Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Four Quarters of Biographical Learning
  • Home
  • /
  • Four Quarters of Biographical Learning
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 22 (2015) /
  4. I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Four Quarters of Biographical Learning

Authors

  • Hanna Solarczyk-Szwec Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2015.006

Keywords

biographical learning, biographical learning of the individual, biographical learning of the community, lifelong learning, existential learning, learning through experience, organizational learning

Abstract

The subject of the analysis is the discourse of biographical learning that is present in Polish andragogy. The key factors of the issue that are spread between biographical learning of the individual and community/society and awareness and unawareness of such process were singled out and among those elected fields (four quarters) further reflection was led. The aim of this action was reorganization of the discourse of biographical learning from the perspective of the chosen criteria which can set a basis for further research which could deepen the pedagogic value and meaning of lifelong learning.

References

Alheit P., Podejście biograficzne do całożyciowego uczenia się, Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2011, 3.

Alheit P., Ponowoczesne wyzwania „społeczeństwa uczącego się”. Podejście krytyczne, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2004, 4.

Beck U. (2004), Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności, Wydawnictwo

Scholar¸Warszawa. Błajet P., Przyborowska B., What can “integral” mean in education, „Kultura i Edukacja” 2012, 6.

Bron A., Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2006, 4.

Chomczyńska-Miliszkiewicz M., (2002), Edukacja seksualna w społeczeństwie współczesnym. Konteksty pedagogiczne i psychospołeczne, Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, Lublin.

Chomczyńska-Rubacha M., (2003), Szkolne środowisko uczenia się, [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa.

Czerniawska O., Biografie edukacyjne i ich zastosowanie w kształceniu andragogicznym, „Edukacja Dorosłych” 1998, 2.

Czerniawska O., Edukacyjna funkcja dydaktyki biograficznej na przykładzie seminariów licencjackich i magisterskich, „Edukacja Dorosłych” 2004, 3.

Czerniawska O., Od badań biograficznych do dydaktyki biograficznej, „Edukacja Dorosłych” 2004, 3.

Demetrio D. (2000), Autobiografia. Terapeutyczny wymiar pisania o sobie, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków.

Dubas E. (2015), Andragogiczne badania biografii – zakresy, trudności, etyka badacza (wybrane aspekty), [w:] E. Dubas, J. Stelmaszczyk (red.), Biografia i badanie biografii, Biografia i uczenie się, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dubas E., rec. P. Alheit, Biographizität als Projekt. Der biographische Ansatz in der Erwachsenenbildung, Bremen 1990, „Edukacja Dorosłych”, 1, 1996.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2011), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z własnej biografii, t. 1, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dubas E., Świtalski W. (red.) (2012), Biografia i badanie biografii. Uczenie się z biografii innych, t. 2, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2014), Biografia i badanie biografii. Biografie edukacyjne, t. 3, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Dubas E., Stelmaszczyk J. (red.) (2015), Biografia i badanie biografii. Biografia i uczenie się, t. 4, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.

Gierszewski D., Organizacyjne uczenie się – między teorią a praktyką. Stan i perspektywy dyskursu na temat statusu organizacyjnego uczenia się w Niemczech, „Edukacja Dorosłych” 2013, nr 2.

Gieseke W., Siebers R. (1994), Biographie, Erfahrung und Lernen, [w:] Ch. Brookmann- Nooren, I. Grieb, H.-D. Raapke (red.), Handreichungen für nebenberufliche Qualifizierung (NQ) in der Erwachsenenbildung, Beltz Verlag, Bonn.

Gołębniak B. D. (2003), Szkoła wspomagająca rozwój, [w:] Kwieciński Z., Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki, t. 2, PWN, Warszawa.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się, DSW, Wrocław.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenia edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk.

Kargulowa A., Poradnictwo w perspektywie biograficznego uczenia się, „Rocznik Lubuski” 2012, t. 38, cz. 2.

Kurantowicz E. (2007), O uczących się społecznościach. Wybrane praktyki edukacyjne ludzi dorosłych, Wydawnictwo Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.

Malec M. (2008), Uczenie się biograficzne osób z nabytym stygmatem, Oficyna Wydawnicza „Atut” – Wrocławskie Wydawnictwo Oświatowe Wrocław.

Malec Rawiński M., Fenomen długowieczności i starzenia się z perspektywy auto/biograficznej, „Rocznik Andragogiczny” 2014, s. 283–295.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, DSW, Wrocław.

Olejarz M., Uczenie się biograficzne studentów z regionu przygranicznego, „Dyskursy Młodych Andragogów” 2012, t. 12.

Semenowicz A., Solarczyk H., Szwech A. (red.) (2014), Inspiracje pedagogią freinetowską. Studia, źródła, wspomnienia dedykowane Halinie Semenowicz, t. 1, Wydawnctwo Naukowe UMK, Toruń.

Skibińska M. E., Dydaktyka biograficzna – nowy obszar poznawczy andragogiki czy nowa utopia?, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja” 2009, nr 2.

Skibińska M. E. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Wydawnictwo ITEE, Warszawa.

Solarczyk H. (2015), Profesor Olgi Czerniawskiej publikacje w „Edukacji Dorosłych” i „Roczniku Andragogicznym”. Przyczynek do analizy dorobku naukowego, [w:] E. Woźnicka (red.), Oświata dorosłych – inspiracje i wyzwania, Wydawnictwo Akademii Humanistyczno-Ekonomicznej, Łódź.

Stiller E. (red.) (1999), Dialogische Fachdidaktik, t. 2, Schöningh, Paderborn.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2016-04-30

How to Cite

1.
SOLARCZYK-SZWEC, Hanna. Four Quarters of Biographical Learning. AY. Online. 30 April 2016. Vol. 22, pp. 119-134. [Accessed 28 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2015.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 22 (2015)

Section

I. Analizy teoretyczne i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 770
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

biographical learning, biographical learning of the individual, biographical learning of the community, lifelong learning, existential learning, learning through experience, organizational learning
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop