Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Rocznik Przekładoznawczy

Rola kompetencji retorycznej w kształceniu i pracy tłumacza
  • Strona domowa
  • /
  • Rola kompetencji retorycznej w kształceniu i pracy tłumacza
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 3/4 (2008) /
  4. Dydaktyka przekładu

Rola kompetencji retorycznej w kształceniu i pracy tłumacza

Autor

  • Marcin Maciejewski Uniwersytet im. Adama Mickiewicza

DOI:

https://doi.org/10.12775/RP.2008.021

Słowa kluczowe

kompetencja retoryczna, tłumaczenie konsekutywne, tłumaczenie symultaniczne, metodyka tłumaczenia

Abstrakt

Artykuł porusza zagadnienia retoryczności oraz kompetencji retorycznej w procesie tłumaczenia konsekutywnego i symultanicznego. Omówione zostały jej elementy szczególnie istotne z punktu widzenia efektywności, estetyki i jakości transferu sensu w tłumaczeniu. Do najważniejszych zaliczone zostały argumentacja, praca nad głosem, kompetencja w rozmowie i przemawianiu oraz komunikacja interkulturowa. Przedstawiony został model kompetencji tłumacza, stanowiący jednocześnie postulat szerszego uwzględnienia aspektów kompetencji retorycznej w programach kształcenia tłumaczy.

Bibliografia

Coblenzer, H., Muhar, F., 1976, Atem und Stimme, Wien.

Connor, U., 1996, Contrastive Rhetoric: Crosscultural Aspects of Second Language Writing, Cambridge.

Fiukowski, H., 1988, „Zur Rhetorik fur Konsekutivdolmetscher”, Fremdsprachen 4/1988, s. 227-232.

Geissner, H., 1974, Rhetorik, Munchen.

Geissner, H., 1975, Rhetorik und politische Bildung, Kronenberg.

Geissner, H., 1981, Sprechwissenschaft – Theorie der mundlichen Kommunikation, Kronenberg.

Geissner, H., 1986, „Formen des Gesprachs”, [w:] Rhetorik und politische Bildung, Geissner, H. (red.), Frankfurt, s. 37–72.

Kienpointer, M., 1992, Struktur und Funktion von Argumentationsmustern, Stuttgart.

Kram, J., 1981, Zarys kultury żywego słowa, Warszawa.

Mikuta, M., 2001, Kultura żywego słowa, Częstochowa.

Nord, Ch., 1991, Textanalyse und Ubersetzen: theoretische Grundlagen, Methode und didaktische Anwendung einer ubersetzungsrelevanten Textanalyse, Heidelberg.

Schulz von Thun, F., 1990, Miteinander Reden. Storungen und Klarungen, Reinbeck.

Śliwińska, M., 1999, Głos narzędziem pracy nauczyciela. Poradnik nauczyciela, Łódź.

Spillner, B., 1977, „Das Interesse der Linguistik an Rhetorik”, [w:] Rhetorik – Kritische Positionen zum Stand der Forschung, Plett, H. (red.), Munchen, s. 93-108.

Sucharowski, W., 2002, „Sinnkonstitution und alltagliches Argumentieren – Voruberlegungen zu einer Argumentationssemantik”, [w:] Semantische Aspekte off entlicher Kommunikation, Pohl, I. (red.), Frankfurt, s. 469–489.

Rocznik Przekładoznawczy

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2008-12-01

Numer

Nr 3/4 (2008)

Dział

Dydaktyka przekładu

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 1168
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencja retoryczna, tłumaczenie konsekutywne, tłumaczenie symultaniczne, metodyka tłumaczenia
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa