Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

The difference in the comparative research on the example of the project “Cultural education of adults in Poland and Germany”
  • Home
  • /
  • The difference in the comparative research on the example of the project “Cultural education of adults in Poland and Germany”
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 25 (2018) /
  4. III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

The difference in the comparative research on the example of the project “Cultural education of adults in Poland and Germany”

Authors

  • Sylwia Słowińska Uniwersytet Zielonogórski
  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2018.06

Keywords

adult cultural education in Poland and Germany, approach to the difference in conceptualization of comparative research, added value of the comparative research

Abstract

The subject of the reflection is the role of difference and the approach to it in conceptualization and conduct comparative research of adult education on the example of the project “Cultural education of adults in Poland and Germany” which was executed in years 2000–2003. After 15 years we look at the cultural education of adults in Poland once again in order to determine the dynamics of the differences on the examined area through the prism of the continued research. In the conclusion we refer to what can be the added value of comparative research.

References

Depta H., Półturzycki J., Solarczyk H. (red.) (2004), Edukacja kulturalna dorosłych. Raport z badań międzykulturowych, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Depta H., Półturzycki J. (2014), Ćwierć wieku współpracy naukowej między Wydziałem Pedagogicznym UW a Zakładem Pedagogiki Szkoły Wyższej oraz Instytutem Edukacji Dorosłych Uniwersytetu Humboldta w Berlinie, „ Kwartalnik Pedagogiczny” 4.

Depta H., Półturzycki J., Solarczyk H. (red.) (2004), Edukacja kulturalna dorosłych: raporty z badań międzykulturowych, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Fleige M., Gieske W., Robak S. (2015), Kulturelle Erwachsenenbildung: Strukturen – Partizipationsformen – Domänen, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.

Gieseke W., Kargul J. (red.) (2005), Europäisierung durch kulturelle Bildung. Bildung – Praxis – Event: – Vol. 1: Gieseke W., Opelt K., Stock H., Börjesson I., Kulturelle Ewachsenenbildung in Deutschland – Exemplarische Analyse Berlin/ Brandenburg, Waxmann Verlag, Münster; – Vol 2: Depta H., Kargul J., Półturzycki J. (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Polen am Beispiel Lubuskie, Warschau und Płock, Waxmann Verlaf, Münster; – Vol 3: Deutsch-polnische Forschergruppe (red.), Interkulturelle Betrachtungen kultureller Bildung in Grenzregion – mit Buckower Empfehlungen, Berlin Humboldt – Universität (Erwachsenenpädagogischer Report, Vol. 6);

Gieseke W. (2005), Vorwort – Kulturelle Bildung in Europa, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Europäisierung durch kulturelle Bildung. Bildung – Praxis – Event, t. 1, Waxman, Münster, s. 13–15.

Gieseke W. (2007), Lebenslanges Lernen und Emotionen. Wirkungen von Emotionen auf Bildungsprozesse aus beziehungstheoretischer Perspektive, Bertelsmann Verlag, Bielefeld.

Gieseke W., Słowińska S., Solarczyk H., Stock H. (2017), The Relationship between Organization of Adults and Further Education and Program Design as illustrated by the Comparative Study on Germany and Poland, [w:] Käpplinger B., Robak S., Fleige M., Von Hippel A., Gieseke W. (red.), Cultures of Program Planning in Adult Education. Concepts, Research Results and Archives, Peter Lang Edition, Frankfurt am Main, s. 113–130.

Gieseke W., Opelt K. (2005), Methodisches Vorgehen der Gesamtuntersuchung, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Deutschland. Exemplarische Analyse Berlin/Brandenburg, Münster, s. 39–42.

Gieseke W., Opelt K., Stock H., Börjesson I. (2005), Edukacja kulturalna dorosłych w Niemczech. Studium przypadku: Berlin/ Brandenburg, Wyd. ITEE, Warszawa–Płock.

Käpplinger B., Robak S., Fleige M., Von Hippel A., Gieseke W. (red.) (2017), Cultures of Program Planning in Adult Education. Concepts, research Results and Archives, Peter Lamg Verlag, Frankfurt a/M.

Kargul J., Börjesson I. (2005), Interkulturelle Forschungsprämissen und Methoden (Vorgehensweise, getrennte Untersuchungen, Gegensatzadäquanz), [w:] Deutsch-polnische Forschungsgruppe (red.), Interkulturelle Betrachtungen kultureller Bildung in Grenzregionen – mit Buckower Empfehlungen, Humboldt Universität zu Berlin, s. 26–32.

Kargul J., Słowińska S., Gancarz M. (2004), Z prądem i pod prąd. Lubuskie instytucje kultury w nowym ładzie społecznym, Wyd. Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Krajewski M., Schmidt F. (2014), Animacja/edukacja. Możliwości i ograniczenia edukacji i animacji kulturowej w Polsce. Raport z pierwszego etapu badań, Małopolski Instytut Kultury, Kraków, http://badania-w-kulturze.mik.krakow.pl/files/ animacja_edukacja.pdf (20.01.2018).

Nuissl E., Przybylska E. (2015), Kulturvermittlung im öffentlichen Raum am Beispiel von Museen, „Rocznik Andragogiczny“.

Nuissl E., Przybylska E. (2017), Kultur aneignen. Vom Erlernen kultureller Identizität, Schneider Verlag, Hohengehren.

Słowińska S. (2007), Edukacja kulturalna w Polsce i w Niemczech. Inspiracje – propozycje, koncepcje, Wyd. Impuls, Kraków.

Słowińska S. (red.) (2015), Inicjatywy angażujące osoby 50+ jako przestrzeń indywidualnego rozwoju i kształtowania kapitału społecznego, Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego, Zielona Góra.

Słowińska S. i in. (2012), Inicjatywy i ludzie w kulturze lubuskiej – nowe przestrzenie. Raport z badań, Zielona Góra, http://www.inicjatywyiludzie.wpps.uz.zgora.pl/raport.pdf (20.01.2018).

Słowińska S. (2016), Marion Fleige, Wiltuud Gieseke, Steffi Robak, Kulturelle Erwachsenenbildung: Strukturen – Partizipationsformen – Domänen (recenzja), „Rocznik Andragogiczny“, s. 393–396.

Słowińska S. (2017), Sensy oddolnych inicjatyw kulturalnych w interpretacji ich realizatorów, Oficyna Wydawnicza UZ, Zielona Góra.

Stock H. (2005), Sparten. Orte für kulturelle Bildung? Weiterbildung in Berlin und Brandenburg, [w:] W. Gieseke, J. Kargul (red.), Kulturelle Erwachsenenbildung in Deutschland. Exemplarische Analyse Berlin/Brandenburg, Münster, s. 263–316.

Szumski G. (2006), Integracyjne kształcenie niepełnosprawnych. Sens i granice zmiany edukacyjnej, PWN, Warszawa.

Tönnis F. (1985), Wspólnota i stowarzyszenie, PWN, Warszawa.

Welsch W., Transculturality the Puzzling Form of Cultures Today, w: Featherstone M., Lash S. (eds.), Spaces of Culture: City, Nation, World, London: Sage 1999, p. 194-213, http://web.archive.org/web/20140714152831/http://www2.uni-jena.de/welsch/Papers/transcultSociety.html [dostęp: 06.04.2018]

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2018-07-16

How to Cite

1.
SŁOWIŃSKA, Sylwia and SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. The difference in the comparative research on the example of the project “Cultural education of adults in Poland and Germany”. AY. Online. 16 July 2018. Vol. 25, pp. 81-95. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2018.06.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 25 (2018)

Section

III. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 571
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

adult cultural education in Poland and Germany, approach to the difference in conceptualization of comparative research, added value of the comparative research
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop