Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Adult Education Research in Poland and Germany on the European Level: Two Sleeping Beauties?
  • Home
  • /
  • Adult Education Research in Poland and Germany on the European Level: Two Sleeping Beauties?
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 21 (2014) /
  4. IV. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

Adult Education Research in Poland and Germany on the European Level: Two Sleeping Beauties?

Autor/innen

  • Bernd Käpplinger Humboldt-Universität zu Berlin

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.028

Schlagworte

Adult education research, Poland, Germany, ESREA, program analysis

Abstract

This paper analyzes Polish and German papers contributed to conferences of the European research society ESREA. The method “program analysis” is used. The analysis demonstrates that Polish and German researchers are present in this European forum for research in adult education. But there are also some shortcomings. Perspectives for further improvement are suggested and discussed.

Literaturhinweise

Antunes, M. H. (2003). Comments to Selection Process and Conference Papers. In ESREA (ed.). Wider Benefits of Learning: Understanding and Monitoring the Consequences of Adult Learning. Triennial ESREA 2001 Conference (pp. 67–72). Lisbon: Lusófona University.

Arnold, R. et al. (2000). Forschungsmemorandum für die Erwachsenen- und Weiterbildung. Frankfurt/Main: Deutsches Institut für Erwachsenenbildung.

Bisovsky, G. et al. (1998). Adult Learning and Social Participation. Wien: Verband Wiener Volksbildung.

Bron, A. & Kurantowicz, E. & Salling Olesen, H. & West, L. (2005). ‘Old’ and ‘New’ Word of Adult Learning. Wrocław: Wydawnictwo Naukowe Dolnośląskiej Szkoły Wyzsżej Edukacji.

Chang, B. (2013). Shift of Adult Education Research. Proceedings of the Adult Education Research Conference 2013 (pp. 63–69). Penn State University.

ESREA (2003). Wider Benefits of Learning: Understanding and Monitoring the Consequences of Adult Learning. Triennial ESREA 2001 Conference. Lisbon: Lusófona University.

Fejes, A. & Nicoll, K. (2013). Approaches to research on the education and learning of adults. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 4 (1), 7–14.

Fejes, A. & Nylander, E. (2013). Defining the field of research on the education and learning of adults. A bibliometrical and content analysis of three adult education journals 2005–2012. Paper presented at the Seventh ESREA triennial European research conference. Berlin: Humboldt-University Berlin, 4–7 September 2013.

Garfield, S. (2013). On the Map – Why the World Looks the Way it Does. London: Profile Books.

Gieseke, W. (2014). Adult and Continuing Education: Results in the Context of Research. In B. Käpplinger & S. Robak, Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 153–174). Frankfurt/Main: Lang.

Gieseke W. (2011). Programy i badania programów jako specyficzna wiedza sterująca dla instytucji edukacji dorosłych? In „Rocznik Andragogiczny” 2011, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Warszawski, Warszawa–Toruń, s. 34–46.

Gieseke, W. & Kargul, J. (eds.) (2005). Europäisierung durch Kulturelle Bildung. Bildung– Praxis–Event.

Volume 1: Gieseke, W. & Opelt, K. & Stock, H. & Börjesson, I.: Kulturelle Erwachsenenbildung in Deutschland – Exemplarische Analyse Berlin/Brandenburg. Berlin: Waxmann.

Volume 2: Depta, H. & Kargul, J. & Półturzycki, J. (eds.): Kulturelle Erwachsenenbildung in Polen am Beispiel Lubuskie, Warschau und Płock. Münster: Waxmann.

Volume 3: Deutsch-polnische Forschergruppe (eds.): Interkulturelle Betrachtungen Kultureller Bildung in Grenzregionen – mit Buckower Empfehlungen. Humboldt-Universität zu Berlin, Erwachsenenpädagogischer Report 6, Berlin.

Gieseke, W. (ed.) (2000). Programmplanung als Bildungsmanagement? Recklinghausen: Bitter.

Gieseke, W. et al. (eds.) (1989). Zentrifugale und zentripetale Kräfte in der Disziplin Erwachsenenbildung. Heidelberg: Arbeitsgruppe für Empirische Bildungsforschung.

Gieseke W. (2011). Programy i badania programów jako specyficzna wiedza sterująca dla instytucji edukacji dorosłych? In „Rocznik Andragogiczny” 2011, Akademickie Towarzystwo Andragogiczne, Uniwersytet Warszawski, Warszawa–Toruń, s. 34–46.

