Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Lifelong learning discourse: management of competencies or inquiry into their meaning?
  • Home
  • /
  • Lifelong learning discourse: management of competencies or inquiry into their meaning?
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 20 (2013) /
  4. I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Lifelong learning discourse: management of competencies or inquiry into their meaning?

Authors

  • Alicja Jurgiel-Aleksander Uniwersytet Gdański
  • Adam Jagiełło-Rusiłowski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.002

Keywords

lifelong learning discourse, management of competencies, educational experiences, education of adults

Abstract

The authors of the following article explore the concept of LLL by revealing the way competencies are described as an andragogical phenomenon. Documents created by politicians, educational research reports and opinions presented in the field of andragogical articles are analyzed. As a result the researchers have identified two ways of describing competencies. One is management of competencies as educational products and the other is interpreting them as human disposition to learn. The authors argue that the former is created by neoliberal ideology that focuses on the value of education as tailored to the market needs while the latter is the social and cultural construct based on the inquiry into the meaning of education and its developmental goals.

References

Bernstein B. (1996), Pedagogy, symbolic, control, identity. Theory, research, critique, London–Bristol.

Biesta G. J. J. (2010), Good education in an age of measurement. Ethics, politics, democracy,

Boulder–London.

Coofield F. (1999), Braking the consensus : Lifelong learning as social control, (in:) P. Alheit, U. Beck, E.Kamuller, R.Taylor, H.S.Olesen (eds.), Lifelong learning inside and outside schools, Bremen.

Delors J. (1998), Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa.

Field J. (2000), Lifelong learning and the new educational order, „Stoke on Trent”.

Field J. (1996), European dimensions. Education, training and the European Union, London–Philadelphia.

Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H., (2013), Kwerenda badań nad kompetencjami społecznymi, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk.

Kwieciński Z. (2002), Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń–Olsztyn.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice,

Wrocław.

Merrill B. (2001), Learning and teaching in universities: perspectives from adult learners and lectures, „Teaching in Higher Education”, vol.6, No. 1.

Niemierko B. (1997), Między oceną a dydaktyką: bliżej dydaktyki, Warszawa.

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków.

Przyszczypkowski K. (1999), Edukacja dla demokracji. strategie zmian a kompetencje obywatelskie, Toruń–Poznań.

Skibińska E.M. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2014-05-13

How to Cite

1.
JURGIEL-ALEKSANDER, Alicja and JAGIEŁŁO-RUSIŁOWSKI, Adam. Lifelong learning discourse: management of competencies or inquiry into their meaning?. AY. Online. 13 May 2014. Vol. 20, pp. 65-74. [Accessed 3 July 2025]. DOI 10.12775/RA.2013.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 20 (2013)

Section

I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Stats

Number of views and downloads: 473
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

lifelong learning discourse, management of competencies, educational experiences, education of adults
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop