Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Swedish folk high schools – the idea, the present and the future from the perspective of their teacher
  • Home
  • /
  • Swedish folk high schools – the idea, the present and the future from the perspective of their teacher
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. IV. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

Swedish folk high schools – the idea, the present and the future from the perspective of their teacher

Authors

  • Anna Maria Myszka-Gustafsson Albins folkhögskola

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.031

Keywords

non-formal adult education, folk high school, adult education in Sweden, Albins Folk High School

Abstract

The paper shows selected issues on the assumptions of the current and future operation of the folk high schools in Sweden, also recalling selected post-war publications on this subject, which appeared in the Polish language or have been prepared by the Poles for the Swedish reader. The issue was presented from the point of view of a teacher of one of the institutions of this sort – Albins folkhögskola in Landskrona (Skåne). The author shows extensively educational activities of her own institution for adult population of the region. She does this on the background of the main directions of the changes taking place in the Swedish folk high schools.

References

Bron-Wojciechowska A. (1977), Współczesne uniwersytety ludowe w Skandynawii, [w:] A. Bron-Wojciechowska (red.), Uniwersytety ludowe w Polsce i za granicą, LSW, Warszawa, s. 150–170.

Byczkowska S., Maliszewski T. (2005), Scandinavian Inspirations: Looking for a True “School for Life”, [in:] T. Maliszewski, W. J. Wojtowicz, J. Żerko (eds.), Anthology of Social and Behavioural Sciences. 20 Years of Co-operation between Universities in Linköping and Gdańsk, LiU, Linköping, s. 135–147.

Byczkowski M., Maliszewski T., Przybylska E. (eds.) (2003), Folk High School – School for Life, Kaszhubian FHS, Wieżyca.

Hall B. (1996), Co sobą reprezentuje szwedzki uniwersytet ludowy?, [w:] H. Hovenberg et al. (red.), Materiały Projektu „S(z)koldem”: Demokratyzacja oświaty. Z doświadczeń polskich i szwedzkich/“S(z)koldem” Project Papers: Democratization of Education, Expereriences from Poland and Sweden, LiU, Linköping–Gdańsk–Poznań, s. 138–142.

Hovenberg H. (1976), Wznowienie współpracy między polskimi i szwedzkimi uniwersytetami ludowymi, „Oświata Dorosłych”, nr 4, s. 238–239.

Hovenberg H. (2003), Szwedzkie uniwersytety ludowe: kształcenie i dokształcanie nauczycieli, [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 413–421.

Hovenberg H., Maliszewski T. (1996), Szwedzka Akademia Demokracji jako forma wychowania dla demokracji, [w:] J. Żebrowski (red.), Edukacja w społeczeństwie obywatelskim i system wartości, GTN, Gdańsk, s. 77–89.

Ismailov E., Maliszewski T. (2003), Szwedzkie szkolnictwo średnie dla dorosłych u progu XXI wieku. Wybrane problemy, „Rocznik Andragogiczny”, s. 99–112.

Kasimir I. (1987), Kształcenie nauczycieli oświaty dorosłych w Szwecji, „Oświata Dorosłych”, nr 5, s. 302–307.

Maliszewski T. (1997), The Poles and the Swedish folk high school. A historical outline of mutual contacts, [w:] E. Olszewski (ed.), Poles in Scandinavia, Panta, Lublin, s. 361–383.

Maliszewski T. (2003a), Rozwój idei uniwersytetów ludowych w Danii, Niemczech, Polsce i Szwecji. Podsumowanie, [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 138–143.

Maliszewski T. (2003b), Wokół uregulowań prawnych funkcjonowania szwedzkich uniwersytetów ludowych (folkhögskolor), [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 297–303.

Maliszewski T. (2003c), Z dziejów uniwersytetów ludowych na terenie Szwecji,[w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 125–137.

Maliszewski T. (2007), Szwedzkie uniwersytety ludowe – spojrzenie z drugiej strony Bałtyku, „Edukacja Dorosłych”, nr 1–4, s. 49–68.

Maliszewski T. (2008a), Den svenska folkhögskolan – En betraktelse från andra sidan Östersjön, (”Vuxentubildarcentrums skriftserie 19”), Linköping: Linköpings universitet.

Maliszewski T. (2008b), Szwedzko-polskie kontakty oświatowe w latach 1945–1989: casus edukacji dorosłych, „Rocznik Andragogiczny”, s. 168–188.

Maliszewski T. (2014a), Skandynawski eksperyment andragogiczny w Skattungbyn k. Orsa, „Studia Dydaktyczne”, t. 26, s. 305–316.

Maliszewski T. (2014b), Swedish Folk High Schools (Folkhögskolor): Past and Present. A Look from the Polish Perspective, “Universal Journal of Educational Research”, Vol. 2, no. 4, pp. 387–395 [DOI: 10.13189/ujer.2014.020407].

Nowak J. (1985), O szwedzkich uniwersytetach ludowych, „Oświata Dorosłych”, nr 1, s. 37–41.

Olsson K. (2003), Kurs Resursbevarande försöjning jako przykład Szkoły dla Życia, [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 335–339.

Petterson A. (1947), Młodzież i uniwersytety ludowe w Szwecji, „Siewba”, nr 3–4, s. 66–73.

Półturzycki J. (2009), Edukacja w Szwecji, IteE, Radom, s. 159–198.

Półturzycki J. (2010), Edukacja dorosłych w Szwecji, [w:] A. Frąckowiak, J. Półturzycki (red.), Edukacja dorosłych w wybranych krajach Europy, t. 1, WA Żak, Warszawa, s. 185–221.

Reichberg P. (2003), Szwedzkie uniwersytety ludowe, [w:] M. Byczkowski, T. Maliszewski, E. Przybylska (red.), Uniwersytet ludowy – szkoła dla życia, KUL, Wieżyca, s. 118–124.

Sjöström J., Hedscher J. (2012), Behovet av folkhögskolor är störst i förorterna, „Dagens Nyheter”, z 7 stycznia 2012 r.

SOU (2012), Folkbildningens samhällsvärden – En ny modell för statlig utvärdering. Betänkande av Folkbildningsutredningen, SOU 2012:72, Stockholm: Statens offentliga utredningar.

S. W. (1966), Wymiana doświadczeń między polskimi i szwedzkimi uniwersytetami ludowymi, „Oświata Dorosłych”, nr 3, s. 134.

Thell U. (2014), Polskt-svenskt samarbete på Albins, „Helsingborgs Dagblad” z 2 czerwca 2014 r.

Tingdal B. (2012), Albins satsar på surfplattor, „Folkhögskolan”, nr 3, s. 20–24.

Turos L. (1967), Uniwersytety ludowe w Szwecji, „Oświata Dorosłych”, nr 4, s. 213–216.

Turos L. (1974), Oświata dorosłych w krajach skandynawskich. Wybrane problemy w ujęciu historycznym, Ossolineum, Wrocław.

Wojtowicz W. (1966), Jak uniwersytety ludowe w Szwecji przygotowują do samokształcenia, „Oświata Dorosłych”, nr 8, s. 433–435.

Wojtowicz W. J. (1985), Uniwersytety ludowe w Szwecji. Ideały i rzeczywistość / Folkhögskolor i Sverige. Ideal och verklighet, Linköping: Fortbild i Linköpings högskoleregion.

Wojtowicz W. J. (1991), Z działalności uniwersytetów ludowych w Szwecji, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Gdańskiego. Pedagogika – Historia Wychowania”, nr 19, s. 163–170.

Folkhögskolornas informationstjänst (2012a), Allt fler ska kunna läsa in gymnasiet på folkhögskolan, http://www.folkhoskola.nu/Nyheter/Meddelanden-fran-FIN/2012/Folkbildningsradet (dostęp: 27.03.2012).

Folkhögskolornas informationstjänst (2012b), Om folkhögskolan, www.folkhogskola.nu/Om-folkhogskolan/Studiestodsformer/ (dostęp: 25.03.2012).

Albins folkhögskola (2014), Kursinformation, www.albins.nu (dostęp: 02.04.2014).

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
MYSZKA-GUSTAFSSON, Anna Maria. Swedish folk high schools – the idea, the present and the future from the perspective of their teacher. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 435-446. [Accessed 4 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.031.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

IV. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

Stats

Number of views and downloads: 885
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

non-formal adult education, folk high school, adult education in Sweden, Albins Folk High School
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop