Learning as a positive aging strategy
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.010Keywords
postitive aging, strategies for positive aging, older people’s learning, social productivity of older peopleAbstract
This paper presents the problem of older people’s learning regarded as a positive aging strategy, according to the positive aging concept by Robert D. Hill. The growing population of older people in Poland generates the need to seek new solutions on how to deal with the subjective and social aging and the old age. In Poland, despite the fact that some good activities have been already emerging, there are still no system solutions in the area of : social welfare, health care, labor activity, cultural and educational activities targeted at the elderly, especially the oldest. What dominates is the economic perspective of looking at the problems of an aging society. The media promotes youth and consumerist lifestyles that are not conducive to positive perceptions of aging and older people. Learning is treated as a strategic action taken for positive aging. It includes three important components: the essence of learning in old age, the relations between positive aging and learning, and learning in the case of illness and long-term care. The older people’s learning in addition to the invaluable benefits for the person, increases the social productivity and expands social capital of the older generation.
References
Aleksander T. (2009), Andragogika. Podręcznik akademicki, Radom-Kraków, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Radom.
Czekanowski P. (2012), Społeczne aspekty starzenia się ludności w Polsce. Perspektywa socjologii starości, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.
Czerniawska O. (1997), Uczenie się jako styl życia, „Edukacja Dorosłych” nr 2.
Dubois-Dumée J. P. (2004), Starzeć się pięknie, Wydawnictwo Polskiej Prowincji Dominikanów W drodze.
Halicki J. (2006), Społeczne teorie starzenia się [w:] M., Halicka J. Halicki, (red), Zostawić ślad na ziemi, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Halicki J. (2008), Potoczne definicje pomyślnego starzenia się, [w:] J. T. Kowaleski, P. Szukalski (red.), Pomyślne starzenie się w perspektywie nauk społecznych i humanistycznych, Zakład Demografii i Gerontologii Społecznej UŁ, Łódź.
Halicki J. (2010), Obrazy starości rysowane przeżyciami seniorów, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok.
Hill D., R. (2008), Seven Strategies for positive aging, W.W. Norton@Company, New York.
Hill D., R. (2009), Pozytywne starzenie się. Młodzi duchem w jesieni życia, Wydawnictwo Laurum, Warszawa.
Illeris K., (2006), Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy współczesnej teorii uczenia się, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Knowles M. S., Holton III E. F., Swanson R. A. (2009), Edukacja dorosłych. Podręcznik akademicki, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.
Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły wyższej Edukacji TWP, Wrocław.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2009), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, Toruń, Wydawnictwo Centrum Kształcenia Ustawicznego w Toruniu, Poznań.
Seligman M., E., P. (2011), Pełnia życia. Nowe spojrzenie na kwestię szczęścia i dobrego życia, Media Rodzina.
Seligman M., E., (2005), Prawdziwe szczęście. Psychologia pozytywna a urzeczywistnienie naszych możliwości trwałego spełnienia. Poznań, Media Rodzina.
Seligman, M. E. P., Csikszentmihalyi M. (2000), Positive psychology: An introduction,
“American Psychologist”, No. 55.
Solarczyk-Ambrozik E. (2009), Kształcenie ustawiczne w perspektywie globalnej i lokalnej. Między wymogami rynku a indywidualnymi strategiami edukacyjnymi, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.
WHO: Active Ageing: A Policy Framework World Health Organization, (2002), Geneva.
Zając-Lamparska L. (2012), Psychologiczne koncepcje pomyślnego starzenia się człowieka, „Rocznik Andragogiczny”, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Wydawnictwo Naukowe Instytutu Technologii Eksploatacji – Państwowego Instytutu Badawczego, Radom.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 1033
Number of citations: 0