Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Evaluation Stages of Qualitative Research – Constructivist Perspective
  • Home
  • /
  • Evaluation Stages of Qualitative Research – Constructivist Perspective
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Evaluation Stages of Qualitative Research – Constructivist Perspective

Authors

  • Marcin Muszyński Uniwersytet Łódzki

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.12

Keywords

constructivism, qualitative research, evaluation

Abstract

The article presents the evaluation stages of qualitative research within the constructivist approach. The stages can be placed on a continuum and treated as the obverse and reverse of the same internally diverse phenomenon. Differences described in analyses of individual development stages of these criteria are related to major influences of different paradigms. The whole allows us to see the crystallisation of the research practice that has different values depending on its version. During the first stage, criteria of research evaluation are strongly influenced by the positivist and post-positivist paradigms. In the second stage, they become a direct emanation of proper constructivist assumptions. In the following stage, one can see the process of gradual emancipation of the research practice from the straitjacket of fixed assumptions; when each time researchers make pragmatic assumptions, they select a set of specific criteria of research quality. During the final stage, the researcher is rehabilitated as the most important instrument of cognition. Verifiability of such research refers to the researcher’s skills and sensitivity, self-control, and interpersonal exchange of knowledge. The evaluation criteria developed in the article can be treated as guidelines supporting the process of designing and conducting qualitative research. Their application might contribute to maintaining high quality of research.

References

Angrosino M. (2010), Badania etnograficzne i obserwacyjne, Wyd. PWN, Warszawa.

Babbie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wyd. PWN, Warszawa.

Bruner J. (1999), Narratives of aging, „Journal of Aging Studies”, 13(1), s. 8.

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wyd. PWN, Warszawa.

Creswell J. W. (2013), Projektowanie badań naukowych. Metody jakościowe, ilościowe i mieszane, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Cwalina W. (2001), Znaczenie emocji w procesach poznawczych człowieka. Analiza oddziaływania reklam politycznych na kształtowanie się preferencji wyborczych, „Roczniki Psychologiczne”, 4, s. 137–139.

Denzin N.K, Lincoln Y.S. (2009), Wprowadzenie. Dziedzina i praktyka badań jakościowych, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wyd. PWN, Warszawa, s. 53.

Flick U. (2011a), Jakość w badaniach jakościowych, Wyd. PWN, Warszawa.

Flick U. (2011b), Projektowanie badania jakościowego, Wyd. PWN, Warszawa.

Gibbs G. (2011), Analiza danych jakościowych, Wyd. PWN, Warszawa.

Guba E., Lincoln Y. (1986), The countenances of fourth generation evaluation. Description, judgment, and negotiation, „Evaluation Studies Review Annual”, 11, s. 70–78.

Guba E., Lincoln Y. (1989), Fourth generation evaluation, Sage Pub., Newbury-London- New Delhi.

Guba E.G., Lincoln Y.S. (2009), Kontrowersje wokół paradygmatów, sprzeczności i wyłaniające się zbieżności, [w:] N.K. Denzin, Y.S. Lincoln (red.), Metody badań jakościowych, t. 1, Wyd. PWN, Warszawa, s. 285.

Hacking I. (1999), The social construction of what?, Harvard University Press, Cambridge MA.

Hammersley M. (1995), The politics of social research, Sage, London.

Kacperczyk A. (2012) Badacz i jego ciało w procesie zbierania i analizowania danych na przykładzie badań nad społecznym światem wspinaczki, „Przegląd Socjologii Jakościowej”, VIII (2), s. 35.

Katz S. (2005), Cultural aging: life course, lifestyle, and senior worlds, Broadview Press, Peterborough Kanda.

Kociatkiewicz J., Kostera M. (2014), Zaangażowane badania jakościowe, „Problemy Zarządzania”, 12(45), s. 15.

Konecki K. (2009), Przedmowa do wydania polskiego, [w:] K. Charmaz, Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wyd. PWN, Warszawa, s. XXIV.

Kubinowski D. (2011), Jakościowe badania pedagogiczne, Filozofia, metodyka, ewaluacja, Wyd. UMCS, Lublin.

Kuhn T. (2003), Droga po strukturze, Wyd. Sic, Warszawa.

Lincoln Y.S. (2001), Engaging sympathies. Relationship between action research and social constructivism, [w:] P. Reason, H. Bradbury (red.), Handbook of action research. Participative inquiry and practice, Sage, London, s. 124–132.

Nachmias Ch. F., Nachmias D. (2001), Metody badawcze w naukach społecznych, Wyd. Zysk i Spółka, Poznań.

Nadolna B. (2013), Problemy walidacji badań jakościowych w rachunkowości zarządczej, „Prace Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego we Wrocławiu”, 291, s. 385.

Nolan M., Hansen E., Magnusson L., Anderson B. (2003), Gauging quality in constructivist research, „Quality in Aging – Policy, Practice And Research”, 4(2), s. 22–27.

Magnusson L., Nolan M. R., Hanson E., Berthold H., Bent-Arne A. (2001), Developing partnership with older people and the family carers. The ÄldreVäst Sjuhärad model, „Quality in Aging”, 2(2), s. 32–38.

Malewski M. (2012), Metodologia badań społecznych – ortodoksja i refleksyjność, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 4(60), s. 29–46.

Maruszewski, T., Ścigała E. (1998), Emocje, aleksytymia, poznanie, Wydawnictwo Fundacji Humaniora, Poznań.

Mason J. (2002), Qualitative Researching, Sage, London.

Miles M. B., Huberman A.M. (2000), Analiza danych jakościowych, Trans-Humana, Białystok.

Nałczadżjan A. (1979), Intuicja a odkrycie naukowe, PIW, Warszawa. Olubiński A. (2015), Rola nauk pedagogicznych w reformowaniu rzeczywistości i ulepszaniu ludzkiego życia. Na przykładzie funkcjonowania szkolnictwa wyższego, „Lubelski Rocznik Pedagogiczny”, 34(2), s. 234.

Popper K. (2002), Logika odkrycia naukowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Prokopiuk J. (1999), Labirynty herezji, Warszawskie Wyd. Literackie MUZA SA, Warszawa.

Pryszmont-Ciesielska M. (2014), „Świat społeczny w kalejdoskopie”, czyli o usytuowaniu badacza w badaniach jakościowych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja”, 65(1), s. 25–36.

Reason P., Bradbury H. (2001), Introduction. Inquiry and participation in search of the world worthy of human aspiration, [w:] P. Reason, H. Bradbury (red.), Handbook of action research. Participative inquiry and practice, Sage, London, s. 1–14.

Ricoeur P. (2006), Model tekstu. Znaczące działanie rozważane jako tekst, [w:] A. Jasińska- Kania, L.M. Nijakowski, J. Szacki, M. Ziółkowski, (oprac.), Współczesne teorie socjologiczne, t. 2, Wydawnictwo Naukowe Scholar, Warszawa, s. 1012.

Rodwell M.K. (1998), Social work constructivist research, Garland Publishing Inc., New York–London.

Schwandt T.A. (1996), Farewell to criteriology, „Qualitative Inquiry”, 2(1), s. 58–72.

Silverman D. (2008), Prowadzenie badan jakościowych, Wyd. PWN, Warszawa.

Szmidt K., Modrzejewska-Świgulska M. (2015), Walidacja komunikacyjna w analizie wyników badań pedagogicznych, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, (2)19, s. 235–255.

Telety J., Hanson E. (2000), Participatory research, „Nurse Researcher”, 8(1), s. 69–88.

Turner J.H., (2006), Struktura teorii socjologicznej, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Wilson C., Clissett P. (2011), Involving older people in research. Practical considerations when using the authenticity criteria in constructivist inquiry, „Journal of Advanced Nursing”, 67(3), s. 677–686.

Wyka A. (1993), Badacz społeczny wobec doświadczenia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Urbaniak-Zając D., Piekarski J. (2001), Jakościowe orientacje w badaniach pedagogicznych. Studia i materiały, Wyd. Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Urbaniak-Zając D. (2006), W poszukiwaniu kryteriów oceny badań jakościowych, [w:] D. Kubinowski, M. Nowak (red.), Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, Oficyna Wyd. Impuls, Kraków, s. 209–222.

Urbaniak-Zając D., Kos E. (2013), Badania jakościowe w pedagogice. Wywiad narracyjny i obiektywna hermeneutyka, Wyd. PWN, Warszawa.

Walczak M. (2011), Intuicja jako typ poznania, wiedzy i dyspozycji, „Zagadnienia Naukoznawstwa”, 47(2), s. 130.

Wojciechowska M. (2013), O wyzwaniach w badaniu trudnych zjawisk. Metodologiczne aspekty badań terenowych na przykładzie zjawiska prostytucji kobiecej, „Dyskursy Młodych Andragogów”, 14, s. 261.

Yin R.K. (2015), Studium przypadku w badaniach naukowych. Projektowanie i metody, Wyd. Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Netografia

Steiner R., Zarys teorii poznania w światopoglądzie Goethego, https://www.gnosis. art.pl/e_gnosis/anthropos_i_sophia/steiner_zarys_t_pozn_w_sw_goeth. htm (otwarty 24.07.2017).

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-17

How to Cite

1.
MUSZYŃSKI, Marcin. Evaluation Stages of Qualitative Research – Constructivist Perspective. AY. Online. 17 July 2018. Vol. 25, pp. 187-209. [Accessed 5 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.12.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 3714
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

constructivism, qualitative research, evaluation
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop