The Role of Intergenerational Learning in the Process of Hominisation
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2015.009Keywords
intergenerational learning, dimensions of being and becoming a human (biological, social, cultural, subjective and personal, neotic), system of three cultures (postfigurative, configurative, prefigurative), hominisationAbstract
This article presents the results of a pilot and exploration study. The main objective of the research was to investigate the differences of intergenerational learning in the process of hominisation. For the purpose of the study the author used the quantitative strategy of research and author’s instrument of measurement. In the study participated 50 adult respondents from province opolskie. The research in question combines in a way such fields of knowledge as anthropology, pedagogics and psychology; the aim of the combination is to explore the processes which support the development of a human being in light of andragogy. Two conceptions have constituted the theoretical and methodological basis of the considerations: M. Mead’ssystem of three cultures (prefigurative, configurative, and postfigurative) and K. Popielski’s dimensions of being and becoming a man (biological, social, cultural, subjective and personal, neotic).
The author of the article presents the relationship between learning in the abovementioned three types of culture and the dimensions of hominisation. All the above issues have been considered in the here presented analysis of results, which depicts the intergenerational learning as a common phenomenon present in all dimensions of existence. The results of the research indicate that the postfigurative culture predominates in biological, social, and neotic dimensions. However the configurative culture takes part in biggest degree in cultural and biological dimensions. The last type of culture it predominates in social and cultural dimensions of hominisations.
References
Aleksander T. (2006), Samokształcenie, [w:] U. Śmietana, F. Adamski (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. V, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Babie E. (2008), Podstawy badań społecznych, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Bedyńska S., Brzezicka A. (2007), Statystyczny drogowskaz. Praktyczny poradnik analizy danych w naukach społecznych na przykładach z psychologii, Wydawnictwo SWPS Academica, Warszawa.
Czerniawska O. (2000), Drogi i bezdroża andragogiki i gerentolologii, Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi.
Delors J. (1998), Edukacja. jest w niej ukryty skarb, Raport dla UNESCO, Stowarzyszenie Oświatowców Polskich Wydawnictwa UNESCO.
Dubas E. (2004), Podstawowa kategoria andragogiczna „dorosłość” i jej aksjologiczny kontekst, [w:] J. Kostkiewicz (red.), Aksjologia edukacji dorosłych, Wydawnictwo KUL, Lublin.
Dubas E. (2000), Edukacja dorosłych w sytuacji samotności i osamotnienia, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Państwowe Wydawnictwo Naukowe, Warszawa.
Gajda J. (2008), Antropologia kulturowa. Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Hejnicka-Bezwińska T. (2008), Pedagogika ogólna, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Kozielecki J. (1997), Transgresja i kultura, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Kwieciński Z. (1992), Socjopatologia edukacji, Mazurska Wszechnica Nauczycielska, Olecko.
Łobocki M. (1999), Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się o paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Mead M. (2000), Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Okoń W. (2007), Nowy słownik pedagogiczny, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Pilch T., Bauman T. (2000), Zasady badań pedagogicznych. Strategie ilościowe i jakościowe, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Popielski K. (1994), Neotyczny wymiar osobowości, Redakcja Wydawnictw KUL, Lublin.
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2006), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Rubacha K. (2008), Metodologia badań nad edukacją, Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa.
Schultz S. (1996), Instytucja wychowania, [w:] R. Schulz (red.), Antropologiczne podstawy wychowania, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa.
Sosnowski T., Doceńmy badania eksploracyjne, „Roczniki Psychologiczne Tom XV” 2012, nr 3.
Trempała J. (2011), Psychologia rozwoju człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 537
Number of citations: 0