpospolita” (19 XI 1931), s. 6.

Zdrodowska M., Miejskie epidemie głuchoty – brzmienie nowoczesności, „Teksty Drugie” (2020), nr 1, s. 376–396.

Życie Kulturalne. Odlewnia stali, „Kurier Poznański” (6 X 1932), s. 3.

Балетная фальшь, „Правда” (6 II 1936), с. 3.

Барсова И.А., Александр Мосолов: двадцатые годы, „Советская музыка” (1976), № 12, с. 77–87.

Барсова И.А., «Могу пожелать одного: не переставать удивляться...» С профессором Московской консерватории, доктором искусствоведения Инной Алексеевной Барсовой беседует Валерий Березин, „Научный вестник Московской консерватории” (2011), № 4, с. 188–197.

Белый В., За большевистскую непримиримость, „Советское Искусство” (1936), № 8, с. 2, 4.

Братья Тур (Тубéльский Л., Рыжей П.), Отклонения Гения, „Известия” (18 IX 1937), с. 4.

Мосолов исключен из Союза Советских Композиторов, „Правда” (11 II 1938), с. 3.

Сумбур вместо музыки. Об опере «Леди Макбет Мценского уезда», „Правда” (28 I 1936), с. 3.

Углов А., Первый концерт Софила, „Известия” (17 X 1928), с. 5.

Холопов Ю.Н., Александр Мосолов и его фортепианная музыка, в: А. Мосолов, Избранные сочинения для фортепиано, Москва 1991, с. 3–7.

Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2024-03-09

Jak cytować

1.
ŁOTYSZ, Sławomir. Muzyka epoki hałasu. Recepcja Odlewni stali Aleksandra Mosołowa w międzywojennej Polsce. Studia z Dziejów Rosji i Europy Środkowo-Wschodniej [online]. 9 marzec 2024, T. 58, nr 1, s. 101–114. [udostępniono 11.12.2025]. DOI 10.12775/SDR.2023.1.05.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 58 Nr 1 (2023)

Dział

Artykuły

Licencja

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 231
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski
  • Français (France)
  • Deutsch

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

hałas, sztuka, muzyka, Związek Sowiecki, Polska
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa