Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

“I run because I like it” – about the motivations of amateur runners as viewed by an andragologist
  • Home
  • /
  • “I run because I like it” – about the motivations of amateur runners as viewed by an andragologist
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 (2020) /
  4. Theoretical Analyses and Research of Andragogy

“I run because I like it” – about the motivations of amateur runners as viewed by an andragologist

Authors

  • Agnieszka Majewska-Kafarowska Uniwersytet Śląski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.004

Keywords

adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivation

Abstract

The article presents fragments of the results of own research on motivation to take up amateur running activity. The adopted andragogical perspective shows running activity in the perspective of experiencing adulthood in the era of fluid modernity which, in the author’s considerations, has been further specified through the categories of ontological security, biographical suspension, as well as identity processes. The activity of amateur running in light of the presented results appears as a way of dealing with adulthood tasks.

References

Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.

Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).

Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.

Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.

Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.

Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.

Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adultfloating na scenie (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).

Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.

Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.

Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.

Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brzezińska I. A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.

Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl, dostęp: 1.08.2019.

https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-naprawde-biegamy; dostęp: 1.08.2019.

Joanna Rudnik, Polacy biegają coraz chętniej,

https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv; dostęp: 22.05.2020.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-02-10

How to Cite

1.
MAJEWSKA-KAFAROWSKA, Agnieszka. “I run because I like it” – about the motivations of amateur runners as viewed by an andragologist. AY. Online. 10 February 2021. Vol. 27, pp. 75-90. [Accessed 8 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2020.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 (2020)

Section

Theoretical Analyses and Research of Andragogy

Stats

Number of views and downloads: 989
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

adulthood, adulthood tasks, amateur running, adult motivation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop