Types of approach to mindfulness of young adults in the light of the results of own research
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.005Keywords
mindfulness, mindfulness practice, early adulthoodAbstract
In view of the growing interest in mindfulness (attentive presence) in many areas of human functioning, the author presents the results of qualitative research on the understanding of the concept of mindfulness and its practice by people in early adulthood. Taking into account theoretical and pragmatic aspects of mindfulness, the author distinguishes four types of approach to mindfulness. Type A can describe what mindfulness is and practises it; Type B can describe what mindfulness is but does not practise it; Type C – cannot describe what mindfulness is but practises it; and Type D cannot describe what mindfulness is and does not practise it.
References
Akinola, M. (2010), Measuring the pulse of an organization: Integrating physiological measures into the organizational scholar's toolbox. Research in Organizational Behavior, 30, s. 203-223.
Brown K.W., Ryan R. M.(2003), The benefits of being present: mindfulness and its role in psychological well-being, „Pers Soc Psychology”, 84 (4), 822-848.
Cacioppe R.L. (2017), Integral mindflow: A process of mindfulness-in-flow to enhance individual and organization learning, „The Learning Organization”, 24(2), 408-417.
Creswell J.D., Lindsay, E.K., Villalba, D.K., Chin, B. (2019), Mindfulness Training and Physical Health: Mechanisms and Outcomes. Psychosomatic medicine, 81(3), 224-232.
Dane E. (2011), Paying attention to mindfulness and its effects on task performance in the workplace. Journal of Management, 37(4), 997-1018.
Góralska R. (2019), Uważność: technika uczenia się czy droga wspierania (samo)rozwoju?, „Rocznik Andragogiczny”, s.109-124.
Hülsheger, U.R., Alberts, H.J., Feinholdt, A., Lang, J.W. (2013). Benefits of mindfulness at work: the role of mindfulness in emotion regulation, emotional exhaustion, and job satisfaction. Journal of Applied Psychology, 98(2), 310-325.
Jankowski T., Holas P.(2009), Poznawcze mechanizmy uważności i jej zastosowanie w psychoterapii, „Studia Psychologiczne”, nr 47, z. 4, s. 59–79.
Kabat-Zinn J. (2009), Życie piękna katastrofa mądrością ciała i umysłu możesz pokonać stres, choroby i ból, przekład Ćwiklak D., Wydawnictwo Czarna Owca. Instytut Psychoimmunologii, Warszawa.
Kabat-Zinn, J. (2003), Mindfulness-based stress reduction (MBSR), „Constructivism in the Human Sciences”, 8(2), s. 73–107.
Krishnakumar, S., Robinson, M.D. (2015), Maintaining an even keel: An affect-mediated model of mindfulness and hostile work behawior, „Emotion”, 15(5), 579-589.
Męczkowska A., (2003), Fenomenografia jako podejście badawcze w obszarze studiów edukacyjnych, „Kwartalnik Pedagogiczny”, nr 3, s. 71-89.
Radoń S. (2014), Uważność, czyli medytacja w edukacji: fakty i mity, [w:] Zimny J. (red.), Współczesne zagrożenia: fakty i mity, Wyd. KUL, Lublin, s. 299–317.
Radoń S. (2017), Specyfika, funkcje i mechanizmy stanów medytacyjnych na podstawie badań neuropsychologicznych, „Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, sectio J – Paedagogia-Psychologia”, s. 111–122.
Ricoeur P. (2003), O sobie samym jako innym, przeł. B. Chełstowski, PWN, Warszawa.
Schultz, P.P., Ryan, R.M., Niemiec, C.P., Legate, N., Williams, G.C. (2015), Mindfulness, work climate, and psychological need satisfaction in employee well-being. Mindfulness, 6(5), 971-985.
Segal Z.V., Williams J. M.G., Teasdale J.D., (2009), Terapia poznawcza depresji oparta na uważności. Nowa koncepcja profilaktyki nawrotów, tłumaczenie Andruszko R., Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków.
Sennett R. (2010). Kultura nowego kapitalizmu. Przekład G. Brzozowski, K. Osłowski. Warszawa: Wydawnictwo Literackie Muza.
Shapiro S.L., Carlson L.E., Austin J.A., Freedman, (2006), „Mechanisms of Mindfulness”, Journal of Clinical Psychology, Vol. 62(3), 373-386.
Williams, K.A., Kolar, M.M., Reger, B.E., Pearson, J.C. (2001), Evaluation of a Wellness-Based Mindfulness Stress Reduction intervention: a controlled trial, „American Journal of Health Promotion”, 15(6), s. 422-432.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 687
Number of citations: 0