Mark Savickas’ theory as an inspiration for professional counselling aimed at adults enhanced with the application of Diagnostic and Simulation Games Method
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2015.022Schlagworte
Mark Savickas, diagnostic and simulation games method, professional careerAbstract
In case of adult learners, the process of professional counselling, diagnosing of professional predispositions or providing support for learners in their professional career construction frequently requires the application of different methods and techniques than the ones applied in case of younger learners. In this article the author presents how Mark Savickas’ career construction theory and narrative career counselling are applied in the project titled From diagnosis to action in order to work out the model of innovative tool for diagnosing competences and professional predispositions of adult learners – that is the Diagnostic and Simulation Games Method’. The diagnostic and simulation games, developed on the basis of M. Savickas’ career construction theory, are the interactive and original work methods owing to which each adult learner may obtain many various answers to such questions as: which career to construct?, how to accomplish it? and what motivates me to act?
Literaturhinweise
Dołęga-Herzog H., Rosalska M. (2014), Wykorzystanie metod kreatywnych w przygotowaniu uczniów do wyboru zawodu. Propozycje rozwiązań metodycznych,KOWEZiU, Warszawa.
Kozubska A., Ziółkowski P. (2015), Przewodnik metodyczny dla osób pracujących z wykorzystaniem Metody Gier Diagnostyczno-Symulacyjnych. Przewodnik metodyczny,cz. 1, BZDZ, PSG, Bydgoszcz.
Łyszkowska E., Etapy życia zawodowego a podstawa planowania ścieżki kariery zawodowej,„Rocznik Andragogiczny” 2010, p. 209–220.
Matlakiewicz A., Solarczyk-Szwec H. (2005), Dorośli uczą się inaczej. Andragogiczne podstawy kształcenia ustawicznego, CKU, Toruń.
Minta J. (2012), Od aktora do autora, wspieranie młodzieży w konstruowaniu własnej kariery, KOWEZiU, Warszawa.
Ziółkowski P. (2014), Wybrane problemy dydaktyczno-metodycznego funkcjonowania nauczyciela-wychowawcy, [in:] R. Koc, A. Kozubska, P. Ziółkowski, Nauczyciel w drodze do profesjonalizmu, WSG, Bydgoszcz, p. 255–402.
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Stats
Number of views and downloads: 504
Number of citations: 0