Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Niepokoje współczesnej andragogiki wobec urynkowienia edukacji
  • Home
  • /
  • Niepokoje współczesnej andragogiki wobec urynkowienia edukacji
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 21 (2014) /
  4. I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Niepokoje współczesnej andragogiki wobec urynkowienia edukacji

Autor/innen

  • Jan Saran Wyższa Szkoła Ekonomii i Innowacji w Lublinie

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2014.006

Schlagworte

destrukcja wartości przez rynek, etyczne aspekty wolnego rynku, andragogika wobec ekspansji rynku

Abstract

Przemiany społeczno-polityczne po roku 1989 stworzyły nowe możliwości rozwojowe dla edukacji dorosłych. O jej kondycji w znacznym stopniu decydowały czynniki ekonomiczne. Postępujący neoliberalizm ekonomiczny spowodował wiele krytyki gospodarki rynkowej, także w aspekcie społeczno-humanistycznym. Zwłaszcza od roku 2008 – a więc w okresie ekonomicznego kryzysu – rynek zdominował różne dziedziny życia człowieka, dokonując erozji wartości uznanych w przeszłości za podstawowe elementy funkcjonowania jednostek i grup. Ekonomia stała się dziś w znacznym stopniu studium ludzkich interakcji, zajmując się kwestią bodźców i zachęt, wkraczając w problematykę zainteresowań nauk o wychowaniu. Ta sytuacja stanowi wyzwanie dla andragogiki jako subdyscypliny pedagogicznej, na której spoczywa powinność troski o wartości, formułowania zasad życia społecznego i oceny ich realizacji.

Literaturhinweise

Bauman Z. (2009), Konsumowanie życia, tłum. M. Wyrwas-Wiśniewska, Wyd. UJ, Kraków.

Boulding K. (1985), Etyka i biznes, [w:] K. Boulding (red.), Ponad ekonomią, Warszawa.

Delors J. (1998), Edukacja – jest w niej ukryty skarb. Raport opracowany dla UNESCO, Warszawa.

Giddens A. (2006), Socjologia, tłum. A. Szulżycka, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa.

Kołodko G. W. (2008), Świat na wyciągnięcie myśli, Prószyński i S-ka, Warszawa.

Levitt S. D., Dubner S. J. (2008), Freakonomia: Świat od podszewki, tłum. A. Sobolewska, Helion, Gliwice.

Lewowicki T. (2007), Pedagogika wobec (nie)moralności sfery publicznej, [w:] S. J. Rutkowiak i in. (red.), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin, s. 34–41.

Malewski M. (2011), Idea całożyciowego uczenia się jako przesłanka rozwoju edukacji dorosłych, [w:] L. Olszewski (red.), Współczesna misja Towarzystwa Wiedzy Powszechnej w sześćdziesięciolecie Organizacji, Warszawa, s. 148–156.

Michalski K. (2012), Wstęp, [w:] M. Sandel, Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa, s. 7–11.

Rutkowiak S. J. i in. (red.) (2007), Edukacja, moralność, sfera publiczna, Verba, Lublin. Sandel M. (2012), Czego nie można kupić za pieniądze, tłum. A. Chomik, T. Sikora, Kurhaus Publishing, Warszawa.

Saran J. (2013), Źródła zagrożeń podmiotowego bezpieczeństwa jednostki w opinii młodzieży akademickiej, [w:] Trejnis Z. (red.), Uwarunkowania bezpieczeństwa narodowego Polski, WAT, Warszawa, s. 185–215.

Skibińska E. (2010), Cele edukacji dorosłych w kontekście społeczeństwa konsumentów, [w:] T. Aleksander (red.), Edukacja dorosłych jako czynnik rozwoju społecznego, t. I, ITeE-PIB, Radom, s. 46–56.

Szulczewski G. (2009), Etyka wobec współczesnego kryzysu ekonomicznego, [w:] J. Osiński (red.), Nauki społeczne wobec kryzysu ekonomicznego, Wyd. SGH, Warszawa, s. 67–96.

Zych A. A. (2004), Maslow Abraham Harold, [w:] T. Pilch (red.), Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku, t. III, Wydawnictwo Akademickie „Żak”, Warszawa, s. 88–89.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2015-06-19

Zitationsvorschlag

1.
SARAN, Jan. Niepokoje współczesnej andragogiki wobec urynkowienia edukacji. Rocznik Andragogiczny. Online. 19 Juni 2015. Vol. 21, pp. 101-112. [Accessed 8 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2014.006.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 21 (2014)

Rubrik

I. Analizy i badania edukacji dorosłych

Stats

Number of views and downloads: 1007
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

destrukcja wartości przez rynek, etyczne aspekty wolnego rynku, andragogika wobec ekspansji rynku
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop