Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Rozwijanie kompetencji interkulturowej nauczycieli języka angielskiego w kontekście autonomicznym z perspektywy teorii systemów złożonych – refleksje ze szkoły letniej
  • Strona domowa
  • /
  • Rozwijanie kompetencji interkulturowej nauczycieli języka angielskiego w kontekście autonomicznym z perspektywy teorii systemów złożonych – refleksje ze szkoły letniej
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Rozwijanie kompetencji interkulturowej nauczycieli języka angielskiego w kontekście autonomicznym z perspektywy teorii systemów złożonych – refleksje ze szkoły letniej

Autor

  • Ariadna Strugielska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
  • Katarzyna Piątkowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.05

Słowa kluczowe

kompetencja interkulturowa, kształcenie nauczycieli, autonomia, teoria systemów złożonych

Abstrakt

Pomimo iż badania nad kompetencją interkulturową nauczycieli języków obcych podejmowane są przez ostanie 20 lat, jedną z najmniej omawianych kwestii jest zarówno rozwijanie tej kompetencji w środowisku autonomicznym, jak i osadzanie jej w perspektywie ujednoliconego podejścia. Artykuł wskazuje na kontrybucję, jaką teoria systemów złożonych może wnieść do badań nad rozwijaniem kompetencji interkulturowej nauczycieli języka angielskiego w środowisku autonomicznym. Podstawą do rozważań są wyniki badania, które pokazuje jak różne typy autonomii oddziałują dynamicznie z kompetencją interkulturową uczestników badania, co prowadzi do nieprzewidywalnych efektów. Stąd też w artykule postulowana jest potrzeba interpretacji wzajemnego oddziaływania pomiędzy środowiskiem autonomicznym a kompetencją interkulturową z perspektywy teorii systemów złożonych.

Bibliografia

Barell J. (1992), Ever Wonder?, Columbus, OH, Zaner-Bloser.

Benson P. (2001), Teaching and Researching Autonomy in Language Learning, Harlow, Longman.

Benson P. (2003), Learner Autonomy in the Classroom, [in:] Nunan, D. (ed.), Practical English Language Teaching, New York, McGraw Hill, pp. 289–308.

Benson P. (2006), Autonomy in Language Teaching and Learning, “Language Teaching”, 40, pp. 21–40.

Byram M. (1997), Teaching and Assessing Intercultural Competence, Clevedon, Multilingual Matters.

Coperías Aguilar M. J. (2010), Intercultural Communicative Competence as a Tool for Autonomous Learning, “Revista Canaria de Estudios Ingleses”, 61, pp. 87–98.

Dai X., Guo-Ming C. (eds.) (2014), Intercultural communication competence: Conceptualization and its development in cultural contexts and interactions, Cambridge, Cambridge Scholars.

Dam L. (2000), Why Focus on Learning rather than Teaching? From Theory to Practice, [in:] Dam L., Little D., Timmer, J. (eds.), Focus on Learning rather than Teaching: Why and How?, Dublin, CLCS, pp. 18–37.

Deardorff D. K. (2008), Intercultural Competence: A Definition, Model, and Implicationsfor Education Abroad, [in:] Savicki V. (ed.), Developing Intercultural Competence and Transformation: Theory, Research, and Application in International Education, Sterling, Virginia, Stylus Publishing, pp. 32–52.

Deardorff D. K. (2011), Promoting understanding and development of intercultural dialogue and peace: A comparative analysis and global perspective of regional studies on intercultural competence, [in:] Report of the State of the Arts and Perspectives on Intercultural Competences and Skills, Paris, UNESCO.

Garrett-Rucks P. (2012), Byram Versus Bennett: Discrepancies in the Assessment of Learners’ IC Development, Paper presented at the Third International Conference on the Development and Assessment of Intercultural Competence, at the University of Arizona, January 26–29.

Larsen-Freeman D. (2000), Techniques and Principles in Language Teaching, 2nd ed., Oxford, Oxford University Press.

Larsen-Freeman D., Cameron L. (2008), Complex Systems and Applied Linguistics, Oxford, Oxford University Press.

