Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Educational and professional potential of Polish returnees
  • Home
  • /
  • Educational and professional potential of Polish returnees
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Educational and professional potential of Polish returnees

Authors

  • Anna Kławsiuć-Zduńczyk Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.16

Keywords

economic migration, return migration, lifelong learning, competence

Abstract

As a new experience in their biography, emigration and return migration became a source of formal, non-formal and often informal learning which provided the respondents with new skills and knowledge, allowed them to develop certain characteristics of their personality and change the way in which they perceive reality, which inspired them to reconsider their philosophy of life, occupation, education and redefine their values and beliefs.

The article is based on my research on the process of acquisition and capitalisation of educational and professional experience by Polish migrants and returnees. The aim of the study was to describe and further explore the process and to attempt to understand the motives behind educational and professional activity, both abroad and after the return to Poland, as well as their significance for returnees.

References

Babbie E. (2007), Badania społeczne w praktyce, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bauman T. (1995), O możliwości zastosowania metod jakościowych w badaniach pedagogicznych, [w:] T. Pilch, Zasady badań pedagogicznych, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.

Dominicé P. (2006), Uczyć się z życia. Biografia edukacyjna w edukacji dorosłych, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi, Łódź.

Ghosh B. (red.) (2000), Return migration. Jurney of hope or despair?, International Organization for Migration, United Nations, Geneva.

Grabowska-Lusińska I., Okólski M. (2009), Emigracja ostatnia?, Wydawnictwo Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

GUS (2013), Migracje zagraniczne ludności. Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań 2011, Zakład Wydawnictw Statystycznych, Warszawa.

GUS (2017), Informacja o rozmiarach i kierunkach czasowej emigracji z Polski w latach 2004–2016, Departament Badań Demograficznych i Rynku Pracy, Warszawa.

Kaczmarczyk P., Okólski M. (red.) (2005), Migracje specjalistów wysokiej klasy w kontekście członkostwa Polski w Unii Europejskiej, Urząd Komitetu Integracji Europejskiej, Departament Analiz i Strategii, Warszawa.

Kławsiuć-Zduńczyk A (2014), Powroty. Doświadczenia edukacyjno-zawodowe polskich reemigrantów, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń.

Melosik Z. (2004), Edukacja a stratyfikacja społeczna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. II, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 328–366.

Memorandum on Lifelong Learning (2000), Commission of the European Communities, Brussels.

Mezirow J. (1991), Transformative Dimensions of Adult Learning, Jossey-Bass, San Francisco.

Milewski M., Ruszczak-Żbikowska J. (2008), Motywacje do wyjazdu, praca, więzi społeczne i plany na przyszłość polskich migrantów przebywających w Wielkiej Brytanii i Irlandii, „CMR Working Papers”, 35(93), Ośrodek Badań nad Migracjami, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.

Sęk H. (1991), Procesy twórczego zmagania się z krytycznymi wydarzeniami życiowymi a zdrowie psychiczne, [w:] H. Sęk (red.), Twórczość i kompetencje życiowe a zdrowie psychiczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Pozna, s. 30–41.

Silverman D. (2008), Prowadzenie badań jakościowych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Teusz G. (2009), Poradnictwo biograficzne w aspekcie teorii krytycznych wydarzeń życiowych, [w:] A. Kargulowa (red.), Poradoznawstwo – kontynuacja dyskursu. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa, s. 85–125.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-17

How to Cite

1.
KŁAWSIUĆ-ZDUŃCZYK, Anna. Educational and professional potential of Polish returnees. AY. Online. 17 July 2018. Vol. 25, pp. 267-282. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.16.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 561
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

economic migration, return migration, lifelong learning, competence
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop