“I run because I like it” – about the motivations of amateur runners as viewed by an andragologist
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.004Keywords
adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivationAbstract
The article presents fragments of the results of own research on motivation to take up amateur running activity. The adopted andragogical perspective shows running activity in the perspective of experiencing adulthood in the era of fluid modernity which, in the author’s considerations, has been further specified through the categories of ontological security, biographical suspension, as well as identity processes. The activity of amateur running in light of the presented results appears as a way of dealing with adulthood tasks.References
Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.
Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adultfloating na scenie (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.
Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.
Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.
Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brzezińska I. A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl, dostęp: 1.08.2019.
https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-naprawde-biegamy; dostęp: 1.08.2019.
Joanna Rudnik, Polacy biegają coraz chętniej,
https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv; dostęp: 22.05.2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 989
Number of citations: 0