Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Anxieties of modern andragogy over marketization of education
  • Home
  • /
  • Anxieties of modern andragogy over marketization of education
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 21 (2014) /
  4. I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Anxieties of modern andragogy over marketization of education

Authors

  • Jan Saran Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.006

Keywords

destruction of values by the market, the ethical aspects of the free market, andragogy of market expansion

Abstract

Socio-political changes after 1989 created new opportunities for the development of adult education. At that time, the condition of education was largely determined by economic factors. The ongoing economic neoliberalism has raised a lot of criticism of the market economy, including socio-humanistic terms. Since 2008, that is, in the period of economic crisis, market dominated various areas of human life spoiling values that had been considered as essential elements of the functioning of individuals and groups. Today, economics has become a study of human interaction, addressing the issue of stimuli and incentives and entering the area of the interests of education sciences. This situation is a challenge for andragogy as a sub-discipline of pedagogy on which lies the duty of taking care of the values, formulating social policies and evaluating their implementation.

References

Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Wyd. UJ, Kraków.

Boulding K. (1985), Etyka i biznes, [w:] K. Boulding (red.), Ponad ekonomią, Warszawa.

Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport opracowany dla UNESCO, Warszawa.

Giddens A. (2006), Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kołodko G. W. (2008), Świat na wyciągnięcie myśli, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Levitt S. D., Dubner S. J. (2008), Freakonomia: Świat od podszewki, tłum. A. Sobolewska, Helion, Gliwice.

Lewowicki T. (2007), Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej, [w:] S. J. Rutkowiak i in. (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin, s. 34–41.

Malewski M. (2011), Idea całożyciowego uczenia się jako przesłanka rozwoju edukacji dorosłych, [w:] L. Olszewski (red.), Współczesna misja Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w sześćdziesięciolecie Organizacji, Warszawa, s. 148–156.

Michalski K. (2012), Wstęp, [w:] M. Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa, s. 7–11.

Rutkowiak S. J. i in. (red.) (2007), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin. Sandel M. (2012), Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa.

Saran J. (2013), Źródła zagrożeń podmiotowego bezpieczeństwa jednostki w opinii młodzieży akademickiej, [w:] Trejnis Z. (red.), Uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego Polski, WAT, Warszawa, s. 185–215.

Skibińska E. (2010), Cele edukacji dorosłych w kontekście społeczeństwa konsumentów, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, t. I, ITeE-PIB, Radom, s. 46–56.

Szulczewski G. (2009), Etyka wobec współczesnego kryzysu ekonomicznego, [w:] J. Osiński (red.), Nauki społeczne wobec kryzysu ekonomicznego, Wyd. SGH, Warszawa, s. 67–96.

Zych A. A. (2004), Maslow Abraham Harold, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 88–89.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2015-06-19

How to Cite

1.
SARAN, Jan. Anxieties of modern andragogy over marketization of education. AY. Online. 19 June 2015. Vol. 21, pp. 101-112. [Accessed 2 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 21 (2014)

Section

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 1006
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

destruction of values by the market, the ethical aspects of the free market, andragogy of market expansion
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop