Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The concept of “good parenthood” as a manifestation of the biographical learning of an adult child of an alcoholic. Towards the andragogical interpretation
  • Home
  • /
  • The concept of “good parenthood” as a manifestation of the biographical learning of an adult child of an alcoholic. Towards the andragogical interpretation
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 27 (2020) /
  4. Theoretical Analyses and Research of Andragogy

The concept of “good parenthood” as a manifestation of the biographical learning of an adult child of an alcoholic. Towards the andragogical interpretation

Authors

  • Paweł Seroka Ateneum – Szkoła Wyższa w Gdańsku

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2020.002

Keywords

biographical learning, learning from one’s biography, good parenting, adult children of alcoholics syndrome, therapeutic culture, late modernity

Abstract

y. The main purpose of this article is an attempt to reconstruct and describe the phenomenon of biographical learning of “good parenting” that emerges from the analysis and interpretation of one of the biographies studied by the author. The concept of “good parenting,” which is one of the few main analytical categories extracted in the course of previous research, will serve the author as an exemplification and a  manifestation of biographical learning experienced by adults undergoing psychotherapy (in this case – psychotherapy of people with the ACoA syndrome).

References

Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3(3), s. 7–21.

Alheit P. (2015), Teoria biografii jako fundament pojęciowy uczenia się przez całe życie „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 18(4), s. 23–36.

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo naukowe „Scholar”, Warszawa.

Beck U., Giddens A., Lash S. (2009), Modernizacja refleksyjna, tłum. J. Konieczny, PWN, Warszawa.

Bradshaw J. (1994), Zrozumieć rodzinę. Rewolucyjna droga odnalezienia samego siebie, tłum. H. Szczepańska, Instytut Psychologii Zdrowia, Warszawa.

Bron A. (2009), Biograficzność w badaniach andragogicznych, „Dyskursy Młodych Andragogów”, 10, s. 37–54.

Bruner J. (1990), Życie jako narracja, „Kwartalnik Pedagogiczny”, 4, s. 3–17.

Czyżewski M. (2013), Socjologia interpretatywna i metoda biograficzna: przemiana funkcji, antyesencjalistyczne wątpliwości oraz sprawa krytyki, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, 4, s. 14–27.

Denzin (1990), Reinterpretacja metody biograficznej w socjologii: Znaczenie a metoda w analizie biograficznej [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Dubas E. (2017), Uczenie się z własnej biografii jako egzemplifikacja biograficznego uczenia się, „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, 1(4), s. 63–87.

Giddens A. (2012), Nowoczesność i tożsamość, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.

Giza A. (1990), Biografia jako fakt empiryczny i jako kategoria teoretyczna [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań.

Illeris K. (2009), O specyfice uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(1), s. 85–96.

Illouz E. (2010), Uczucia w dobie kapitalizmu, tłum. Z. Simbierowicz, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Jacyno M. (2007), Kultura indywidualizmu, PWN, Warszawa.

Jurgiel-Aleksander A., Dyrda J. (2016), Uzasadnienia indywidualnych sukcesów i porażek życiowych w biografii jako pretekst do rozumienia znaczenia uczenia

się. Analiza wrażliwa na konteksty, „Dyskursy Młodych Andragogów”, nr 17, s. 25–34.

Jurgiel, A. (2011) Praktyki badawcze obecne w badaniach biograficznych nad procesami społeczno-kulturowego uczenia się dorosłych. Ujęcie krytyczne, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 93–98.

Koczanowicz L. (2005), Wstęp, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (AUTO)biografia – etyka, Wydawnictwo Naukowe DSW,

Wrocław, s. 5–8.

Madsen O. J. (2014), Therapeutic Culture, [w:] Encyclopedia of Critical Psychology, T. Thomas (red.), New York, s. 1965–1969.

Malewski M. (2001), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(14), s. 29–57.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Malewski M. (2016), O granicach andragogiki i granicach w andragogice, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 3(75), s. 9–39.

Malewski M. (2017), Badania jakościowe w naukach społecznych. O potrzebie metodologicznej wyobraźni, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 4(80), s. 105–120.

Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, tłum. J. Hołówka, PWN, Warszawa.

Neuman L. W. (2014), Social Reseatch Methods. Qualitative and Quantitative Approaches, Pearson Essex.

Pryszmont-Ciesielska M. (2016), Metodologiczny Hyde Park i kryzys badacza. Kulisy badań inspirowanych sztuką i performansem, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 3(75), s. 155–165.

Rose N. (1996), Inventing our selves. Psychology, Power and Personhood, Press Syndicate of the University of Cambridge, Cambridge.

Schutz A. (2012), O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, tłum. B. Jabłońska, Nomos Kraków.

Schütze F. (2012), Analiza biograficzna ugruntowana empirycznie w autobiograficznym wywiadzie narracyjnym. Jak analizować autobiograficzne wywiady narracyjne, [w:] K. Kaźmierczak (red.), Metoda Biograficzna w Socjologii, Nomos, Kraków.

Solarczyk-Szwec H. (2010), Dorośli uczą się inaczej?: w poszukiwaniu kategorii pojęciowych opisujących proces uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 1(1), s. 51–60.

Tedder M. i Biesta G. (2009), Uczenie się bez nauczania?: potencjał i ograniczenia biograficznego uczenia się dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 2, s. 19–35.

Urbaniak-Zając D. (2005), Pedagogiczna perspektywa w badaniach narracyjno-biograficznych, [w:] L. Koczanowicz, R. Nahirny, R. Włodarczyk (red.), Narracje – (AUTO)biografia – etyka, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław, s. 115–127.

Urbaniak-Zając D. (2006), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak, (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej

humanistycznie, Impuls, Kraków.

Urbaniak-Zając D. (2011), Biograficzna perspektywa badawcza, [w:] E. Dubas, W. Świtalski (red.), Biografia i badanie biografii, t. I: Uczenie się z (własnej) biografii,

Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Urbaniak-Zając D. (2017), Narracja a biograficzna perspektywa badawcza, „Nauki o Wychowaniu. Studia interdyscyplinarne”, 1(4), s. 47–62.

Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, PWN, Warszawa.

Włodarek J. i Ziółkowski M. (1990), Teoretyczny i empiryczny status metody biograficznej we współczesnej socjologii, [w:] J. Włodarek, M. Ziółkowski (red.), Metoda biograficzna w socjologii, PWN, Warszawa–Poznań, s. 3–9.

Wright K. (2008), Theorizing therapeutic culture: Past influences, future directions, „Journal of Sociology”, nr 44(4), s. 321–336.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-02-10

How to Cite

1.
SEROKA, Paweł. The concept of “good parenthood” as a manifestation of the biographical learning of an adult child of an alcoholic. Towards the andragogical interpretation. AY. Online. 10 February 2021. Vol. 27, pp. 33-56. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2020.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 27 (2020)

Section

Theoretical Analyses and Research of Andragogy

Stats

Number of views and downloads: 1189
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

biographical learning, learning from one’s biography, good parenting, adult children of alcoholics syndrome, therapeutic culture, late modernity
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop