Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Elderly learners in combined-age learning groups picking up on new professional skills
  • Strona domowa
  • /
  • Elderly learners in combined-age learning groups picking up on new professional skills
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 21 (2014) /
  4. II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Elderly learners in combined-age learning groups picking up on new professional skills

Autor

  • Tiina Tambaum Tallinn University

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.022

Słowa kluczowe

uczenie się osób starszych, geragogika, zróżnicowana wiekowo grupa ucząca się

Abstrakt

Osoby starsze uczące się w grupie zróżnicowanej wiekowo zdobywające nowe umiejętności zawodowe

W badaniu przeprowadzonym przy użyciu badań jakościowych stworzono narzędzie badawcze do pomiaru zastosowania zasad rekomendowanych dla uczących się osób starszych w grupie zróżnicowanej wiekowo. Narzędzie to powstało w oparciu o źródła odniesienia do geragogiki. Badania w działaniu (action research) przeprowadzone na jednej grupie wykazały, że większość z zasad geragogiki miała swoje zastosowanie w procesie uczenia, mimo że szkolenie nie było skierowane wyłącznie do osób starszych. W tej uczącej się, zróżnicowanej wiekowo grupie, starsze osoby doświadczyły pewnych trudności podczas uczenia się. Niniejszy artykuł ma na celu zaproponować rozwiązania dla owych problemów.

Bibliografia

Cody, M. J., Dunn, D., Hoppin, S., & Wendt, P. (1999). Silver surfers: Training and evaluating Internet use among older adult learners. Communication Education, 48, 269–286.

Doreen K, Baringer, Amanda L. Kundrat, John F. Nussbaum, Instructional communication and older adults, pp. 543–560 (562) [w:] Nussbaum, J. F., Coupland, J. (eds.) (2008). Handbook of Communication and Aging Research. Taylor and Frances e-Library.

Echt, K. V., Morrell, R.W., & Park, D. C. (1998). Effects of age and training formats on basic computer skill acquisition in older adults. Educational Gerontology, 24, 3–25.

Findsen, B., Formosa, M. (2011). Lifelong Learning in Later Life. A Handbook of Older Adult Learning. Sense Publishers.

Formosa, M. (2002). Critical Gerogogy: developing practical possibilities for critical educational gerontology. Education and Ageing, Volume 17, Number 1.

John, M. T. (1981). Skills for teaching the elderly subculture. Educational Gerontology, 6:2, 151–164.

Language Course Teaching Methods for Senior Citizens. Grundtvig 1.1. (Grundtvig Training Courses) Content structure for Analysis and conceptual framework. Workpackage 2 under the supervision of Città della Scienza S.c.p.a. – ONLUS, Employment and Training Department.

Lemieux, A., Martinez, M. S. (2000). Gerontology beyond words: a reality. Educational Gerontology, 26:5, 475–498.

Maderer, P., Skiba, A. (2006). Integrative Geragogy: Part 1: Theory and Practice of a Basic Model. Educational Gerontology, 32: 125–145.

Meyer, S. L. (1977). Andragogy and the Aging Adult Learner. Educational Gerontology, 2 (2), 115–12.

Nelson, T. D. (ed.) 2005. Ageism. Blackwell Publishing Ltd.

Pincas, A. (2007). How do mature learners learn? Quality in Ageing – Policy, practice and research. Vol 8, issue 4; pp. 28–33 Pavilion Journals, Brighton.

Requejo-Osorio, A. (2008). The learning of the elderly and the profile of the adult educator. Convergence, Volume 41, Number 2–3, 2008, pp. 155–172.

Statistics Estonia (2012). Training materials for enumerators.

Xie, B. (2007). Information Technology Education for Older Adults as a Continuing Peer-Learning Process: A Chinese Case Study. Educational Gerontology, 33 (5), 429–450.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2015-06-19

Jak cytować

1.
TAMBAUM, Tiina. Elderly learners in combined-age learning groups picking up on new professional skills. Rocznik Andragogiczny [online]. 19 czerwiec 2015, T. 21, s. 297–314. [udostępniono 6.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2014.022.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 21 (2014)

Dział

II. Grupy (de)faworyzowane w teorii i praktyce edukacji dorosłych

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 567
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

uczenie się osób starszych, geragogika, zróżnicowana wiekowo grupa ucząca się
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa