„Biegam, bo lubię” – o motywacjach biegaczy amatorów okiem andragoga
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2020.004Słowa kluczowe
, dorosłość, zadania dorosłości, bieganie amatorskie, motywacja człowieka dorosłegoAbstrakt
W artykule przedstawione zostały fragmenty wyników badań własnych dotyczących motywacji do podejmowania amatorskiej aktywności biegowej. Przyjęta andragogiczna perspektywa ukazuje aktywność biegową w perspektywie doświadczania dorosłości w epoce płynnej nowoczesności, która w rozważaniach autorki została dookreślona za pomocą kategorii bezpieczeństwa ontologicznego, zawieszenia biograficznego, a także procesów tożsamościowych. Amatorska aktywność biegowa w świetle prezentowanych wyników jawi się jako sposób radzenia sobie z zadaniami dorosłości.Bibliografia
Bauman Z. (2008), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.
Brzezińska A. (2014), Społeczna psychologia rozwoju, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa.
Brzezińska A. (2005), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(36).
Lenik J., Cieszkowski S. (2017), Teoria i metodyka sportu. Przewodnik po zagadnieniu dla trenerów, nauczycieli i studentów, Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, Rzeszów.
Łuszczyńska A. (2011), Psychologia sportu i aktywności fizycznej. Zagadnienia kliniczne, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kopaczyńska I. (2019), Rozmowy o spełnianiu pasji. Fenomenograficzna rekonstrukcja koncepcji pasji przyszłych nauczycieli i ich możliwe implikacje do stawania się refleksyjnym nauczycielem, „Dyskursy Andragogów”, nr 20.
Maj A. (2013), Polskie wzory cielesności: przemiany stosunku do ciała w kulturze ponowoczesnej, Wydawnictwo SGGW, Warszawa.
Majewska K. (2011), Psychospołeczny sens rekreacji. W poszukiwaniu szczęścia, Bogucki Wydawnictwo Naukowe, Poznań.
Maliszewska K. (2019), Kobiety w sytuacji krytycznej – adultfloating na scenie (Andragogiczne wątki w edukacji teatralnej), „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Nowak-Dziemianowicz M. (2019), Pamięć i czas a (nie)bezpieczeństwo ontologiczne współczesnego człowieka, „Edukacja Dorosłych”, nr 1(80).
Oleś P. K. (2011), Psychologia człowieka dorosłego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Sadowska B. (2014), I jak tu nie biegać!, Wydawnictwo Otwarte, Kraków.
Świerc M. (2019), Czas na ultra. Biegi górskie metodą Marcina Świerca, Wydawnictwo Bezdroża, Kraków.
Urbaś M. (2017), Biegać każdy może. Trenuj z mistrzem!, Wydawnictwo Publicat, Poznań.
Wojciechowska J. (2005), Okres wczesnej dorosłości. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać?, [w:] Brzezińska I. A. (red.), Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, Gdańsk.
Raport Narodowy Spis Biegaczy Polska 2014, www.polskabiega.sport.pl, dostęp: 1.08.2019.
https://treningbiegacza.pl/artykul/bieganie-to-nie-tylko-moda-dlaczego-tak-naprawde-biegamy; dostęp: 1.08.2019.
Joanna Rudnik, Polacy biegają coraz chętniej,
https://www.przegladsportowy.pl/czas-na-bieganie/w-polsce-biega-prawie-22-proc-ludzi/fg1hqhv; dostęp: 22.05.2020.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 699
Liczba cytowań: 0