Góralska R. & Solarczyk H. (2013). Emotionsforschung in Polen. In Käpplinger B. & Robak S. & Schmidt-Lauff S. (Hrsg.), Engagement für die Erwachsenenbildung, Ethische Bezugnahmen und demokratische Verantwortung, Wiesbaden: Springer, S. 43–53.

Hake, B. J. (1992). Remaking the study of adult education: The relevance of recent developments in the Netherlands to the search for disciplinary identity. Adult Education Quarterly, 42, 63–78.

Höhn W. & Gieseke W. & Kaczor S. (Hrsg.) (1997). Probleme der Erwachsenenbildung in Polen und Deutschland, Wydawnictwo i Zakład Poligrafii Instytutu Technologii Eksploatacji, Berlin–Radom–Warschau.

Jones, W. (2014). The present and future situation of adult educators in the United Kingdom. In B. Käpplinger & S. Robak, Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 139–152). Frankfurt/Main: Lang.

Käpplinger, B. (2008). Programmanalysen und ihre Bedeutung für pädagogische Forschung. Forum Qualitative Social Research, 9 (1), http://www.qualitativeresearch.net/index.php/fqs/article/view/333.

Kulich, J. (1989). Provision in Eastern Europe and the Soviet Union. In Titmus, C. J. (ed.). Lifelong Education for Adults – An International Handbook. (pp. 407–414) Exeter: Pergamon Press.

Larsson, S. (2010). Invisible colleges in the adult education research world. European Journal for Research on the Education and Learning of Adults, 1 (1–2), 97–112.

Long, H. B. (1983). Characteristics of Adult Education Research Reported At the Adult Education Research Conference, 1971–1980. Adult Education Quarterly, 33, 79–96.

Ludwig, J. & Baldauff-Bergmann, J. (2010). Profilbildungsprobleme in der Erwachsenenbildungsforschung. REPORT, 1 (33), 65–76.

Martin, I. (2000). Reconstituting the Agora: Towards an Alternative Politics of Lifelong Learning. In T. Sork, V. Chapman & R. St. Clair (eds.), Proceedings of the Adult Education Research Conference 2000. Vancouver: UBC.

Olesen, H. S. (2014). Adult Education in the Danish Modernization Process. In B. Käpplinger & St. Robak (eds.). Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 39–56). Frankfurt/ Main: Lang.

Plecas, D. B. & Sork, T. J. (1986). Adult Education: Curing the Ills of an Undisciplined Discipline. Adult Education Quarterly, 37, 48–62.

Popovic, K. (2013). Adult Education – Lost in a Transition? Non-published key note at the 7th ESREA Triennial. Berlin.

Rubenson, K. (1982). Adult education research: In quest of a map of the territory. Adult Education Quarterly, 32 (2), 57–74.

Rubenson, K. (2000). Revisiting the map of the territory. Conference Proceedings of the Canadian Association for the Study of Adult Education, 2000.

Rubenson, K. & Elfert, M. (2014). Changing Configurations of Adult Education Research: Exploring a Fragmented Map. In B. Käpplinger & St. Robak (eds.).

Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 25–38). Frankfurt/Main: Lang.

Schrader, J. (2014). Strategies of Modernisation and Their Effects on Configurations of Adult Education. In Adult and Continuing Education: Results in the Context of Research. In B. Käpplinger & S. Robak (eds.). Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 57–71). Frankfurt/Main: Lang.

Spolar, Vida A. M. (2014). Education and Training for Adult Education Profession in Slovenia before and after the Transition Period. In B. Käpplinger & S. Robak (eds.). Changing configuration in adult education in transitional times: international perspectives in different countries (pp. 191–210). Frankfurt/Main: Lang.

St. Clair, R. (2011). Writing ourselves into being: A review of the Canadian Journal for the Study of Adult Education. Canadian Journal for the Study of Adult Education, 23 (2), 27–44.

Taylor, E. W. (2001). Adult Education Quarterly from 1989 to 1999: A content analysis of all submissions. Adult Education Quarterly, 51 (4), 322–340.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (English)

Veröffentlicht

2015-06-19

Zitationsvorschlag

1.
KÄPPLINGER, Bernd. Adult Education Research in Poland and Germany on the European Level: Two Sleeping Beauties?. Rocznik Andragogiczny. Online. 19 Juni 2015. Vol. 21, pp. 393-410. [Accessed 5 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.028.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 21 (2014)

Rubrik

IV. Edukacja dorosłych z międzynarodowej perspektywy

Stats

Number of views and downloads: 502
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

Adult education research, Poland, Germany, ESREA, program analysis
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop