Anxieties of modern andragogy over marketization of education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2014.006Keywords
destruction of values by the market, the ethical aspects of the free market, andragogy of market expansionAbstract
Socio-political changes after 1989 created new opportunities for the development of adult education. At that time, the condition of education was largely determined by economic factors. The ongoing economic neoliberalism has raised a lot of criticism of the market economy, including socio-humanistic terms. Since 2008, that is, in the period of economic crisis, market dominated various areas of human life spoiling values that had been considered as essential elements of the functioning of individuals and groups. Today, economics has become a study of human interaction, addressing the issue of stimuli and incentives and entering the area of the interests of education sciences. This situation is a challenge for andragogy as a sub-discipline of pedagogy on which lies the duty of taking care of the values, formulating social policies and evaluating their implementation.References
Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Wyd. UJ, Kraków.
Boulding K. (1985), Etyka i biznes, [w:] K. Boulding (red.), Ponad ekonomią, Warszawa.
Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport opracowany dla UNESCO, Warszawa.
Giddens A. (2006), Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Kołodko G. W. (2008), Świat na wyciągnięcie myśli, Prószyński i S-ka, Warszawa.
Levitt S. D., Dubner S. J. (2008), Freakonomia: Świat od podszewki, tłum. A. Sobolewska, Helion, Gliwice.
Lewowicki T. (2007), Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej, [w:] S. J. Rutkowiak i in. (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin, s. 34–41.
Malewski M. (2011), Idea całożyciowego uczenia się jako przesłanka rozwoju edukacji dorosłych, [w:] L. Olszewski (red.), Współczesna misja Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w sześćdziesięciolecie Organizacji, Warszawa, s. 148–156.
Michalski K. (2012), Wstęp, [w:] M. Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa, s. 7–11.
Rutkowiak S. J. i in. (red.) (2007), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin. Sandel M. (2012), Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa.
Saran J. (2013), Źródła zagrożeń podmiotowego bezpieczeństwa jednostki w opinii młodzieży akademickiej, [w:] Trejnis Z. (red.), Uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego Polski, WAT, Warszawa, s. 185–215.
Skibińska E. (2010), Cele edukacji dorosłych w kontekście społeczeństwa konsumentów, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, t. I, ITeE-PIB, Radom, s. 46–56.
Szulczewski G. (2009), Etyka wobec współczesnego kryzysu ekonomicznego, [w:] J. Osiński (red.), Nauki społeczne wobec kryzysu ekonomicznego, Wyd. SGH, Warszawa, s. 67–96.
Zych A. A. (2004), Maslow Abraham Harold, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 88–89.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1006
Number of citations: 0