Sport and health in adulthood
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2014.012Keywords
sport, health, adult learning.Abstract
Hans-Georg Gadamer claims that, with increasing age, it is not a disease but health that becomes the most wonderful phenomenon. Medicine does not help in understanding this miracle. Health is not subjected to objectify because its quality is subjective itself. Some solution to the diagnosis of health in adulthood may be included in behavioral health indicators as proposed by J. Rostowski. One of them refers to mental and physical activity. The text lists the phenomena of sport with five new factors of aging prevention strategy “PIWKO”. An attempt was made to indicate health benefits of sports activity during adulthood. On the basis of examples taken from popular recreational sports, it was possible to indicate that adults display limited applicability of D. Kolb’s learning model.
References
Barbosa, T., D. Marinho, M. Costa, A. Silva (brak daty), Biomechanics of Competitive Swimming Strokes, http://www.intechopen.com, http://cdn.intechopen.com/pdfs-wm/19665.pdf (dostęp: 20.01.2015).
Błajet, P. (2012), Aktywność prozdrowotna seniorów w świetle modelu Aktywnej Strategii Umacniania Zdrowia, „Rocznik Andragogiczny”, s. 116–127.
Błajet, P. (2006), Ciało jako kategoria pedagogiczna. W poszukiwaniu integralnego modelu edukacji, Toruń: Wydawnictwo Naukowe UMK.
Błajet, P. (2012), Od edukacji sportowej do olimpijskiej. Studium antroplogiczne, Kraków: Impuls.
Burger, R., K. Schwaben, J. Fischer (2006), Biomechanical analysis of the nordic walking-technique, “Journal of Biomechanics”, 186–187.
Gadamer H.-G. (2011), O skrytości zdrowia, Poznań: Media rodzina.
Grimshaw, P., A. Lees, N. Fowler, A. Burden (2010). Biomechanika sportu. Krótkie wykłady, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Janiszewski, M. (1996), Biomedyczne podstawy wychowania zdrowotnego, Radom: Wydawnictwo Politechniki Radomskiej.
Kolb, D. A. (1984), Experiential learning: Experience as the source of learning and development (Vol. 1). Englewood Cliffs: NJ: Prentice-Hall.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H., Dorośli uczą się inaczej?! Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń 2009.
Mikołajczyk, K. (2011, 02), Jak uczą się dorośli, czyli co powinien wiedzieć trener o specyfice kształcenia uczestników szkolenia, „E-mentor”.
Osterhoudt, R. S. (1990), Uwagi o naturze sportu i kultury fizycznej, [w:] Z. Krawczyk, J. Kosiewicz, Filozofia kultury fizycznej. Koncepcje i problemy, Warszawa: Wydawnictwo AWF.
Rostowski, J. (2012), Rozwój mózgu człowieka w cyklu życia. Aspekty bioneuropsychologiczne, Warszawa: Diffin S.A.
Sartre, J. P. (2007), Byt i nicość. Zarys ontologii fenomenologicznej. Kraków: Wydawnictwo Zielona Sowa.
Sikora, T. (2003), Użycie substancji halucynogennych a religia. Perspektywy badawcze na przykładzie zagadnień rytuału i symbolizacji, Kraków: Nomos.
Wygotski, L. S. (2002), Wybrane prace psychologiczne II. Dzieciństwo i dorastanie, Poznań: Zysk i S-ka.
Žižek, S. (2001), Przekleństwo fantazji, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 752
Number of citations: 0