Przejdź do sekcji głównej Przejdź do głównego menu Przejdź do stopki
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Strona domowa
  • Aktualny numer
  • Archiwum
  • Ogłoszenia
  • O czasopiśmie
    • O czasopiśmie
    • Przesyłanie tekstów
    • Zespół redakcyjny
    • Rada Naukowa
    • Recenzenci
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Polityka prywatności
    • Kontakt
  • Zarejestruj
  • Zaloguj
  • Język:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Na styku rozwoju, niepełnosprawności i teorii postkolonialnej. Czy osoby niepełnosprawne są marginalizowane wśród osób marginalizowanych?
  • Strona domowa
  • /
  • Na styku rozwoju, niepełnosprawności i teorii postkolonialnej. Czy osoby niepełnosprawne są marginalizowane wśród osób marginalizowanych?
  1. Strona domowa /
  2. Archiwum /
  3. Tom 26 (2019) /
  4. Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Na styku rozwoju, niepełnosprawności i teorii postkolonialnej. Czy osoby niepełnosprawne są marginalizowane wśród osób marginalizowanych?

Autor

  • Blanka Rósa Stockholms Universitet https://orcid.org/0000-0001-7316-5218

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2019.005

Słowa kluczowe

rozwój oparty na sprawiedliwości społecznej, krytyczne wieloaspektowe badania niepełnosprawności, teoria postkolonialna, projekt WHO MIND, marginalizacja, wieloaspektowa edukacja w zakresie sprawiedliwości

Abstrakt

Nierówności i niesprawiedliwości wynikające z klasyfikowania/różnicowania ludzi ze względu na rasę, płeć, orientację seksualną, pochodzenie etniczne, wyznanie lub narodowość stanowią przedmiot zainteresowania zarówno dyskursu rozwojowego, jak i dyskursu postkolonialnego, podczas gdy kwestia niepełnosprawności pozostaje w cieniu. Tymczasem zgodnie z założeniami Światowej Organizacji zdrowia (WHO), w tym realizowanego przez nią projektu Poprawa zdrowia Psychicznego na rzecz Rozwoju Narodów (MIND), niepełnosprawność to bariera rozwoju, czynnik globalnie przyczyniający się do ubóstwa, nierówności i niesprawiedliwości, a nie odwrotnie. Dlatego też kategoria niepełnosprawności powinna być brana pod uwagę w istotnych z perspektywy wyzwań XXI w. badaniach poświęconych wykorzystywaniu i osłabianiu relacji władzy w celu wyeliminowania różnic społecznych. Postulat ten koresponduje z założeniami formułowanych obecnie koncepcji teoretycznych, które podkreślają konieczność czerpania zarówno z rozważań dotyczących niepełnosprawności, jaki i z postkolonialnych debat na temat sprawiedliwości społecznej i roli, jaką edukacja może odgrywać w budowaniu sprawiedliwych społeczeństw i urzeczywistnianiu idei równości osób na całym świecie. Artykuł wprowadza w koncepcje rozwoju, niepełnosprawności i teorii postkolonialnej, a także akcentuje potrzebę krytycznych i wieloaspektowych badań nad niepełnosprawnością w celu dekolonizacji aktualnych praktyk oraz sprawienia, by marginalizowana i dyskredytowana wiedza o złożonym i heterogenicznym doświadczeniu niepełnosprawności stała się obecna w przestrzeni publicznej. Wreszcie tekst ten ma na celu podkreślenie, że zdekolonizowane rozumienie niepełnosprawności powinno być nieodłącznym elementem obecnych programów edukacyjnych – integralnym z procesami rozwojowymi – ponieważ różnice międzydzy ludźmi nie powinny być czynnikami zubożającymi, ale wzmacniającymi relacje międzyludzkie.

Bibliografia

Altermark N. (2017), The post-institutional era: Visions of history in research on intellectual disability, “Disability & Society”, 32(9), pp. 1315–1332.

Andreotti V. (2011), Actionable postcolonial theory in education, Palgrave Macmillan, New York.

Barker C., Murray S. (2010), Disabling postcolonialism: Global disability cultures and democratic criticism, “Journal of Literary & Cultural Disability Studies”, 4(3), pp. 219–236.

Chataika T. (2012), Disability, development and postcolonialism, [in:] D. goodley, B. Hughes, L. J. Davis (eds.), Disability and social theory: New developments and directions, Palgrave Macmillan, Houndmills–Basingstoke–Hampshire, pp. 252–269.

Desai V., Potter R. B. (eds.) (2014), The companion to development studies, Routledge, London–New York.

Ghai A. (2012), Engaging with disability with postcolonial theory, [in:] D. Goodley, B. Hughes, L. J. Davis (eds.), Disability and social theory: New developments and directions, Palgrave Macmillan, Houndmills–Basingstoke–Hampshire, pp. 270–286.

Goulet D. (1971), The cruel choice: A new concept on the theory of development, Atheneum, New York.

Grech S. (2012), Disability and the majority of the world: A neocolonial approach, [in:] D. Goodley, B. Hughes, L. J. Davis (eds.), Disability and social theory: New developments and directions, Palgrave Macmillan, Houndmills–Basingstoke– –Hampshire, pp. 52–69.

Kapoor I. (2004), Hyper-self-reflexive development? Spivak on representing the Third World ‘Other’, “Third World Quarterly”, 4(25), pp. 627–647.

Linton S. (2005), What Is Disability Studies?, “Modern Language Association”, 120(2), p. 518–522.

Malec M. (2005), Experience of “otherness” as the situation of learning, [in:] A. Bron, E. Kurantowicz, H. S. Olesen, L. West (eds.), Between “Old” and “New” Worlds of Adult Learning, Wydawnictwo Naukowe DSWE, Wrocław, pp. 285–293.

Mandel J. (2006), Global justice, Polity Press, Cambridge.

Marquis E., Redda A., Twells L. (2018), Navigating complexity, culture, collaboration, and emotion: Student perspectives on global justice and global justice education, “Teaching in Higher Education”, 23(7), pp. 853–868.

Said E. (1983), The world, the text, the critic, MA: Harvard University Press, Cambridge.

Santos B. D. (2007), Beyond abyssal thinking: From global lines to ecologies of knowledges, “Review”, 31(1), pp. 45–89.

Sherry M. (2004), (Post) colonizing disability, “A Journal of Transnational Women’s and gender Studies”, 4, pp. 10–22.

Silvers A. (2010), An essay on modelling: The social model of disability, [in:] D. C. Ralston, J. Ho (eds.), Philosophical reflections on disability, Springer, London, pp. 19–36.

Spivak G. C. (1994), Bonding in difference, [in:] A. Arteaga (ed.), An other tongue: Nation and ethnicity in the linguistic borderlands, NC: Duke University Press, Durham, pp. 273–285.

Spivak G. C. (1998), Can the subaltern speak?, [in:] C. Nelson & L. grossberg (eds.), Marxism and the interpretation of culture, University of Illinois Press, Urbana, pp. 271–313.

The NgO Committee on Mental Health (2012), October 11), UN – global Mental Health, WHO Action Plan, http://historypsychiatry.com/2012/10/05/unglobal-mental-health- who-action-plan-oct-11–2012/ [15.08.2019].

Thirlwall A. P. (2014), Development and economic growth, [in:] V. Desai, R. B. Potter (eds.), The companion to development studies, Routledge, London–New York, pp. 61–65.

Titchkosky T., Aubrecht K. (2015), WHO’s MIND, whose future? Mental health projects as colonial logics, “Social Identities”, 21(1), pp. 69–84.

World Health Organization (WHO) (2011), 2011 World Mental Health Day. The great push: Investing in mental health, http://www.wfmh.com/2011DOCS/2011%20 WORLD%20MeNTAL%20HeALTH%20DAY%20document.pdf [15.08.2019]

Zaorska M. (2014), Disabled person on the road to professional activation – selected issues related to the realities of contemporary social reality, “Rocznik Andragogiczny”, 21, pp. 227–236.

Rocznik Andragogiczny

Pobrania

  • PDF (English)

Opublikowane

2020-03-16

Jak cytować

1.
RÓSA, Blanka. Na styku rozwoju, niepełnosprawności i teorii postkolonialnej. Czy osoby niepełnosprawne są marginalizowane wśród osób marginalizowanych?. Rocznik Andragogiczny [online]. 16 marzec 2020, T. 26, s. 95–108. [udostępniono 5.7.2025]. DOI 10.12775/RA.2019.005.
  • PN-ISO 690 (Polski)
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Pobierz cytowania
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Numer

Tom 26 (2019)

Dział

Analizy teoretyczne i badania andragogiczne

Statystyki

Liczba wyświetleń i pobrań: 494
Liczba cytowań: 0

Wyszukiwanie

Wyszukiwanie

Przeglądaj

  • Indeks autorów
  • Lista archiwalnych numerów

Użytkownik

Użytkownik

Aktualny numer

  • Logo Atom
  • Logo RSS2
  • Logo RSS1

Informacje

  • dla czytelników
  • dla autorów
  • dla bibliotekarzy

Newsletter

Zapisz się Wypisz się

Język / Language

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tagi

Szukaj przy pomocy tagu:

rozwój oparty na sprawiedliwości społecznej, krytyczne wieloaspektowe badania niepełnosprawności, teoria postkolonialna, projekt WHO MIND, marginalizacja, wieloaspektowa edukacja w zakresie sprawiedliwości
W górę

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partnerzy platformy czasopism

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu Deklaracja dostępności Sklep wydawnictwa