Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Noty terenowe – status, przetwarzanie i potencjał badawczy
  • Home
  • /
  • Noty terenowe – status, przetwarzanie i potencjał badawczy
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 23 (2016) /
  4. III. Inspiracje metodologiczne

Noty terenowe – status, przetwarzanie i potencjał badawczy

Autor/innen

  • Hanna Kędzierska Uniwersytet Warmińsko-Mazurski w Olsztynie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2016.017

Schlagworte

nota terenowa, przetwarzanie not terenowych, badania jakościowe

Abstract

Specyfiką badań jakościowych jest praca z danymi pochodzącymi z różnych źródeł. Jednym z nich są sporządzane przez badaczy zapiski terenowe w postaci pamiętników, dzienników osobistych, instytucjonalnych, różnego rodzaju notatek z terenu badań. Prowadzone zgodnie z bardzo zindywidualizowanymi regułami, nie są przygotowywane do przedstawiania zewnętrznemu czytelnikowi. Pomimo to znaczna ich część trafia w finale do raportu końcowego. W artykule, odwołując się do własnych doświadczeń badawczych, wskazuję rolę i potencjał badawczy tkwiący w zapisanych i przetworzonych notach terenowych.

Literaturhinweise

Charmaz K. (2009), Teoria ugruntowana. Praktyczny przewodnik po analizie jakościowej, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa.

Clifford J. (1990), Notes on (field)notes, [w:] Sanjek R. (red.), Fieldnotes. The Makings of Antropology, Cornell University Press, Ithaca, s. 47–70

Emerson R. (1995), Processing Fieldnotes: Coding and Memoing, [w:] Emerson R., Fretz R., Shaw L. (red.), Writing ethnographic fieldnotes, Chicago: The University of Chicago Press, s. 142–168.

Glaser B. G., Strauss A. L. (2009), Odkrywanie teorii ugruntowanej, Zakład Wydawniczy NOMOS, Kraków.

Hammersley M., Atkinson P. (1995), Metody badań terenowych, Wyd. Zys i S-ka, Poznań.

Jackson J .E. (1990), „I am fieldnote”: Fieldnotes as a Symbol of Professional Identity, [w:] Sanjek R.(red.), Fieldnotes. The Makings of Antropology, Cornell University Press, Ithaca, s. 4–33.

Kaniowska K. (1995), Czy trudno jest być dzisiaj antropologiem?, „Lud”, t. 78, s. 279–291.

Kędzierska H. (2012), Kariery zawodowe nauczycieli. Konteksty – wzory – pola dyskursu, Wyd. Adam Marszałek, Toruń.

Kędzierska H. (2015), Novice Teachers: The Process of “Anchoring” in the Teaching Profession, „Forum Oświatowe”, nr 2, s. 59–73.

Klus-Stańska D. (2016), Odwrót od rozwoju: kontrowersyjna czy obiecująca zmiana paradygmatu wczesnej edukacji, „Studia Edukacyjne”, nr 38, s. 7–20.

Kwieciński Z. (2007), Między patosem a dekadencją. Studia i szkice socjopedagogiczne, Wyd. Naukowe DSWE TWP ,Wrocław.

Lofland J., Snow, D. A., Anderson L., Lofland L. H. (2009), Analiza układów społecznych. Przewodnik metodologiczny po badaniach jakościowych, Wyd. Naukowe SCHOLAR, Warszawa.

Maharaj N. (2016), Using field notes to facilitate critical reflection, „Reflective Practice”, vol. 17 no. 2, s. 114–124.

Rakoczy M. (2014), „Pisanie” kultury a notatki terenowe – przypadek Bronisława Malinowskiego, „Zeszyty Etnologii Wrocławskiej”, nr 2(21), s. 75–94.

Walford G. (2009), The practice of writing ethnographic field notes, „Etnography and Education” vol. 4, no. 2, s. 117–130.

Neografia

Kruszelnicki W. (2012), Hermeneutyczne kierunki refleksji nad osobą badacza w terenie,

„Kultura i Historia”, nr 21, http://www.kulturaihistoria.umcs.lublin.pl/archives/35, dostęp: 15.12.2016.

Soroko E. (2009), Raportowanie badań jakościowych i ilościowych. Ukryte podobieństwa i wyraźne różnice, http://www.staff.amu.edu.pl/~soroko/_uploads/2008/03/jakosciowe-i-ilosciowe_soroko.pdf, dostęp: 15.12.2016.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2017-06-19

Zitationsvorschlag

1.
KĘDZIERSKA, Hanna. Noty terenowe – status, przetwarzanie i potencjał badawczy. Rocznik Andragogiczny. Online. 19 Juni 2017. Vol. 23, pp. 335-346. [Accessed 5 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2016.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 23 (2016)

Rubrik

III. Inspiracje metodologiczne

Stats

Number of views and downloads: 587
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

nota terenowa, przetwarzanie not terenowych, badania jakościowe
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop