Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Sources and types of professional changes in the biographies of young adults
  • Home
  • /
  • Sources and types of professional changes in the biographies of young adults
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Sources and types of professional changes in the biographies of young adults

Authors

  • Zuzanna Wojciechowska Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.15

Keywords

professional change, young adults, biography, postmodernism, qualitative research, narration

Abstract

In the first part of the article, the author discusses the phenomenon of change in the contemporary world, with particular emphasis on the professional area in the lives of young adults. The research project was based on an interpretive paradigm. Based on the interpretation of the collected research material, the author presents the sources of professional changes in young adults’ biographies and characterizes the phenomenon of professional change referring to the category of time, scope, and intensity. In the last part she presents the conclusions together with an attempt to make a summary, containing a holistic view of changes in the biography of the members of contemporary society.

References

Alheit P. (2004), Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się“. Podejście krytyczne, tłum. A. Kosowska, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja“, 4(28), s. 7–26.

Bauman Z. (2007), Płynne czasy. Życie w epoce niepewności, tłum. M. Żakowski, Wydawnictwo Sic!, Warszawa.

Beck U. (2002), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, tłum. S. Cieśla, Wydawnictwo Naukowe „Scholar“, Warszawa.

Czarnota W. (2015), Wybory życiowe młodych Polek. Przyczynek do antropologii kobiety, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Giddens A. (2002), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.

Gromkowska-Melosik A. (2002), Kobiecość w kulturze globalnej. Rekonstrukcje i reprezentacje, Wydawnictwo WOLUMIN, Poznań.

Kargul J. (2013), Uczenie się dorosłych w kulturze pośpiechu, [w:] Solarczyk-Ambrozik E. (red.), Całożyciowe uczenie się jako wyzwanie dla teorii i praktyki edukacyjnej, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań, s. 9–18.

Kvale S. (2010), Prowadzenie wywiadów, tłum. A. Dziuban, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Malewski M. (2001), Teorie andragogiczne. Metodologia teoretyczności dyscypliny naukowej, Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, Wrocław.

Tikow A. (2007), Tożsamość polskich kobiet. Ciągłość, zmiana, konteksty, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Netografia

Biała Księga Unii Europejskiej, dostępny na: http://europa.eu/documentation/official- docs/white-papers/index_pl.htm (otwarty: 23.01.2017).

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-17

How to Cite

1.
WOJCIECHOWSKA, Zuzanna. Sources and types of professional changes in the biographies of young adults. AY. Online. 17 July 2018. Vol. 25, pp. 249-266. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.15.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

IV. Poradnictwo i edukacja zawodowa dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 624
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

professional change, young adults, biography, postmodernism, qualitative research, narration
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop