Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Renewed Memory of Andrzej Niesiołowski and His Work In the Field of the Adult Learning Theory
  • Home
  • /
  • Renewed Memory of Andrzej Niesiołowski and His Work In the Field of the Adult Learning Theory
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 (2015) /
  4. III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Renewed Memory of Andrzej Niesiołowski and His Work In the Field of the Adult Learning Theory

Authors

  • Tadeusz Aleksander Wszechnica Polska w Warszawie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.019

Keywords

extracurricular education, adult education, self study movement, the adult learning theory, Andrzej Niesiołowski

Abstract

The book by Dominika Jagielska and Janina Kostkowicz Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego (Pedagogy of social humanism of Andrzej Niesiołowski)
(2015) poses a opportunity of reminding oneself of academic work of Andrzej Niesiołowski (1899–1945) in the field the theory of adult learning. The hero of the book was born and brought up in a patriotic family in Wielkopolska (Greater Poland, a Polish region). He graduated there, at the university of Poznan, and under the influence of prominent professors he developed his academic interests and passion for research. In a relatively short period of time he has written 15 books and over a 170 academic, popular science, and journalistic articles that cover the fields of sociology, pedagogy, social politics, and the adult learning theory. In his works he has presented himself as a representative of social humanism with personalist orientation. In his academic works in the field of the adult learning theory two prominent books stand out particularly: Formy i metody pracy oświatowej [Forms and methods of education] (1932), and Koła oświatowo-wychowawcze [Educational academic associations] (1939). In the former he characterized the institutions of extracurricular education in Poland and Europe that were the dominant ones during his lifetime. In the latter he described the self study movement (its genesis, development, and methodology) which was conducted in many countries in self study and educational academic associations. The essence of his reflection on education of adults understood in this way is the search for effective strategies of its development in order to desirably convert our country’s social and economic structures.

References

Jagielska D., Kostkiewicz J. (2015), Pedagogika humanizmu społecznego Andrzeja Niesiołowskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Niesiołowski A. (1932), Formy i metody pracy oświatowej. Próba klasyfikacji i analizy socjologicznej, Nakładem „Księgarni Polskiej” Towarzystwa Polskiej Macierzy Szkolnej, Warszawa.

Niesiołowski A. (1939), Koła oświatowo-wychowawcze. Zadania – teoria – wskazania praktyczne, Księgarnia Św. Wojciecha, Poznań.

Stopińska-Pająk A. (1994), Andragogika w Drugiej Rzeczypospolitej, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice.

Stopińska-Pająk A. (1998), hasło: A. Niesiołowski, [w:] W. Bobrowska-Nowak i D. Drynda (red.), Słownik pedagogów polskich, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, Katowice, s. 152–153.

Wędzki A. (1978), hasło: A. Niesiołowski, [w:] Polski Słownik Biograficzny, t. XXIII, Zakład Narodowy im. Ossolińskich, Wrocław, s. 52–53.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-04-30

How to Cite

1.
ALEKSANDER, Tadeusz. Renewed Memory of Andrzej Niesiołowski and His Work In the Field of the Adult Learning Theory. AY. Online. 30 April 2016. Vol. 22, pp. 313-324. [Accessed 7 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2015.019.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 (2015)

Section

III. Z historii teorii i praktyki edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 537
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

extracurricular education, adult education, self study movement, the adult learning theory, Andrzej Niesiołowski
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop