Coworki, (akademickie) inkubatory przedsiębiorczości i startupy – nowe środowiska pracy i uczenia się dorosłych
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2021.002Słowa kluczowe
środowisko pracy, coworki, inkubatory przedsiębiorczości, startupy, uczenie się w miejscu pracyAbstrakt
Celem artykułu jest scharakteryzowanie nowych środowisk pracy takich jak coworki, inkubatory przedsiębiorczości (w tym akademickie inkubatory przedsiębiorczości) i startupy oraz próba ukazania ich edukacyjnego potencjału. Środowiska te mają stosunkowo krótką historię, ale znacząco odmieniły myślenie o edukacyjnym wymiarze życia zawodowego. Na ich edukacyjny potencjał rozumiany jako możliwości nieformalnego i pozaformalnego uczenia się składają się m.in. współpraca z uczelniami i biznesem, praktykowanie przedsiębiorczości, konsultacje z ekspertami i doradcami, feedback, demokratyczne zarządzanie, dyfuzja, absorpcja i transfer wiedzy, kierowanie się ideą work-life balance oraz prenumeraty czasopism, konferencje, szkolenia, mentoring i coaching. Te edukacyjne możliwości wyznaczają nowe, perspektywiczne pole andragogicznych badań.
Bibliografia
Adamczyk J. (2018), Start-upy jako forma przedsiębiorczości dla młodego pokolenia, „Horyzonty Wychowania”, nr 43, s. 39–48.
Albort-Morant G., Ribeiro-Soriano D. (2016), A Bibliometric Analysis of International Impact of Business Incubators, „Journal of Business Reserach”, no. 69(5), pp. 1775–1779.
Arlotto J., Sahut J.M., Teulon F. (2011), What Is the Performance of Incubators? The Point of View of Coached Entrepreneurs, „International Journal of Business”, vol. 16, no. 4, pp. 341–352.
Armstrong M. (2000), Zarządzanie zasobami ludzkimi, Wolters Kluwer: Warszawa.
Beauchamp M., Krysztofiak-Szopa J., Skala A. (2018), Polskie startupy. Raport 2018, Fundacja Startup Poland, Warszawa.
Bendkowski J. (2018), Coworking – nowa forma pracy w gospodarce cyfrowej, „Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej”, Seria: Organizacja i Zarządzanie, Wydawnictwo Politechniki Śląskiej w Gliwicach, Gliwice, s. 19–32.
Blank S. (2013), Why the Lean Start-up Changes Everything?, „Harvard Business Review”, no. 5, pp. 63–72.
Blank S., Dorf B. (2013), Podręcznik startupu. Budowa wielkiej firmy krok po kroku, Helion, Gliwice.
Bogdanienko J. (1998), Zarządzanie innowacjami, Oficyna Wydawnicza SGH, Warszawa.
Bruner J. (2006), Kultura edukacji, Universitas, Kraków.
Collins A., Duguid P. (1989), Situated Cognition and Culture of Learning, „Educational Researcher”, no. 18, pp. 32–42.
Bruneel J., Ratinho T., Clarysse B., Groen A. (2012), The Evolution of Business Incubators: Comparing Demand and Supply of Business Incubation Services Across Different Iincubator Generations, „Technovation”, vol. 32, no. 2, pp. 110–121.
Campbell C., Allen D.N. (1987), The Small Business Incubator Industry: Micro-level Economic Development, „Economic Development Quarterly”, no. 1(2), pp. 178–191.
Chojnowska E., Czernecka M. (2017), Wpływ nawyków żywieniowych na samopoczucie i efektywność w pracy, [w:] Puchalski K., Korzeniowska E. (red.), „Promocja zdrowia w zakładzie pracy: wsparcie dla zdrowego odżywiania się i aktywności fizycznej pracowników”, Instytut Medycyny Pracy im. prof. dra Jerzego Nofera, Łódź.
Cohen S. (2013), What Do Accelerators Do? Insights From Incubators and Angels, „Innovations”, no. 8(3/4), pp. 19–25, https://www.mitpressjournals.org/doi/pdf/10.1162/INOV_a_00184 [otwarty: 29.07.2020].
Cohen S., Hochberg Y.V. (2014), Accelerating Startups: The Seed accelerator Phenomenon, http://papers.ssrn.com/sol3/Papers.cfm?abstract_id=2418000 [otwarty: 09.06 2019].
Ćwiek M. (2019), Inkubatory przedsiębiorczości w kreowaniu działalności gospodarczej w środowisku akademickim na przykładzie województwa małopolskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego, Kraków.
Czubak-Koch M. (2014), Uczenie się w kulturze miejsca pracy, Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyższej, Wrocław.
Derrick J. (2020), „Tacit Pedagogy” and „Entanglement”: Practice-based Learning and Innovation, „Journal of Workplace Learning”, vol. 32, no. 4, pp. 273–284.
Diagnoza ekosystemu startupów w Polsce. (2016), Deloitte, https://www2.deloitte.com/content/dam/Deloitte/pl/Documents/Reports/pl_Deloitte_raport_startupy.pdf [otwarty: 09.06.2020].
Dubas E. (2018), Ciągłość i zmiana w polskiej andragogice – wybrane aspekty z perspektywy czasu, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 27–42.
Dubas E. (2017), O podmiotowości w kontekście pedagogicznym, „Edukacja Dorosłych”, nr 2, s. 21–36.
Gandini A. (2015), The Rise of Coworking Spaces: a Literature Review, „Ephemera: Theory and Politics in Organization”, vol. 15(1), pp. 193–205.
Gerdenitsch C., Scheel T., Andorfer J., Korunka Ch. (2016), Coworking Spaces: A Source of Social Support for Independent Professionals, „Frontiers in Psychology”, no. 7, pp. 1–12.
Gerlach S., Brem A. (2015), What Determines a Successful Business Incubator? Introduction to an Incubator Guide, „International Journal of Entrepreneurial Venturing”, vol. 7, no. 3, pp. 286–307.
Goetzel R.Z., Henke R.M., Tabrizi M., Pelletier K.R., Loeppke R., Ballard D.W., Grossmeier J., Anderson D.R., Yach D., Kelly R.K., McCalister T., Serxner S., Selecky C., Shallenberger L.G., Fries J.F., Baase C., Isaac F., Crighton K.A., Wald P., Exum E., Shurney D., Metz R.D. (2014), Do Workplace Health Promotion (Wellness) Programs Work?, „Journal of Occupational and Environmental Medicine”, no. 56(9), pp. 927–934.
Goetzel R.Z., Ozminkowski R.J. (2008), The Health and Cost Benefits of Work Site Health-promotion Programs, „Annual Review of Public Health”, no. 29, pp. 303–323.
Guliński J., Zasiadły K. (2005), Przedsiębiorczość akademicka w Polsce – stan obecny, [w:] J. Guliński, K. Zasiadły (red.), „Innowacyjna przedsiębiorczość akademicka – światowe doświadczenia”, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, http://inkubatory.pl/pl/proces-zakadania-firmy-w-aip/co-daje-aip [otwarty: 09.03.2020].
Hackett S.M., Dilts D.M. (2004), A Systematic Review of Business Incubation Research, „Journal of Technology Transfer”, no. 29, pp. 55–82.
Hochberg Y.V. (2016), Accelerating Entrepreneurs and Ecosystems: The Seed Accelerator Model, „Innovation Policy and the Economy”, no. 16(1), pp. 25–51.
Holt J. (2007), Zamiast edukacji, tłum. D. Konowrocka, Oficyna Wydawnicza „Impuls”, Kraków.
Illeris K. and Associates (2004), Learning in Working Life, Roskilde University Press, Roskilde.
Janczewska D. (2016), Proces zarządzania wiedzą w mikroprzedsiębiorstwie w aspekcie przekształcania w firmę inteligentną, „Przedsiębiorczość – Edukacja”,
nr 12, s. 164–175.
Jankiewicz S., Lis P. (2006), Koncepcja preinkubatora jako instrumentu wspierającego przedsiębiorczość społeczeństwa, [w:] S. Jankiewicz (red.), „Inkubator instrumentem rozwijania przedsiębiorczości studentów”, Wydawnictwo SORUS,
Poznań.
Kargulowa A. (2003), Doradca we współczesnym (nie)ładzie społecznym, [w:] B. Wojtasik, A. Kargulowa (red.), „Doradca – profesja, pasja, powołanie”, Stowarzyszenie Doradców Szkolnych i Zawodowych Rzeczypospolitej Polskiej, Warszawa, s. 35–47.
Kon F., Cukier D., Melo C., Hazzan O., Yuklea H. (2015), A Conceptual Framework for Software Startup Ecosystems: The Case of Israel. Technical Report RT-MAC-2015-01, Department of Computer Science, University of Sao Paulo, Sao Paulo.
Kulaj A. (2018), Atrybuty start-upów jako podmiotów o charakterze innowacyjnym, „Zeszyty Naukowe Politechniki Częstochowskiej – Zarządzanie”, nr 31, s. 145–153.
Liyanage Ch., Elhag T., Ballal T., Li Q. (2009), Knowledge Communication and Translation – a Knowledge Transfer Model, „Journal of Knowledge Management”, vol. 13, no. 3, pp. 118–131.
Marciniec B.M. (2005), Rola parków w rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw, Wydawnictwo Poznańskie, Poznań.
Marynowicz-Hetka E. (2019), Pedagogika społeczna. Pojmowanie aktywności w polu praktyki, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Matusiak K.B. (2011), Inkubator przedsiębiorczości, [w:] Matusiak K.B. (red.), „Innowacje i transfer technologii. Słownik pojęć”, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa, s. 41–51.
Matusiak K.B. (2010), Ośrodki innowacji i przedsiębiorczości w Polsce. Raport 2010, Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Mezirow J. (2009), An Overview on Transformative Learning, [in:] Illeris K. (ed.), „Contemporary Theories of learning. Learning theorists... in their own words”, Routledge Taylor & Francis Group, London and New York.
Moon J.A. (2000), Reflection in Learning and Professional Development: Theory and Practice, Routledge Falmer, London and New York.
Moriset B. (2014), Building New Places of the Creative Economy. The rise of coworking spaces, 2nd Geography of Innovation International Conference, Utrecht University, Utrecht.
OECD (2003), Organisation for Economic Co-operation and Development, „Career Guidance and Public Policy: Bridging the Gap”, OECD, Paris.
Peters L., Rice M., Sundararajan M. (2004), The Role of Incubators in the Entrepreneurial Process, „Journal of Technology Transfer”, vol. 29, no. 1, pp. 83–91.
Pikuła-Małachowska J. (2016), Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości – szansa dla młodych przedsiębiorców, „Marketing i Zarządzanie”, nr 4(45), s. 83–90.
Phan P.H., Siegel D.S., Wright M. (2005), Science parks and incubators: Observations, synthesis and future research, „Journal of Business Venturing”, no. 20, pp. 165–182.
Pocztowski A. (2008), Zarządzanie zasobami ludzkimi. Strategie – procesy – metody, Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne, Warszawa.
Raizen S.A. (1991), Learning and Work: The Research Base. Vocational Education and Training for youth: Towards coherent policy and practice, OECD, Paris.
Raport Startupy w Polsce (2019), Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości, Warszawa.
Reed B. (2007), Co-working: The Ultimate in Teleworking Flexibility, http://www.networkworld.com/article/2287504/computers/co-working-the-ultimate-inteleworking-flexibility.html [otwarto: 05.05.2020].
Ricoeur P. (2004), Drogi poznania. Wykłady Instytutu Nauk o Człowieku w Wiedniu, tłum. J. Margański, Znak, Kraków.
Ries E. (2012), Metoda Lean Startup. Wykorzystaj innowacyjne narzędzia i stwórz firmę, która zdobędzie rynek, Helion, Gliwice.
Rogut A., Piasecki B. (2007), Innowacyjność firm włókienniczo-odzieżowych. Poznawanie potrzeb. Przełamywanie barier, Instytut Badań nad Przedsiębiorczością i Rozwojem Ekonomicznym, Wydawnictwo SWSPiZ, Łódź.
Rojek M. (2018), Międzypokoleniowe uczenie się nauczycieli w szkole podstawowej i gimnazjum. Studium przypadków, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź.
Schön D. (1983), The Reflective Practitioner, Temple Smith, London.
Scribner S. (1985), Knowledge at Work, „Anthropology and Education Quarterly”, no. 16, pp. 199–206.
Siemieniuk Ł. (2017), Wybrane aspekty funkcjonowania akademickich inkubatorów przedsiębiorczości w Polsce, „Studia Ekonomiczne”, nr 6(90), s. 79–92.
Skala A. (2018), Startupy: wyzwanie dla zarządzania i edukacji przedsiębiorczości, Edu-Libri, Kraków.
Skala A. (2017), Spiralna definicja startupu, „Przegląd Organizacji”, nr 9, s. 33–38.
Spinuzzi C. (2012), Working Alone Together. Coworking as Emergent Collaborative Activity, „Journal of Business and Technical Communication”, no. 26(4), pp. 399–441.
Siemieniuk Ł. (2016), Academic Business Incubators as an Institutional Form of Academic En-trepreneurship Development in Poland, „Oeconomia Copernicana”, vol. 7, issue 1, pp. 143–159.
Siemieniuk Ł. (2007), Funkcjonowanie Akademickich Inkubatorów Przedsiębiorczości w zakresie kreowania przedsiębiorczości studentów, [w:] Kruk M. (red.), „Studia i co dalej... Sytuacja studentów na rynku pracy”, Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku, Białystok, s. 79–92.
Stachura P., Kuligowska K. (2018), Coworking – geneza zjawiska i perspektywy rozwoju, „Annales Universitas Marie Curie-Skłodowska”, vol. LII, Sectio H, s. 153–160.
Taczalska A. (2017), Rozwój biur coworkingowych na świecie i w Polsce ze szczególnym uwzględnieniem Krakowa, „Zeszyty Naukowe Małopolskiej Wyższej Szkoły Ekonomicznej w Tarnowie”, t. 35, nr 3, s. 137–166.
Trawińska-Konador K. (2013), Perspektywa uczenia się przez całe życie, [w:] Sienkiewicz Ł (red.), „Zarządzanie zasobami ludzkimi w oparciu o kompetencje. Perspektywa uczenia się przez całe życie”, Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa, s. 19–29.
Ustawa z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, Dz.U. 2018 poz. 1668, http://prawo.sejm.gov.pl/isap.nsf/download.xsp/WDU20180001668/U/D20181668Lj.pdf [otwarto 30.05.2020].
Wiggins J., Gibson D.V. (2003), Overview of US Incubators and the Case of the Austin Technology Incubator, „Entrepreneurship and Innovation Management”, vol. 3, pp. 56–66.
Wiatrowski Z. (2000), Podstawy pedagogiki pracy, Wydawnictwo Uczelniane WSP, Bydgoszcz.
Xu S.X., McNaughton R.B. (2006), High-Technology Cluster Evolution: A Network Analysis of Canada’s Technology Triangle, „International Journal of Entrepreneurship and Innovation Management”, vol. 6, no. 6, pp. 591–60
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2021 Rocznik Andragogiczny
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Bez utworów zależnych 4.0 Międzynarodowe.
Statystyki
Liczba wyświetleń i pobrań: 582
Liczba cytowań: 0