Ways of Spending Free Time by the Women Sentencend To Imprisonment as a Potential for Understanding the Meaning of Social Rehabilitation
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2015.011Keywords
free time, women, social rehabilitation, educationAbstract
The purpose of the text is an attempt to present the ways of organizing the free time activities in isolation by adult women. The results were achieved by using the open – depth interviews with convicts in prisons. The excess of free time becomes a major problem, but it is also the opportunity for educational activities, not only correctional but also developing new competences. I am trying to show the difficulties with arranging of own area activities under duress by the prisoners. In the same activity I see an effort directed to becoming an responsible adult. The research proceedings took a character of the analysis of the meanings of theinterview content of the respondents in such a way to create thematically homogenous condensation sense.
The following types reflecting the meaning of the free time were distinguished:
A) Work as a elementary descriptive dimension of the free time.
B) Learning and completing the education as a form of spending the free time;
C) Cultural – educational activities as a form of spending the free time;
D) Games as a form of spending the free time;
E) Sports activity as desirable and necessary result of competition;
F) Free time as the time to contact family.
References
Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Ratyfikowana przez Polskę 19 marca 1993, Biuletyn Informacji Publicznej. Data wydania 1 czerwca 2010, dostępna na: http://bip.ms.gov.pl/pl/prawa-czlowieka/europejski-trybunal- praw-czlowieka/tekst-europejskiej-konwencji-praw-czlowieka-i-podstawowych-wolnosci-wraz-z-protokolami-dodatkowymi/ (dostęp: 02.04.2015).
Bauman T. (2013), Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna, [w:] T. Bauman (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Konon-Kol M., Szczepaniak P., W poszukiwaniu modelu edukacji resocjalizacyjnej. Przegląd doświadczeń w USA i w Polsce, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1998, s. 20–21,16–22.
Grochociński M. (1980), Rodzina a czas wolny, Krajowa Agencja Wydawnicza, Gdańsk.
Grabowiec A. (2011), Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Jarzębowska-Baziak B. (1972), Praca wychowawcza w zakładzie karnym dla młodocianych, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa.
Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno–fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.
Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.
Kvale S. (2004), Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.
Mroczkowska D. (2011), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Difin, Warszawa.
Nawojczyk M. (2011), Czas wolny – pochodna czy determinanta pozycji społecznej, [w:] D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Diffin, Warszawa, s. 12–15.
Parol R. (2009), Modele czasu wolnego i ich znaczenie w kształtowaniu prozdrowotnego stylu życia w ujęciu pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] W. Muszyński (red.), Małe tęsknoty: Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 394–403.
Pięta J. (2004), Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Warszawa.
Przecławski K. (1993), Czas wolny, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Wydawnictwo Fundacja „Innowacja”, Warszawa.
Pustkowiak L., Kontakty skazanych ze światem zewnętrznym, „Opieka. Wychowanie. Terapia” 2005, 1/2, s. 46–56.
Rabinowicz L. (1933), Podstawy nauki o więziennictwie, Wydawnictwo Gebethner i Wolff, Warszawa.
Rejzner A. (2002), Stan i kierunki badań penitencjarnej kultury fizycznej, [w:] A. Rejzner, (red.), Penitencjarna Kultura fizyczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 69–86.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Schopenhauer A. (1970), Aforyzmy o mądrości życia, Czytelnik, Warszawa. Statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej, dostępne na: http://sw.gov.pl//pl/o-sluzbie-wieziennej/statystyka/statystyka-roczna/ (dostęp: 20.03.2015).
Tatarkiewicz W. (1986), O filozofii i sztuce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Truszkowska M., Wojtkowiak J. (1999), Edukacja wczesnoszkolna a problem rozwoju kreatywnego w świetle teorii Artura Koestlera i Howarda Gardnera. Uwagi metodologiczne, [w:] R. Grzybowski, M. Krasnopolski, Z. Pawluczuk (red.), Humanistyczny wymiar edukacji nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Gdańsk, s. 241–248.
Truszkowska-Wojtkowiak M. (2012), Fenomen czasu wolnego, Harmonia, Gdańsk.
Urbaniak-Zając D. (2009), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1353
Number of citations: 0