Lee L. (2011), Blogging: promoting learner autonomy and intercultural competence through study abroad, “Language Learning & Technology”, 15(3), pp. 87–109.

Little D. (2001), Learner autonomy and the challenge of tandem language learning via the Internet, [in:] Chambers A., Davies G. (eds.), ICT and language learning: A European perspective, Lisse, Swets & Zeitlinger, pp. 29–38.

Little D. (2003), Learner Autonomy and Second/Foreign Language Learning, Subject Centre for Languages, Linguistics and Area Studies Good Practice Guide, available at: http://www.llas.ac.uk/resources/gpg/1409#ref5 (accessed 06.03.2017.).

Littlewood W. (1999), Defining and developing autonomy in East Asia contexts, “Journal of Social Sciences & Humanities of Shiraz University, Applied Linguistics”, 20(1), pp. 71–94.

Matsuo C. (2012), A critique of Michael Byram’s Intercultural Communicative Competence model from the perspective of model type and conceptualization of culture, “Fukuoka University Review of Literature & Humanities”, 44, pp. 347–380.

Matveev A.V., Yamazaki M. M. (2014), Intercultural Competence Assessment: What Are Its Key Dimensions Across Assessment Tools?, [in:] Jackson L., Meiring D. van de Vijver F., Idemudia E. (eds), Toward sustainable development through nurturing diversity: Selected papers from the Twenty-First Congress of the International Association for Cross-Cultural Psychology, Melbourne, FL, International Association for Cross-Cultural Psychology, pp. 123–135.

Meyer M. (1991), Developing transcultural competence: case studies of advanced foreign language learners, [in:] Buttjes D., Byram M., Mediating Languages and Cultures, Clevedon, Multilingual Matters, pp. 136–158.

Murphy-Lejeune E. (2003), An experience of interculturality: student travelers abroad, [in:] Alred G., Byram M., Fleming M. (eds.), Intercultural Experience and Education, Clevedon, Multilingual Matters, pp. 101–113.

Peckenpaugh K. (2012), Intercultural Competence: Meeting the Bar and Falling Short in Short-Term Study Abroad, Paper presented at the Third International Conference on the Development and Assessment of Intercultural Competence, at the University of Arizona, January 26–29.

Pennycook A. (1997), Cultural alternatives and autonomy, [in:] Benson Ph., Voller P. (eds.), Autonomy and Independence in Language Learning, Harlow, Longman, pp. 35–53.

Sinclair B. (2000), Learner autonomy: the next phase?, [in:] Sinclair B., McGrath I., Lamb T. (eds.), Learner autonomy, teacher autonomy: future directions, Harlow, Longman, pp. 4–14.

Spitzberg B. H., Cupach W. R. (1984), Interpersonal Communication Competence, Beverly Hills, Calif., Sage.

Spitzberg B. H., Changnon G. (2009), Conceptualizing intercultural competence, [in:] Deardorff D. K. (ed.), The Sage handbook of intercultural competence, Los Angeles, CA, Sage Publications, Inc., pp. 2–52.

Stefanou C., Perencevich K., Matthew D., Turner J. C. (2004), Supporting autonomy in the classroom: Ways teachers encourage student decision making and ownership, “Educational Psychologist”, 39(2), pp. 97–110.

Sudhershan A. (2012), Fostering autonomy in intercultural language learning in the foreign language classroom: A case study of international students learning English at a higher education institution in Ireland, PhD diss., Dublin City University, available at: http://doras.dcu.ie/16781/ (accessed 01.02.2018.)

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF

Opublikowane

2018-07-16

Jak cytować

1.
STRUGIELSKA, Ariadna & PIĄTKOWSKA, Katarzyna. Rozwijanie kompetencji interkulturowej nauczycieli języka angielskiego w kontekście autonomicznym z perspektywy teorii systemów złożonych – refleksje ze szkoły letniej. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 lipiec 2018, T. 25, s. 97–114. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2018.05.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 25 (2018)

Dział

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 504
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

kompetencja interkulturowa, kształcenie nauczycieli, autonomia, teoria systemów złożonych
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa