Skip to main content Skip to main navigation menu Skip to site footer
  • Register
  • Login
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Current
  • Archives
  • Announcements
  • About
    • About the Journal
    • Submissions
    • Editorial Team
    • Scientific Council
    • Reviewers
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Privacy Statement
    • Contact
  • Register
  • Login
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

AY

Types of approach to mindfulness of young adults in the light of the results of own research
  • Home
  • /
  • Types of approach to mindfulness of young adults in the light of the results of own research
  1. Home /
  2. Archives /
  3. Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook /
  4. II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Types of approach to mindfulness of young adults in the light of the results of own research

Authors

  • Ewa Dębska Uniwersytet Warszawski, Wydział Pedagogiczny https://orcid.org/0000-0001-9986-472X

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2021.005

Keywords

mindfulness, mindfulness practice, early adulthood

Abstract

In view of the growing interest in mindfulness (attentive presence) in many areas of human functioning, the author presents the results of qualitative research on the understanding of the concept of mindfulness and its practice by people in early adulthood. Taking into account theoretical and pragmatic aspects of mindfulness, the author distinguishes four types of approach to mindfulness. Type A can describe what mindfulness is and practises it; Type B can describe what mindfulness is but does not practise it; Type C – cannot describe what mindfulness is but practises it; and Type D cannot describe what mindfulness is and does not practise it.

References

Akinola, M. (2010), Measuring the pulse of an organization: Integrating physiological measures into the organizational scholar's toolbox. Research in Organizational Behavior, 30, s. 203-223.

Brown K.W., Ryan R. M.(2003), The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being, „Pers Soc Psychology”, 84 (4), 822-848.

Cacioppe R.L. (2017), Integral mindflow: A process of mindfulness-in-flow to enhance individual and organization learning, „The Learning Organization”, 24(2), 408-417.

Creswell J.D., Lindsay, E.K., Villalba, D.K., Chin, B. (2019), Mindfulness Training and Physical Health: Mechanisms and Outcomes. Psychosomatic medicine, 81(3), 224-232.

Dane E. (2011), Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 37(4), 997-1018.

Góralska R. (2019), Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju?, „Rocznik Andragogiczny”, s.109-124.

Hülsheger, U.R., Alberts, H.J., Feinholdt, A., Lang, J.W. (2013). Benefits of mindfulness at work: the role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310-325.

Jankowski T., Holas P.(2009), Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii, „Studia Psychologiczne”, nr 47, z. 4, s. 59–79.

Kabat-Zinn J. (2009), Życie piękna katastrofa mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, przekład Ćwiklak D., Wydawnictwo Czarna Owca. Instytut Psychoimmunologii, Warszawa.

Kabat-Zinn, J. (2003), Mindfulness-based stress reduction (MBSR), „Constructivism in the Human Sciences”, 8(2), s. 73–107.

Krishnakumar, S., Robinson, M.D. (2015), Maintaining an even keel: An affect-mediated model of mindfulness and hostile work behawior, „Emotion”, 15(5), 579-589.

Męczkowska A., (2003), Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 71-89.

Radoń S. (2014), Uważność, czyli medytacja w edukacji: fakty i mity, [w:] Zimny J. (red.), Współczesne zagrożenia: fakty i mity, Wyd. KUL, Lublin, s. 299–317.

Radoń S. (2017), Specyfika, funkcje i mechanizmy stanów medytacyjnych na podstawie badań neuropsychologicznych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia”, s. 111–122.

Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, PWN, Warszawa.

Schultz, P.P., Ryan, R.M., Niemiec, C.P., Legate, N., Williams, G.C. (2015), Mindfulness, work climate, and psychological need satisfaction in employee well-being. Mindfulness, 6(5), 971-985.

Segal Z.V., Williams J. M.G., Teasdale J.D., (2009), Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Nowa koncepcja profilaktyki nawrotów, tłumaczenie Andruszko R., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.

Sennett R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu. Przekład G. Brzozowski, K. Osłowski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.

Shapiro S.L., Carlson L.E., Austin J.A., Freedman, (2006), „Mechanisms of Mindfulness”, Journal of Clinical Psychology, Vol. 62(3), 373-386.

Williams, K.A., Kolar, M.M., Reger, B.E., Pearson, J.C. (2001), Evaluation of a Wellness-Based Mindfulness Stress Reduction intervention: a controlled trial, „American Journal of Health Promotion”, 15(6), s. 422-432.

AY

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Published

2021-11-25

How to Cite

1.
DĘBSKA, Ewa. Types of approach to mindfulness of young adults in the light of the results of own research. AY. Online. 25 November 2021. Vol. 28, pp. 73-82. [Accessed 29 June 2025]. DOI 10.12775/RA.2021.005.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Download Citation
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Issue

Vol. 28 (2021): Andragogy Yearbook

Section

II. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

License

Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.

Stats

Number of views and downloads: 734
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Browse Author Index
  • Issue archive

User

User

Current Issue

  • Atom logo
  • RSS2 logo
  • RSS1 logo

Information

  • For Readers
  • For Authors
  • For Librarians

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

mindfulness, mindfulness practice, early adulthood
Up

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop