Education vs. competitiveness in the labor market. Reference the example of educational activity of students of pedagogy KA them. A. University College in Krakow and PWSZ them. Witelona in Legnica
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2013.004Keywords
adult education, competitions, market, postmodernityAbstract
Changeability of contemporary, postmodern world is a reason of many problems of present adult students. This article is an attempt to look at the educational activity adult education students on the example of students of two high schools. It’s an attempt to identify their expectations related to career prospects and overall understanding of the present situation of teacher on the postmodernity labor market. Finally, indicate the action taken by them in order to increase their competitiveness.
References
Bauman Z. (wydanie specjalne), Wieczność w opałach, czyli o wyzwaniach pedagogicznych płynnej nowoczesności, „Teraźniejszość, Człowiek, Edukacja”, Numer specjalny, s. 21.
Chmielecka E., Marciniak Z., Kraśniewski A. (2010), Krajowe ramy kwalifikacji dla szkolnictwa wyższego [w:] Autonomia programowa uczelni. Projekt Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego: „Krajowe ramy kwalifikacji w szkolnictwie wyższym jako narzędzie poprawy jakości kształcenia”, Warszawa.
Dąbrowska A. (2002), Edukacja a rynek pracy [w:] Zbierzchowska A. (red.), Kształcenie
ustawiczne w warunkach globalizacji i rozwoju społeczeństwa informacyjnego, Warszawa.
Europejskie ramy kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie (ERK), (2009), Wspólnoty Europejskie, s. 6.
Klus-Stańska D. (2005), Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, Warszawa
, s. 227.
Kraśniewski A. (2009), Proces boloński: to już 10 lat, Warszawa, s. 87.
Kwieciński Z. (2002), Wykluczanie, Toruń, s. 19–22.
Malewski M. (2002), Edukacja dorosłych w pojęciowym zgiełku. Próba rekonstrukcji zmieniającej się racjonalności andragogiki [w:] Edukacja dorosłych w erze globalizmu, Wesołowska A. (red.), Płock, s. 187.
Piskorz Z. (2002), Psychologia przedsiębiorczości – sylwetka psychologiczna przedsiębiorcy,
[w:] Wolański M.S. (red.), Studia z nauk społecznych, Polkowice, s. 22.
Salovey P. (Maj 2002), Inteligentnie o emocjach [w:] „Charaktery”, s. 48.
Senge P.M. (2002), Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Kraków,
s. 147.
Z. Wołk Z. (2005), Świat jako market. Edukacja, praca, doradzanie w neoliberalnej rzeczywistości
[w:] Kargulowa A., S. Kwiatkowski S., T. Szkudlarek T. (red.), Rynek i kultura neoliberalna a edukacja, Kraków, s. 81.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Stats
Number of views and downloads: 622
Number of citations: 0