Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Constructing the „marital I”. The family as a space for support and learning partnership between spouses
  • Home
  • /
  • Constructing the „marital I”. The family as a space for support and learning partnership between spouses
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 31 (2024) /
  4. Artykuły

Constructing the „marital I”. The family as a space for support and learning partnership between spouses

Authors

  • Profesor Joanna Ostrouch-Kamińska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie https://orcid.org/0000-0002-8211-740X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2024.004

Keywords

marriage, egalitarian family, support, equality of women and men, learning of adults

Abstract

The aim of the article is to analyze the functioning of a contemporary family as a space for building equality between spouses, based on the mutual sup

port of women and men in carrying out many roles at the same time. I also re- construct the needs of the support that families overloaded with work disclose, largely as a result of a myth of a “normal” family still strong in our culture, identified as a family of stereotypical roles for women and men. Meeting those needs would facilitate the building of spouses equality. I regard this process as active constructing of “marital I” by the spouses – part of the identity in a collective form (Kaufmann, 2004). In my analysis, I refer to the concepts of: J.C. Kaufmann (2004), P. Berger and H. Kellner’s “biographical fusion” (1964) and biographical learning of adults by P. Alheit (2002).

References

Alheit P. (2002), „Podwójne oblicze” całożyciowego uczenia się: dwie analityczne perspektywy cichej rewolucji, „Teraźniejszość – Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 2.

Balswick J. (1995), The Dual-Earner Marriage: The Elaborate Act, Fleming H. Revell, Grand Rapids.

Barnett R.C., Rivers C. (1996), She works. He works. How two-income families are happier, healthier, and better-off, Harper Collins, San Francisco.

Bauman Z. (2007), Płynna nowoczesność, Wydawnictwo Literackie, Kraków.

Berger P., Kellner H. (1964), Marriage and the construction of reality, „Diogenes”, nr 46.

Bowlby J. (2007), Przywiązanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Bron A. (2006), Rozumienie uczenia się w teoriach andragogicznych, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 4.

Dąbrowska Z. (2002), Przegląd polskich badań familiologicznych z lat dziewięćdziesiątych, cz. I–III, „Małżeństwo i Rodzina”, nr 1–3.

Dench G. (1998), Pocałunek królewny. Problem mężczyzn, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Domański H., Firkowska-Mankiewicz A., Janicka K., Titkow A. (1993), Społeczeństwo bez reguł, [w:] A. Rychard, M. Federowicz (red.), Społeczeństwo w transformacji. Ekspertyzy i studia, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa. Duch-Krzysztoszek D. (2007), Kto rządzi w rodzinie. Socjologiczna analiza relacji w małżeństwie, Wydawnictwo IFiS PAN, Warszawa.

Giddens A. (1998), Socjologia. Zwięzłe, lecz krytyczne wprowadzenie, Zysk i S-ka Wydawnictwo, Poznań.

Giddens A. (1999), Trzecia droga. Odnowa Socjaldemokracji, Książka i Wiedza, Warszawa.

Giza-Poleszczuk A. (2005), Rodzina a system społeczny. Reprodukcja i kooperacja w perspektywie interdyscyplinarnej, Wydawnictwa UW, Warszawa.

Gutowska A. (2013), Uczenie się w sytuacji przyjaźni w perspektywie andragogicznej, „Rocznik Andragogiczny”.

Holcomb B. (1998), Not guilty: the good news about working mothers, Scribner, New York. Honneth A. (2005), Redystrybucja jako uznanie. Odpowiedź dla Nancy Fraser, [w:] N. Fraser, A. Honneth, Redystrybucja czy uznanie? Debata polityczno-filozoficzna, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Illeris K. (2006), Trzy wymiary uczenia się. Poznawcze, emocjonalne i społeczne ramy uczenia się, Wydawnictwo DSW, Wrocław.

Kaufmann J. C. (2004), Ego: socjologia jednostki. Inna wizja człowieka i konstrukcji podmiotu, Oficyna Naukowa, Warszawa.

Kawula S. (2002), Pomocniczość i wsparcie. Kategorie pedagogiki społecznej, Oficyna Wydawnicza Kastalia, Olsztyn.

Klein D.M., White J.M. (1996), Family theories. An introduction, SAGE Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi.

Kubicki P. (2009), Przemiany ojcostwa we współczesnej Polsce, [w:] M. Sikorska (red.), Być rodzicem we współczesnej Polsce. Nowe wzory w konfrontacji z rzeczywistością, Wydawnictwa UW, Warszawa.

Kwieciński Z. (2002), Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Wydawnictwo UMK, Toruń–Olsztyn.

Malewski M. (2000), Modele pracy edukacyjnej z ludźmi dorosłymi, „Teraźniejszość –Człowiek – Edukacja. Kwartalnik myśli społeczno-pedagogicznej”, nr 1.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Mandal E. (2008), Miłość, władza i manipulacja w bliskich związkach, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Marsiglio W., Pleck J.H. (2005), Fatherhood and masculinities, [w:] M.S. Kimmel, J. Henra, R.W. Connell (red.), Handbook of studies on men and masculinities, Sage Publications, Thousand Oaks–London–New Delhi. Mikołajczyk-Lerman G. (2006), Mężowie i żony. Realizacja ról małżeńskich w rodzinach wielkomiejskich, Wydawnictwo UŁ, Łódź.

Modrzyk A. (2010), Ku wspólnocie posttradycyjnej. Axel Honneth jako krytyk komunitariańskiej filozofii politycznej, „Praktyka Teoretyczna”, nr 1.

Myers D.G. (2004), Bliskie związki a jakość życia, [w:] J. Czapiński (red.), Psychologia pozytywna. Nauka o szczęściu, zdrowiu, sile i cnotach człowieka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Nowak-Dziemianowicz M. (2002), Doświadczenia rodzinne w narracjach. Interpretacje sensów i znaczeń, Wydawnictwo UWr, Wrocław.

Nowak-Dziemianowicz M. (2016), Walka o uznanie w narracjach. Jednostka i wspólnota w procesie poszukiwania tożsamości, Wydawnictwo Naukowe DSW, Wrocław.

Ostrouch-Kamińska J. (2011), Rodzina partnerska jako relacja współzależnych podmiotów. Studium socjopedagogiczne narracji rodziców przeciążonych rolami, Ofi- cyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Ostrouch-Kamińska J. (2013), Egalitarne rodzicielstwo, „Szkice Humanistyczne”, nr 1, t. XIII, vol. 31.

Pankowska D. (2005), Wychowanie a role płciowe, GWP, Gdańsk.

Rostowska T. (2008), Małżeństwo, rodzina, praca a jakość życia, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.

Rostowska T. (2009), Aktywność zawodowa małżonków a jakość ich życia, [w:] T. Rostowska (red.), Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych wyzwań, Difin SA, Warszawa.

Rostowski J. (1987), Zarys psychologii małżeństwa: psychologiczne uwarunkowania dobranego związku małżeńskiego, PWN, Warszawa.

Schütz A. (2008), Tworzenie pojęć i teorii w naukach społecznych, [w:] A. Schütz, O wielości światów. Szkice z socjologii fenomenologicznej, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków.

Sęk H., Cieślak R. (2017), Wsparcie społeczne – sposoby definiowania, rodzaje i źródła wsparcia, wybrane koncepcje teoretyczne, [w:] H. Sęk, R. Cieślak (red.), Wsparcie społeczne, stres i zdrowie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Slany K. (2002), Alternatywne formy życia małżeńsko-rodzinnego w ponowoczesnym świecie, Zakład Wydawniczy „NOMOS”, Kraków.

Smolińska-Theiss B. (2014), Dzieciństwo jako status społeczny: edukacyjne przywileje dzieci klasy średniej, Wydawnictwo APS, Warszawa.

Solarczyk-Szwec H. (2015), Cztery ćwiartki biograficznego uczenia się, „Rocznik Andragogiczny”.

Stark E. (2007), Coercive control. How men entrap women in personal life, Oxford University Press, New York.

Struening K. (2002), New family values. Liberty, equality, diversity, Rowman & Littlefield Publishers, Lonham–Boulder–New York–Oxford.

Szlendak T. (2010), Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Sztompka P. (2000), Trauma wielkiej zmiany. Społeczne koszty transformacji, ISP PAN, Warszawa.

Sztompka P. (2004), Socjologia. Analiza społeczeństwa, Wydawnictwo Znak, Kraków. Szymkiewicz B. (2009), Zniewolenie i kontrola. Przemoc domowa jako łamanie praw człowieka, „Niebieska Linia”, nr 5(64).

Śliwerski B. (2003), Pedagogika antyautorytarna, [w:] Z. Kwieciński, B. Śliwerski (red.), Pedagogika, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Tyszka Z. (2002), Rodzina we współczesnym świecie, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań.

VanEvery J. (1999), From modern nuclear family households to postmodern diversity? The sociological construction of ‘families’, [w:] G. Jagger, C. Wright (red.), Chan- ging family values: feminist perspectives, Routledge, London–New York.

AY

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Published

2024-12-09

How to Cite

1.
OSTROUCH-KAMIŃSKA, Joanna. Constructing the „marital I”. The family as a space for support and learning partnership between spouses. AY. Online. 9 December 2024. Vol. 31, pp. 53-68. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2024.004.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 31 (2024)

Section

Artykuły

License

Copyright (c) 2024 Joanna Ostrouch-Kamińska

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 198
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

marriage, egalitarian family, support, equality of women and men, learning of adults
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop