Educational and professional potential of Polish returnees
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.16Keywords
economic migration, return migration, lifelong learning, competenceAbstract
As a new experience in their biography, emigration and return migration became a source of formal, non-formal and often informal learning which provided the respondents with new skills and knowledge, allowed them to develop certain characteristics of their personality and change the way in which they perceive reality, which inspired them to reconsider their philosophy of life, occupation, education and redefine their values and beliefs.
The article is based on my research on the process of acquisition and capitalisation of educational and professional experience by Polish migrants and returnees. The aim of the study was to describe and further explore the process and to attempt to understand the motives behind educational and professional activity, both abroad and after the return to Poland, as well as their significance for returnees.
References
Babbie E. (2007), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bauman T. (1995), O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.
Ghosh B. (red.) (2000), Return migration. Jurney of hope or despair?, International Organization for Migration, United Nations, Geneva.
Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.
GUS (2013), Migracje zagraniczne ludności. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.
GUS (2017), Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004–2016, Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy, Warszawa.
Kaczmarczyk P., Okólski M. (red.) (2005), Migracje specjalistów wysokiej klasy w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Departament Analiz i Strategii, Warszawa.
Kławsiuć-Zduńczyk A (2014), Powroty. Doświadczenia edukacyjno-zawodowe polskich reemigrantów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.
Melosik Z. (2004), Edukacja a stratyfikacja społeczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 328–366.
Memorandum on Lifelong Learning (2000), Commission of the European Communities, Brussels.
Mezirow J. (1991), Transformative Dimensions of Adult Learning, Jossey-Bass, San Francisco.
Milewski M., Ruszczak-Żbikowska J. (2008), Motywacje do wyjazdu, praca, więzi społeczne i plany na przyszłość polskich migrantów przebywających w Wielkiej Brytanii i Irlandii, „CMR Working Papers”, 35(93), Ośrodek Badań nad Migracjami, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:] H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozna, s. 30–41.
Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Teusz G. (2009), Poradnictwo biograficzne w aspekcie teorii krytycznych wydarzeń życiowych, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 85–125.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 561
Number of citations: 0