Identification of counselling practices and processes in the narratives contained in the book News of a Kidnapping by Gabriel García Márquez
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.13Keywords
counsellogy, counselling, narrative, document analysis, reportAbstract
In this article, the author subjects to interpretation part of the contents of the book News from a Kidnapping by G.G. Márquez. The goal of this interpretation is identification of counseling practices and processes. She brings arguments in favor of the use of report as a research field. The author presents counseling and methodological solutions facilitating this process, and also the limitations of these solutions. The methods of document analysis and quality technique of document analysis are used. In the concluding part, certain counseling non-formal practices and processes are shown, besides the mechanism of their construction, obstruction, and placement.
References
Bakke M. (2010), Posthumanizm: człowiek w świecie większym niż ludzki, [w:] Sokolski J. (red.), Człowiek wobec natury – humanizm wobec nauk przyrodniczych, Wydawnictwo Neriton, Warszawa, s. 337–357.
Barthes R. (2006), Wstęp do analizy strukturalnej opowiadań, tłum. M. Błońska, [w:] Burzyńska A., Markowski M.P. (red.), Teorie literatury XX wieku. Antologia, Wydawnictwo Znak, Kraków, s. 254–284.
Carroll D. (1991), Reguły gry, tłum. G. Dziamski, [w:] Zeidler-Janiszewska A. (red.), Postmodernizm w perspektywie filozoficzno-kulturowej, Wydawnictwo Instytut Kultury, Warszawa, s. 53–63.
Czerkawska A. (2013), Poradnictwo egzystencjalne, Wydawnictwo DSW, Wrocław
Dominicé P. (2007), „Historia życia” jako nieustające wyzwanie w obszarze edukacji dorosłych, tłum. M. Starnawski, [w:] Kurantowicz E., Nowak-Dziemianowicz M. (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 155–160.
Gibbs G. (2011), Analizowanie danych jakościowych, tłum. M. Brzozowska, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Kargulowa A. (2004), O teorii i praktyce poradnictwa, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Kłodkowska J. (2014), Radzenie sobie pracowników ze zmianami w organizacji, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Łobocki M. (2005), Metody i techniki badań pedagogicznych, Wydawnictwo Impuls, Kraków
Łukowska M. (1991), Badania nad opowieścią wspomnieniową, „Łódzkie Studia Etnograficzne”, t. XXX, s. 53–62.
Márquez G.G. (1997), Raport z pewnego porwania, tłum. D. Walasek-Elbanowska, Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa.
Mielczarek M. (2015), Niepublikowana praca doktorska napisana pod kierunkiem Prof. dr hab. Bożeny Wojtasik. Publiczna obrona dysertacji odbyła się w dniu 28.09.2015 w Dolnośląskiej Szkole Wyższej we Wrocławiu.
Nowak-Dziemianowicz M. (2007), Czy świat człowieka ma postać narracji? O możliwościach badania, rozumienia i zmiany, [w:] Kurantowicz E., Nowak-Dziemianowicz M. (red.), Narracja – krytyka – zmiana. Praktyki badawcze we współczesnej pedagogice, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 13–25.
Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, tłum. B. Chełstowski, Wydawnictwo PWN, Warszawa.
Ricoeur P. (2006), Pamięć, historia, zapomnienie, tłum. J. Margański, Wydawnictwo Universitas, Kraków.
Ricoeur P. (2008), Czas i opowieść, t. 1–3, tłum. t. 1: M. Frankiewicz, t. 2: J. Jakubowski, t. 3: Z. Zbrzeźniak, Wydawnictwo UJ, Kraków.
Siarkiewicz E. (2004), Niejednoznaczność poradnictwa, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra.
Siarkiewicz E. (2010), Poradnictwo performatywne i inne formy pomocy w zdarzeniach krytycznych i doświadczeniach granicznych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 141–158.
Siarkiewicz E. (2011), Przesłonięte obszary poradnictwa. Realia – iluzje – ambiwelencje, Wydawnictwo UZ, Zielona Góra.
Siarkiewicz E., Trębińska-Szumigraj E., Zielińska-Pękał D. (2012), Edukacyjne prowokacje. Wykorzystanie etnografii performatywnej w procesie kształcenia doradców, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Siarkiewicz E. (2016), Poradnictwo jako performatywny projekt. Zaangażowanie i działanie, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 16–39.
Słowik A. (2016a), Doświadczenie w konstruowaniu i uruchamianiu poradniczych praktyk. W przestrzeni polskich emigrantów, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 236–273.
Słowik A. (2016b), Transnarodowe sieci poradnicze, Wydawnictwo DSW, Wrocław.
Słowik A. (2016c), (Nie)Moc i pomoc. Poradnicze sieci, [w:] Siarkiewicz E., Wojtasik B. (red.), Uczenie się – doświadczanie – imersja. Poradnictwo zaangażowane, Wydawnictwo DSW, Wrocław, s. 80–103.
Trzebiński J. (2008), Problematyka narracji we współczesnej psychologii, [w:] Janusz B., Gdowska K., de Barbaro B. (red.), Narracja. Teoria i praktyka, Wydawnictwo UJ, Kraków, s. 9–17.
Winnicka E. (2014), Angole, Wyd. Czarne, Wołowiec.
Zaczyński W. (1995), Praca badawcza nauczyciela, Wyd. WSiP, Warszawa.
Zielińska-Pękał D. (2008), Poradnictwo zapośredniczone – teoria i praktyka, Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, T. 7: V, Wyd. Akademickie Żak, Warszawa, s. 772–779.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 364
Number of citations: 0