Report on the project “Implementation of the convention on the rights of persons with disabilities – a common deal” (2016–2018) – selected proposals from the community of people with sensory disabilities
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2019.013Keywords
disability, person with disability, person with sensory disability, rights of people with disabilities, Convention on the Rights of Persons with Disabilities, educationAbstract
In the years 2016–2018, a project titled “Convention on the Rights of Persons with Disabilities – a Common Deal” was realised. Its aim was to identify the existing types and manifestations of discrimination against persons with disabilities under individual rights contained in the Convention. The first stage of the project consisted of identifying existing discrimination, the second of identifying the necessary legal and non-legal changes to eliminate discrimination identified at the first stage. Based on the analysis method of the existing sources the data from the first stage of implementation of the project was presented. It referred to the education area of children and adolescents with sensory disabilities (on the basis of opinion obtained from adults) who were 237 people with visual impairment, 122 deaf-mute people, and 216 people with auditory disability. The identified barriers and proposals formulated for legal acts regulating educational, rehabilitative, and therapeutic aid as well as the possible targeting of scientific research constituting the aftermath of the analyzed project were described.References
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, ONZ, New York 2006.
Konwencja ONZ o Prawach Osób Niepełnosprawnych, Dz.U. 2012 r. poz. 1169.
Raport metodologiczny przygotowania Raportu syntetycznego w ramach projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2016.
Raport z realizacji projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”. Ostateczne rekomendacje prawne wraz z oceną skutków regulacji dla 20 polityk publicznych, Polskie Forum Osób Niepełnosprawnych, Warszawa 2017.
Raport podsumowujący środowiskowe debaty konsultacyjne przeprowadzone w ramach projektu „Wdrażanie Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych – wspólna sprawa”, APS, Warszawa 2017.
Szczegółowy raport metodologiczny badania jakościowego wraz z narzędziami. Identyfikacja prawnych, administracyjnych i organizacyjnych uwarunkowań efektywności i jakości polityk publicznej określających funkcjonowanie systemu rehabilitacji i integracji osób niepełnosprawnych na poziomie krajowym, regionalnym i lokalnym, APS, Warszawa 2016.
Ustawa z dnia 22 listopada 2018 r. o zmianie ustawy – Prawo oświatowe, ustawy o systemie oświaty oraz niektórych innych ustaw, Dz.U. 2018 r. poz. 2245.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, Dz.U. 1997 r. Nr 123, poz. 776.
Ustawa z dnia 4 września 1997 r. o działach administracji rządowej, Dz.U. z 2017 r. poz. 888.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, Dz.U. 2004 r. Nr 210, poz. 2135.
Ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej, Dz.U. 2004 r. Nr 64, poz. 593.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, Dz.U. 1991 r. Nr 95, poz. 425.
Zaorska M. (2018). Koncepcyjno-realizacyjne konteksty i problemy edukacji integracyjnej w Polsce, [w:] M. zaorska (red.), Lokalne działania w polu pedagogiki specjalnej – kierunki – problemy – rozwiązania, Wydawnictwo UWM, Olsztyn, s. 89–104.
Zaorska M. (2017a). Postulaty Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych w wymiarze edukacja jako wyznacznik przygotowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością do życia samodzielnego, godnego, wartościowego w dorosłości, „Przegląd Pedagogiczny”, nr 1, s. 54–73.
Zaorska M. (2017b). Sytuacja niepełnosprawnych sensorycznie w obszarach edukacji i aktywizacji zawodowej w opinii przedstawicieli środowiska osób niesłyszących i niewidzących, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 18, s. 16–32.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 557
Number of citations: 0