Men participating in black protests in Poland. Andragogical approach
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2019.002Keywords
Black Protest, adult learning, citizenship, identityAbstract
The aim of this text is to describe the phenomenon of men participating in Black Protests in Poland from andragogical perspective. Peter Alheit’s biographical method is used to describe this phenomenon and hence his distinction between ‘biographicity’ and ‘biographisation’ is taken into account in the method of inquiry. The subject of the analysis are the narratives of two men participating in Black Protests. The analysis is focused on the ways of understanding the mobilizations and the social and cultural and institutional contexts of learning. In the narratives of the respondents participation in Black Protests is treated as a grassroots, spontaneous, and ethical movement. The most significant contexts of learning are the activities of the institutions of the Catholic Church and the Polish government as well as possible changes to the abortion law. The community of protesters is also important for examined subjects. The analysis of the empirical material allows to show the problem of participants’ identity (both individual and collective) and issues of citizenship including the political (visibility politics, politics of voice) side of the protest.References
Alheit P. (2011), Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, „Teraźniejszość – Człowiek – edukacja” nr 3(55), s. 7–21.
Alheit P. (2018), The Concept of “Biographicity” as Background Theory of Lifelong Learning, „Dyskursy Młodych Andragogów” t. 19, s. 9–22.
Belda-Miquel S., Boni Aristizábal A., Sañudo Pazos M. F. (2016), Hacia una cooperación internacional transformadora. Solidaridades y aprendizajes con movimientos sociales por los derechos humanos en Colombia, Icaria editorial, Barcelona.
Butler J. (2015), Notes Toward a Performative Theory of Assembly, Harvard University Press, Cambridge.
Casper M. J., Moore L. J. (2009), Missing Bodies. The Politics of Visibility, New York University Press, New York–London.
Castells M. (2012), Redes de indignación y esperanza. Los movimientos sociales en la era de Internet, Alianza editorial, Madrid.
Couldry N. (2010), Why Voice Matters. Culture and Politics After Neoliberalism, SAge, Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, Washington DC.
Dubas e. (2015), Biograficzność w kontekście całożyciowego uczenia się, [w:] Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.), Biografie i uczenie się, seria Biografia i Badanie Biografii, t. 4, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, s. 11–29.
Field J. (2001), Nationality, Citizenship and Lifelong Learning: Building Social Capital in the Learning Society, [w:] Bron M., Field J. (red.), Adult Education and Democratic Citizenship III, Lower Silesian University College of education, Wrocław, s. 17–36.
Field J., Bron M. (2001), Active Citizenship and Adult Learning in Contemporary Europe: An Introduction, [w:] Bron M., Field J. (red.), Adult Education and Democratic Citizenship III, Lower Silesian University College of Education, Wrocław, s. 7–16.
Freire P. (2005), Pedagogy of the Oppressed, Continuum, New York–London.
Gober G., Struzik J., (2018), Feminist transnational diaspora in the making. The case of #BlackProtest, „Praktyka Teoretyczna. Feminists Movements in Central and Eastern Europe”, nr 4(30), s. 117–140.
Kowzan P. i in. (2018), Protestujące dzieci, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 1(81), s. 45–62.
Kowzan P., Prusinowska M. (2009), Uczenie się (w) ruchu: studenci przeciwko komercjalizacji edukacji, „Rocznik Andragogiczny”, s. 208–234.
Laclau E. (1996), Emancipation(s), Verso, London–New York.
Leszczyński A. (2018), „Aborcja eugeniczna”. Kto wymyślił tę nazwę i dlaczego to manipulacja, https://oko.press/aborcja-eugeniczna/ (dostęp: 13.05.2019).
Majewska E. (2018), Kontrpubliczności ludowe i feministyczne. Wczesna „Solidarność” i Czarne Protesty, Książka i Prasa, Warszawa.
Malewski M. (2001), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(14), s. 29–54.
Malewski M. (2006), W poszukiwaniu teorii uczenia się ludzi dorosłych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, nr 2(34), s. 23–51.
Mead G. H. (1975), Umysł, osobowość, społeczeństwo, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.
Nawojski R., Pluta M., Zielińska K. (2018), The Black Protests: A Struggle for (Re)Definition of Intimate Citizenship, „Praktyka Teoretyczna. Feminists Movements in Central and Eastern Europe”, nr 4(30), s. 46–68.
Rudnicki P. (2009), Oblicza buntu w biografiach kontestatorów, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Solarczyk-Szwec H. (2007), Edukacja obywatelska młodzieży i dorosłych wobec przemocy politycznej – działania na pograniczu aktywności społecznej, oświatowej i kulturalnej, „Rocznik Andragogiczny”, s. 174–187.
Szwabowski O. (2015), Ruch Occupy: inna demokracja, inna pedagogika, [w:] Olczak A., Prufer P., Skrocka D. (red.), Edukacyjne i społeczne konteksty demokracji, Wydawnictwo Naukowe Państwowej Wyższej Szkoły zawodowej im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski, s. 75–90.
Ustawa z dnia 7 stycznia 1993 r. o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach dopuszczalności przerywania ciąży (Dz.U. z 1993 r. Nr 17, poz. 78).
Welenc M. (2015), Homoseksualność w perspektywie pytań o politykę widoczności i pułapki polityki tożsamości, [w:] Kopciewicz L., Simlat-Żuk B. (red.), Codzienność, performatywność, demokracja. Pedagogika wobec norm życiowych i problematyki nienormatywności, WN Katedra, Gdańsk, s. 255–279
Zielińska M., Kowzan P., Prusinowska M. (2011), Social Movement Learning: from radical imagination to disempowerment, “Studies in the education of Adults”, nr 43(2), s. 251–267.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 741
Number of citations: 0