Citizenship education of adults in Warsaw – towards indigenousness and activity
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2018.07Keywords
civic education, adult education, local policies, active citizenship, exclusive educationAbstract
The article presents an initial analysis of Warsaw’s adult civic education based on legal documents, strategies, programs, and information materials concerning participatory budgeting and community centers. Results show that the concept of adult civic education in Warsaw is rooted in local communities’ learning traditions and the tenets of active citizenship. In our opinion such an approach is exclusive because its main recipients are already civically active residents, and such educational efforts do not reach disadvantaged groups. Our analysis also proves that the educational process is used as a tool to implement social change.
References
Bee, C., Guerrina, R. (2014), Participation, dialogue, and civic engagement: Understanding the role of organized civil society in promoting active citizenship in the European Union, „Journal of Civil Society”, s. 29–55.
Baiocchi G., Ganuza E. (2014), Participatory budgeting as if emancipation mattered, „Politics &Society”, 42(1), s. 29–50. Boryczko M. (2014), Od analizy potoczności do organizowania działania kolektywnego – o teoretycznych założeniach krytycznej animacji społecznej, [w:]
Boryczko M i.in. (red.), Aktywna biografia w przestrzeni społecznej, Eko-Inicjatywa, Kwidzyn s. 49–62.
Break A. (2014), Active Citizen Continuum, Kansas.
Brookfield S. (2005), The Power of Critical Theory for Adult Learning and Teaching, Two Penn Plaza, New York.
Centrum Komunikacji Społecznej (2015), Program Wzmacniania Wspólnoty Lokalnej 2015–2020, Warszawa.
Council of Europe (2010), Recommendation CM/Rec (2010) 7 of the Committee of Ministers to Member States on the Council of Europe Charter on Education for Democratic Citizenship and Human Rights Education, Brussel.
Davies J. (2012), Active citizenship: Navigating the conservative heartlands of the New Labour project, „Policy & Politics”, 40(1), s. 3–19.
Eyler J., Giles D. E. (1999), Where’s the learning in service-learning?, Ossey-Bass Publishers, San Francisco.
Gierszewski D. (2017), Edukacja obywatelska w przestrzeni lokalnej, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków.
Hoskins B. (2006), Draft Framework for Indicators on Active Citizenship, Konferencja: Working towards Indicators on Active Citizenship, Ispra, Wrzenień 2006.
Hoskins B., i in. (2006), Measuring Active Citizenship in Europe, European Commission Institute for the Protection and Security of the Citizen, Ispra.
Jochum V., Pratten B., Wilding K. (2005), Civil renewal and active citizenship: A guide to the debate, NCVO, London.
Johnson R. (2003), Adult Learning and Citizenship: Clearing the Ground, [w:] Coare P., Johtson R. (red), Adult learning, citizenship and community learning, NIACE, Oxford.
Kearns A. (1995), Active citizenship and local governance: Political and geographical dimensions, „Political Geography”, 14(2), s. 155–175.
Kłębowski W. (2013), Budżet partycypacyjny. Krótka instrukcja obsługi, Instytut Obywatelski, Warszawa.
Koch A., Potkański T. (red.) (2015), Gra o budżet. Narzędzie zwiększające partycypację w zarządzaniu miastem, Centrum Rozwiązań Systemowych, Wrocław.
Kożuch B. (2004), Zarządzanie publiczne. W teorii i praktyce polskich organizacji, Placet, Warszawa.
Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Komisja Europejska (2015), Deklaracja w sprawie promowania, poprzez edukację, obywatelstwa i wspólnych wartości, jakimi są wolność, tolerancja i niedyskryminacja, Paryż.
Kymlicka, W. (1995), Multicultural Citizenship, Clarendon Press, Oxford.
Levinson M. (2014), Citizenship and Civic Education, [w:] Phillips D.C. (red.), Encyclopedia of Educational Theory and Philosophy, Sage, Thousand Oaks.
Parlament Europejski (2006), Zalecenie Parlamentu Europejskiego z dnia 18 grudnia 2006 r. w sprawie kompetencji kluczowych w procesie uczenia się przez całe życie, Bruksela.
Rada m.st. Warszawy (2008), Społeczna strategia m.st Warszawy na 2009–2020, Warszawa. Rada m.st. Warszawy (2013), Program rozwoju edukacji w Warszawie w latach 2013– –2020, Warszawa.
Sitek-Wróblewska M. i in. (2011), Model Domu Sąsiedzkiego, Gdańska Fundacja Innowacji Społecznej, Gdańsk.
Theiss W., Skrzypczak B. (2006), Edukacja i animacja społeczna w środowisku lokalnym, Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 652
Number of citations: 0