From national memorials to the places of living memory – the implications for education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.019Keywords
memorials, place of remembrance, Pierre Nora, educational potential, educationAbstract
Understanding places of remembrance in this text goes beyond the products of material culture. Its background are transcendental, universal values. Thanks to theirs complex nature places of remembrance can be both an area of formal, informal and nonformal education, education directed to all ages. Most of all, the symbolic nature of a places of remembrance can become an inspiration for auto-reflection, an impulse for further search and self-education, which assumes a special meaning in postmodern world. The reason for 302 Kinga Majchrzak Rocznik Andragogiczny t. 20 (2013) developing the perspective of education based on a places of remembrance is an effective way of supplying knowledge and experience necessary for active participation in the democratic process, the possibility to use it for the purpose of citizenship and ecological education. The objectives and practice of education oriented at a places of remembrance can be connected with experimental learning, problem learning, contextual learning, learning by doing, multicultural education, learning by the place biography, education oriented at the local community and other currents concerning context and the value of learning of specific places, as well as cultivating them as well as local communities or regions.
References
Ankersmit F. R. (2004), Narracja, reprezentacja, doświadczenie. Studia z teorii historiografii, Kraków.
Grunewald D. A. (2003), The Best of Both Worlds: A Critical Pedagogy of Place, “Educational Researcher”, No. 4.
Hudzik P. J., Mizińska J. (red.) (1997), Pamięć. Miejsce. Obecność. Współczesna refleksja nad kulturą i ich implikacje pedagogiczne, Lublin.
Kapralski S. (2010), Pamięć, przestrzeń, tożsamość [w:] Kapralski S. (red.), Pamięć, przestrzeń, tożsamość, Warszawa.
Kończal K. (2007), Polsko niemieckie-miejsca pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41(41).
Majchrzak K. (2013), Gra miejsca „Studenci UMK wobec miejsc (nie)pamięci”, „Dyskursy Młodych Andragogów”, t. 14, Zielona Góra.
Majchrzak K. (2012), Places of Remembrance in Citizenship Education, “Journal of Education Culture and Society”, No. 1.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wrocław.
Melosik Z. (2001), Kultura instant – paradoksy pop-tożsamości [w:] Nalaskowski A., Rubacha K. (red.) Pedagogika u progu trzeciego tysiąclecia, Toruń.
Musiał Ł. (2011), O złej pamięci i dobrym zapominaniu, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 49.
Nora P. (2001), Czas pamięci, „Res Publica Nowa”, nr 7.
Nora P. (2009), Między pamięcią i historią: Les lieux de Memoire, „Tytuł Roboczy. Archiwum”,
nr 2.
Nora P. (2007), W poszukiwaniu europejskich miejsc pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41.
Pinkiewicz-Gara B. (2009), Twierdza kłodzka – miejsce pamięci [w:] S. Roszak, M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Roszak S. (2009), O miejscach pamięci [w:] Roszak S., M. Strzelecka, A. Wieczorek (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Szpociński A. (2008), Miejsca pamięci (lieux de memoire), „Teksty Drugie”, nr 4.
Traba R. (2009), Historia wzajemnych oddziaływań (Beziehungsgeschichte) i konstrukcja „miejsc żywej pamięci” (lieux de memoire)? Przypadek Polski i Niemiec [w:] Noga Z., Wessel Schulze M. (red.), Pamięć Polska, pamięć Niemiecka od XIX do XX wieku. Wybrane problemy, Toruń.
Traba R. (2007), Polifonia pamięci, „Borussia. Kultura. Historia. Literatura”, nr 41, s. 20–21.
Unger P. (2009), Tradycja też jest miejscem pamięci, [w:] Roszak S., Strzelecka M., Wieczorek A. (red.), Miejsca pamięci w edukacji historycznej, Toruń.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 465
Number of citations: 0