Preparation for fulfilling the role of a parent – a neglected area of adult education
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.007Keywords
dysfunctionality of the modern family, roles of parents , family education, family as a systemAbstract
In the research conducted by CBOS (Centre for Public Opinion Research) in 2019, Poles admit that the family is still assigned a high position in their value system. This does not mean, however, that the family performs its functions well. The basis of the considerations in this article is the systemic approach to the family in which changes occurring in one element affect other elements, as well as the entire system. The readiness of almost half of the surveyed Poles to duplicate patterns learned from the generational family may be disturbing in the light of other studies on family functioning disorders. The article assumes that in the life of adult human beings there are usually two areas essential for their functioning and satisfying their needs – the area of family and of professional life. A huge disproportion between preparation for professional and family roles was indicated – to the disadvantage of the latter. In connection with the threats to the functioning of the modern family and its educational function, it was proposed to popularize the concept of “inheriting family life deprivation” on the basis of family pedagogy and andragogy. All the considerations undertaken in the article are aimed at pointing to the urgent need to diagnose the modern family and to develop a coherent, multi-dimensional, ideology-free family education system, especially when it comes to preparation for parental roles
References
Adamski F. (2002), Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagielońskiego, Kraków
Bauman Z. (2001), Tożsamość – jaka była, jest i po co? [w:] A. Jawłowska (red.), Wokół problemów tożsamości, Wydawnictwo LTW, Warszawa
Bauman Z. (2003), Razem. Osobno, tłum. T. Kunz, Wydawnictwo Literackie, Kraków
Bauman Z. (1995), Wolność, Fundacja im. Stefana Batorego, Kraków
Bradshaw J. (1994), Zrozumieć rodzinę, IPZiT, PTP, Warszawa
Coleman J. (1993), Racjonalna rekonstrukcja społeczeństwa, [w:] „Studia Socjologiczne”, 1
Dobrodzicka G. (1999), Ewolucja wartości rodzinnych, [w:] L. Beskid (red.), Zmiany w życiu Polaków w gospodarce rynkowej, IFiS PAN, Warszawa
Dybowska E. (2012), Teoria systemowej pracy z rodziną, ROPS, Kraków
Elkind D. (1995), School and Family in the Post-modern World, [w:] „Phi Delta Kappan”, 77
Giddens A. (2001), Nowoczesność i tożsamość. „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności, tłum. A. Szulżycka, PWN, Warszawa.
Głażewski M., Nyczaj-Drąg M. (2005), Ponowoczesne współprzestrzenie artefaktu dziecięctwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Grzegorzewska I. (2016), Rodzinne uwarunkowania problemów i zaburzeń psychicznych u dzieci i młodzieży, [w:] „Psychologiczne Zeszyty Naukowe. Półrocznik Instytutu Psychologii Uniwersytetu Zielonogórskiego”, Wydawnictwo Uniwersytetu Zielonogórskiego, Nr 2
Kawula S., Brągiel J., Janke A.W. (2014), Pedagogika rodziny, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń
Komunikat CBOS (2019), Preferowane i realizowane modele życia rodzinnego, oprac. M. Bożewicz, Fundacja CBOS, Nr 46
Kościelska M.(2011), Odpowiedzialni rodzice. Z doświadczeń psychologa, Wydawnictwo Impuls, Kraków
Krajewski M. (1997), Konsumpcja i współczesność. O pewnej perspektywie rozumienia świata społecznego, [w:] „Kultura i Społeczeństwo”, 3
Kwieciński Z. (1999), Edukacja wobec nadziei i zagrożeń współczesności, [w:] J. Kozielecki (red.), Humanistyka przełomu wieków, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa
Miczyńska-Kowalska M. (2008), Konsumpcyjny charakter rodziny w społeczeństwie ponowoczesnym, [w:] W. Muszyński, E. Sikora (red.), Małżeństwo i rodzina w ponowoczesności. Szanse – zagrożenia – patologie, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń
Nyczaj-Drąg M. (2005), Dzieci wysokiej jakości w ponowoczesnym świecie. Esej o konieczności i ryzyku instytucjonalizacji dzieciństwa, [w:] M. Nyczaj-Drąg, M. Głażewski (red.), Współprzestrzenie edukacji, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków
Ryś M. (2001), Systemy rodzinne. Metody badań struktury rodziny pochodzenia i rodziny własnej, Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej, Warszawa
Ryś M., (2003), Relacje wewnątrzrodzinne w świetle badań psychologicznych, [w:] B. Mierzwiński, E. Dybowska (red.), Oblicze współczesnej rodziny polskiej, Kraków
Strzeszewski Cz. (1978), Praca ludzka. Zagadnienie społeczno-moralne, RW KUL, Lublin
Wysocka E., Ostafińska-Molik B. (2015), Rodzina w percepcji i doświadczeniach młodzieży prawidłowo i wadliwie przystosowanej– analiza porównawcza, [w:] „Pedagogika Społeczna”, 2(56)
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
Stats
Number of views and downloads: 1354
Number of citations: 0