Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • English
  • Język Polski

Rocznik Przekładoznawczy

Implementation of Resource-Based Learning in Translator Training: An Effectiveness Study in Digital Environment
  • Strona domowa
  • /
  • Implementation of Resource-Based Learning in Translator Training: An Effectiveness Study in Digital Environment
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Nr 19 (2024) /
  4. Dydaktyka przekładu

Implementation of Resource-Based Learning in Translator Training: An Effectiveness Study in Digital Environment

Autor

  • Lina Rybalko National University "Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6092-9442
  • Tetiana Hulko National University "Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine https://orcid.org/0009-0009-5108-6362
  • Sergey Davydenko National University "Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-5314-9744
  • Ruslan Zhalii National University "Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-8405-0854
  • Anton Kovalev National University "Yury Kondratyuk Poltava Polytechnic", Poltava, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-7903-1226
  • Walery Zukow Nicolaus Copernicus University, Toruń, Poland https://orcid.org/0000-0002-7675-6117

DOI:

https://doi.org/10.12775/RP.2024.005

Słowa kluczowe

dydaktyka tłumaczeniowa, nauka oparta na zasobach, kompetencje tłumaczeniowe, narzędzia CAT, tłumaczenie wspomagane komputerowo

Abstrakt

Nowoczesne szkolenie tłumaczy wymaga innowacyjnych podejść integrujących technologie cyfrowe i metody nauczania oparte na zasobach (RBL). Narzędzia tłumaczenia wspomaganego komputerowo (CAT) są coraz powszechniejsze w profesjonalnej praktyce tłumaczeniowej, natomiast ich systematyczna integracja z programami szkolenia tłumaczy nadal stanowi wyzwanie. Celem niniejszego badania była ocena efektywności wdrożenia nauczania opartego na zasobach w programach szkolenia tłumaczy ze szczególnym uwzględnieniem wpływu zasobów cyfrowych i technologii mobilnych na rozwój kompetencji tłumaczeniowych. Badanie eksperymentalne odbyło się z udziałem grupy kontrolnej i eksperymentalnej w Połtawskim Narodowym Uniwersytecie Technicznym im. Jurija Kondratiuka w roku akademickim 2023–2024. Jak się okazało, nauczanie oparte na zasobach znacząco wspiera rozwój kompetencji tłumaczeniowych. Integracja zasobów cyfrowych poprawia wyniki uczenia się, a platformy mobilne skutecznie wspomagają proces dydaktyczny. Wyniki stanowią ramy do wdrażania RBL w programach kształcenia tłumaczy, ze wskazaniem na praktyczne sposoby integracji zasobów cyfrowych i technologii mobilnych w edukacji translatorycznej.

Bibliografia

Butler M., 2012, Resource based learning and course design, Law Library Journal, 104(2), pp. 219–244.

Chang S.N., 2007, Teaching argumentation through the visual models in a resource- based learning environment, Asia-Pacific Forum on Science Learning and Teaching, 8(1), Article 5, DOI: 10.1080/02635143.2007.09446118.

Chou P., Wu M., Li P. & Chen K., 2009, Accessing e-learners’ knowledge for personalization in e-learning environment, Journal of Research and Practice in Information Technology, 41(4), pp. 295–318.

Dexter S. & Greenhow C., 2016, Resource-based learning approaches in digital age, Educational Technology Research and Development, 64(4), pp. 891–909, DOI: 10.1007/s11423-016-9441-x.

Diachenko-Bohun M., Rybalko L., Grygus I. & Zukow W., 2019, Health preserving educational environment in the condition for information technologies, Journal of History Culture and Art Research, 8(2), pp. 93–101, DOI: 10.7596/ taksad.v8i2.2075.

Hadjerrouit S., 2010, A conceptual framework for using and evaluating web-based learning resources in school education, Journal of Information Technology Education, 9(1), pp. 53–79, DOI: 10.28945/1178.

Hannafin M. & Hill J., 2008, Resource-based learning, in Spector, M., Merrill, D., van Merrienboer, J. & Driscoll, M. (eds.) Handbook of Research in Educational Technology. 3rd edn. Lawrence Erlbaum, pp. 525–536, DOI: 10.4324/ 9780203880869.

Higashi R.M., Schunn C.D. & Flot J.B., 2017, Different underlying motivations and abilities predict student versus teacher persistence in an online course, Education Tech Research Dev, 65(6), pp. 1471–1493, DOI: 10.1007/s11423-017-9528-z.

Kiraly D., 2014, A social constructivist approach to translator education: Empowerment from theory to practice, The Interpreter and Translator Trainer, 8(2), pp. 279–297.

Klimkowski K., 2015, Towards a shared curriculum in translator and interpreter education, Language and Culture, 23(1), pp. 89–98.

Kononets N., Ilchenko O. & Mokliak V., 2020, Future teachers resource-based learning system: experience of higher education institutions in Poltava city, Ukraine, Turkish Online Journal of Distance Education, 21(3), pp. 199–220, DOI: 10.17718/tojde.762054.

Pym A., 2013, Translation skill-sets in a machine-translation age, Meta, 58(3), pp. 487–503, DOI: 10.7202/1025047ar.

Rybalko L., Onishchuk L., Hulko T., Yopa T., Zhalii R., Ostapov A. & Horhol V., 2023, Preparation of future specialists in physical culture and sports with an aim of preserving and restoring physical and mental health of individuals, Acta Balneologica, 65(6), pp. 401–405, DOI: 10.36740/abal202306109.

Rybalko L., Topuzov O. & Velychko L., 2020, Natural science education concept for sustainable development, E3S Web of Conferences, 166(1), Article 10030, DOI: 10.1051/e3sconf/202016610030.

Sukhovirska L.P., 2018, Web-resources to the methods of training biophysics in medical institutions of higher education, Scientific Notes of the Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 168(1), pp. 245–248.

Suleiman I. & Rahman A., 2014, Educational leapfrogging in the mLearning time, Turkish Online Journal of Distance Education, 15(3), pp. 10–17, DOI: 10.17718/tojde.22186.

Todorova I. & Pavlenko V., 2011, Psychology and pedagogy. Kyiv: Training Center.

Okładka

Pobrania

  • Rybalko i in._2024

Opublikowane

2025-10-05

Numer

Nr 19 (2024)

Dział

Dydaktyka przekładu

Licencja

Prawa autorskie (c) 2025 Lina Rybalko, Tetiana Hulko, Sergey Davydenko, Ruslan Zhalii, Anton Kovalev, Walery Zukow

Creative Commons License

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 159
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

dydaktyka tłumaczeniowa, nauka oparta na zasobach, kompetencje tłumaczeniowe, narzędzia CAT, tłumaczenie wspomagane komputerowo
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa