Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Ways of Spending Free Time by the Women Sentencend To Imprisonment as a Potential for Understanding the Meaning of Social Rehabilitation
  • Home
  • /
  • Ways of Spending Free Time by the Women Sentencend To Imprisonment as a Potential for Understanding the Meaning of Social Rehabilitation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 (2015) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Ways of Spending Free Time by the Women Sentencend To Imprisonment as a Potential for Understanding the Meaning of Social Rehabilitation

Authors

  • Robert Opora Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.011

Keywords

free time, women, social rehabilitation, education

Abstract

The purpose of the text is an attempt to present the ways of organizing the free time activities in isolation by adult women. The results were achieved by using the open – depth interviews with convicts in prisons. The excess of free time becomes a major problem, but it is also the opportunity for educational activities, not only correctional but also developing new competences. I am trying to show the difficulties with arranging of own area activities under duress by the prisoners. In the same activity I see an effort directed to becoming an responsible adult. The research proceedings took a character of the analysis of the meanings of the
interview content of the respondents in such a way to create thematically homogenous condensation sense.
The following types reflecting the meaning of the free time were distinguished:
A) Work as a elementary descriptive dimension of the free time.
B) Learning and completing the education as a form of spending the free time;
C) Cultural – educational activities as a form of spending the free time;
D) Games as a form of spending the free time;
E) Sports activity as desirable and necessary result of competition;
F) Free time as the time to contact family.

References

Europejska Konwencja Praw Człowieka i Podstawowych Wolności. Ratyfikowana przez Polskę 19 marca 1993, Biuletyn Informacji Publicznej. Data wydania 1 czerwca 2010, dostępna na: http://bip.ms.gov.pl/pl/prawa-czlowieka/europejski-trybunal- praw-czlowieka/tekst-europejskiej-konwencji-praw-czlowieka-i-podstawowych-wolnosci-wraz-z-protokolami-dodatkowymi/ (dostęp: 02.04.2015).

Bauman T. (2013), Kompetencje badawcze a świadomość metodologiczna, [w:] T. Bauman (red.), Praktyka badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Konon-Kol M., Szczepaniak P., W poszukiwaniu modelu edukacji resocjalizacyjnej. Przegląd doświadczeń w USA i w Polsce, „Przegląd Więziennictwa Polskiego” 1998, s. 20–21,16–22.

Grochociński M. (1980), Rodzina a czas wolny, Krajowa Agencja Wydawnicza, Gdańsk.

Grabowiec A. (2011), Samoocena dzieci krzywdzonych w rodzinie, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Jarzębowska-Baziak B. (1972), Praca wychowawcza w zakładzie karnym dla młodocianych, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno–fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kubinowski D. (2010), Jakościowe badania pedagogiczne. Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wydawnictwo UMCS, Lublin.

Kvale S. (2004), Interview. Wprowadzenie do jakościowego wywiadu badawczego, Trans Humana, Białystok.

Mroczkowska D. (2011), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Difin, Warszawa.

Nawojczyk M. (2011), Czas wolny – pochodna czy determinanta pozycji społecznej, [w:] D. Mroczkowska (red.), Czas wolny. Refleksje, dylematy, perspektywy, Diffin, Warszawa, s. 12–15.

Parol R. (2009), Modele czasu wolnego i ich znaczenie w kształtowaniu prozdrowotnego stylu życia w ujęciu pedagogiki resocjalizacyjnej, [w:] W. Muszyński (red.), Małe tęsknoty: Style życia w czasie wolnym we współczesnym społeczeństwie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń, s. 394–403.

Pięta J. (2004), Pedagogika czasu wolnego, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Ekonomicznej, Warszawa.

Przecławski K. (1993), Czas wolny, [w:] W. Pomykało (red.), Encyklopedia pedagogiczna, Wydawnictwo Fundacja „Innowacja”, Warszawa.

Pustkowiak L., Kontakty skazanych ze światem zewnętrznym, „Opieka. Wychowanie. Terapia” 2005, 1/2, s. 46–56.

Rabinowicz L. (1933), Podstawy nauki o więziennictwie, Wydawnictwo Gebethner i Wolff, Warszawa.

Rejzner A. (2002), Stan i kierunki badań penitencjarnej kultury fizycznej, [w:] A. Rejzner, (red.), Penitencjarna Kultura fizyczna, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 69–86.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Schopenhauer A. (1970), Aforyzmy o mądrości życia, Czytelnik, Warszawa. Statystyki Centralnego Zarządu Służby Więziennej, dostępne na: http://sw.gov.pl//pl/o-sluzbie-wieziennej/statystyka/statystyka-roczna/ (dostęp: 20.03.2015).

Tatarkiewicz W. (1986), O filozofii i sztuce, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.

Truszkowska M., Wojtkowiak J. (1999), Edukacja wczesnoszkolna a problem rozwoju kreatywnego w świetle teorii Artura Koestlera i Howarda Gardnera. Uwagi metodologiczne, [w:] R. Grzybowski, M. Krasnopolski, Z. Pawluczuk (red.), Humanistyczny wymiar edukacji nauczycieli wychowania fizycznego, Wydawnictwo AWF, Gdańsk, s. 241–248.

Truszkowska-Wojtkowiak M. (2012), Fenomen czasu wolnego, Harmonia, Gdańsk.

Urbaniak-Zając D. (2009), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowana humanistycznie, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-04-30

How to Cite

1.
OPORA, Robert. Ways of Spending Free Time by the Women Sentencend To Imprisonment as a Potential for Understanding the Meaning of Social Rehabilitation. AY. Online. 30 April 2016. Vol. 22, pp. 197-212. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2015.011.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 (2015)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 1353
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

free time, women, social rehabilitation, education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop