Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Citizenship education of adults in Warsaw – towards indigenousness and activity
  • Home
  • /
  • Citizenship education of adults in Warsaw – towards indigenousness and activity
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Citizenship education of adults in Warsaw – towards indigenousness and activity

Authors

  • Marta Jadwiga Pietrusińska Uniwersytet Warszawski
  • Monika Gromadzka Uniwersytet Warszawski

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.07

Keywords

civic education, adult education, local policies, active citizenship, exclusive education

Abstract

The article presents an initial analysis of Warsaw’s adult civic education based on legal documents, strategies, programs, and information materials concerning participatory budgeting and community centers. Results show that the concept of adult civic education in Warsaw is rooted in local communities’ learning traditions and the tenets of active citizenship. In our opinion such an approach is exclusive because its main recipients are already civically active residents, and such educational efforts do not reach disadvantaged groups. Our analysis also proves that the educational process is used as a tool to implement social change.

References

Bee, C., Guerrina, R. (2014), Participation, dialogue, and civic engagement: Understanding the role of organized civil society in promoting active citizenship in the European Union, „Journal of Civil Society”, s. 29–55.

Baiocchi G., Ganuza E. (2014), Participatory budgeting as if emancipation mattered, „Politics &Society”, 42(1), s. 29–50. Boryczko M. (2014), Od analizy potoczności do organizowania działania kolektywnego – o teoretycznych założeniach krytycznej animacji społecznej, [w:]

Boryczko M i.in. (red.), Aktywna biografia w przestrzeni społecznej, Eko-Inicjatywa, Kwidzyn s. 49–62.

Break A. (2014), Active Citizen Continuum, Kansas.

Brookfield S. (2005), The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching, Two Penn Plaza, New York.

Centrum Komunikacji Społecznej (2015), Program Wzmacniania Wspólnoty Lokalnej 2015–2020, Warszawa.

Council of Europe (2010), Recommendation CM/Rec (2010) 7 of the Committee of Ministers to Member States on the Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education, Brussel.

Davies J. (2012), Active citizenship: Navigating the conservative heartlands of the New Labour project, „Policy & Politics”, 40(1), s. 3–19.

Eyler J., Giles D. E. (1999), Where’s the learning in service-learning?, Ossey-Bass Publishers, San Francisco.

Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków.

Hoskins B. (2006), Draft Framework for Indicators on Active Citizenship, Konferencja: Working towards Indicators on Active Citizenship, Ispra, Wrzenień 2006.

Hoskins B., i in. (2006), Measuring Active Citizenship in Europe, European Commission Institute for the Protection and Security of the Citizen, Ispra.

Jochum V., Pratten B., Wilding K. (2005), Civil renewal and active citizenship: A guide to the debate, NCVO, London.

Johnson R. (2003), Adult Learning and Citizenship: Clearing the Ground, [w:] Coare P., Johtson R. (red), Adult learning, citizenship and community learning, NIACE, Oxford.

Kearns A. (1995), Active citizenship and local governance: Political and geographical dimensions, „Political Geography”, 14(2), s. 155–175.

Kłębowski W. (2013), Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi, Instytut Obywatelski, Warszawa.

Koch A., Potkański T. (red.) (2015), Gra o budżet. Narzędzie zwiększające partycypację w zarządzaniu miastem, Centrum Rozwiązań Systemowych, Wrocław.

Kożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa.

Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.

Komisja Europejska (2015), Deklaracja w sprawie promowania, poprzez edukację, obywatelstwa i wspólnych wartości, jakimi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja, Paryż.

Kymlicka, W. (1995), Multicultural Citizenship, Clarendon Press, Oxford.

Levinson M. (2014), Citizenship and Civic Education, [w:] Phillips D.C. (red.), Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Sage, Thousand Oaks.

Parlament Europejski (2006), Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Bruksela.

Rada m.st. Warszawy (2008), Społeczna strategia m.st Warszawy na 2009–2020, Warszawa. Rada m.st. Warszawy (2013), Program rozwoju edukacji w Warszawie w latach 2013– –2020, Warszawa.

Sitek-Wróblewska M. i in. (2011), Model Domu Sąsiedzkiego, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Gdańsk.

Theiss W., Skrzypczak B. (2006), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-16

How to Cite

1.
PIETRUSIŃSKA, Marta Jadwiga and GROMADZKA, Monika. Citizenship education of adults in Warsaw – towards indigenousness and activity. AY. Online. 16 July 2018. Vol. 25, pp. 115-125. [Accessed 6 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.07.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 652
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

civic education, adult education, local policies, active citizenship, exclusive education
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop