The social and professional status of blind women in the age of 50+
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.013Keywords
disability, disabled person, visual disability, person with impaired sight, education, rehabilitationAbstract
The situation of disabled people, and especially disabled women, was ambiguous over the centuries and highly diversified, both in the social attitudes towards them, as in the recognition for their active participation in social life, and the ability to achieve professional and personal self-fulfillment. Current times, despite the postulate of equal-rights for disabled people in every possible sphere of life and unrestricted access to knowledge, culture, education and employment, put disabled people, just because of the consequences of disability, in the position of lesser chances and limitations for realization of their individual plans, and achieving goals established by today’s society and themselves. Because of that the article undertakes an attempt to explain the existing minimal activity of visually impaired women in the light of their commitment to social and professional life.
References
Chodkowska M. (red.) (1994), Kulturowe uwarunkowania postaw wobec inwalidztwa oraz osób niepełnosprawnych. Ciągłość i możliwości zmiany. w: Człowiek niepełnosprawny. Problemy autorealizacji i społecznego funkcjonowania. Charisteria dla Profesor Zofii Sękowskiej, Wyd. UMCS, Lublin.
Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego (2007), Dostępność polskich szkół wyższych dla osób niepełnosprawnych, Kraków.
Kirejczyk K. (1981), Z historii pedagogiki specjalnej. w: Upośledzenie umysłowe. Pedagogika, K. Kirejczyk (red.), PWN, Warszawa.
Kuczyńska-Kwapisz J., Kwapisz J. (1996), Rehabilitacja osób niewidomych i słabowidzących, Wydawnictwo Interart, Warszawa.
Majewski T. (1995), Rehabilitacja zawodowa osób niepełnosprawnych, CB-RRON, Warszawa.
Majewski T. (1997), Poradnik metodyczny dla nauczycieli pracujących z dziećmi z uszkodzonym wzrokiem w systemie integracyjnym, Wydawnictwo MEN, Warszawa.
Międzynarodowe Forum UNESCO w Paryżu (1988), Obraz upośledzonego proponowany szerokiej opinii publicznej – czerwiec 1997, Biuletyn Informacyjny TWK, Warszawa, nr 3–4.
Sękowska Z. (1981), Tyflopedagogika, PWN, Warszawa.
Twardowski A. (1999), Rodzina a dziecko niepełnosprawne. W: Dziecko niepełnosprawne w rodzinie, I. Obuchowska (red.), WSiP, Warszawa.
Wright B. A. (1965), Psychologiczne aspekty fizycznego inwalidztwa, PWN, Warszawa.
Zaorska M. (2009), Projekt „Wsparcie osób niewidomych na rynku pracy” – refleksje z realizacji pierwszego etapu. w: Osoba z niepełnosprawnością. Opieka – Terapia – Wsparcie, D. Baczała, J.J. Błeszyński, M. Zaorska (red.), Wydawnictwo UMK, Toruń, s. 395–406.
Zaorska M. (2011), Status zdrowotny, socjo-edukacyjny i zawodowy dorosłych osób niewidomych i szczątkowo widzących. w: Doradztwo zawodowe w sytuacji przemian ekonomiczno-społecznych XXI wieku, M. Gaber (red.), Oficyna Wydawnicza PROSPEKT, Dywity, s. 181–196.
Zaorska M. (2013), Czy niewidomi „widzą” siebie jako „Innych” w obszarze funkcjonowania intelektualnego i społecznego. w: Miejsce Innego we współczesnych naukach o wychowaniu. W poszukiwaniu pozytywów, I. Chrzanowska, Beata Jachimczak,
Katarzyna Pawelczak (red.), Wydawnictwo UAM, Poznań, s. 175–200.
Zaorska M. (2013), Poczucie „inności” u osób niewidomych i osób z resztkami wzroku w sferze funkcjonowania psychicznego, fizycznego i emocjonalnego, „Interdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej”, nr 1, s. 37–57.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 392
Number of citations: 0