Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?
  • Home
  • /
  • Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 20 (2013) /
  4. I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?

Autor/innen

  • Alicja Jurgiel-Aleksander Uniwersytet Gdański
  • Adam Jagiełło-Rusiłowski Uniwersytet Gdański

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2013.002

Schlagworte

dyskurs LLL, zarządzanie kompetencjami, doświadczenia edukacyjne, edukacja dorosłych

Abstract

Autorzy niniejszego artykułu rozważają znaczenie koncepcji LLL przez pryzmat sposobu w jaki opisuje się kompetencje w andragogice. W tym celu analizują oni dokumenty – wytworzone przez polityków oraz publikacje dotyczące badań nad edukacją innych autorów. W rezultacie identyfikują dwa sposoby opisu kompetencji. Pierwszy utożsamiany jest z procesem administrowania edukacją, drugi z ich traktowaniem jako dyspozycji do uczenia się. Pokazują w ten sposób, że o ile pierwszy ma charakter neoliberalny gdzie edukacja dla rynku dominuje w opisie jej znaczenia, to drugi ma charakter konstruktu społeczno-kulturowego zbudowanego wokół pytania – czemu służy edukacja?

Literaturhinweise

Bernstein B. (1996), Pedagogy, symbolic, control, identity. Theory, research, critique, London–Bristol.

Biesta G. J. J. (2010), Good education in an age of measurement. Ethics, politics, democracy,

Boulder–London.

Coofield F. (1999), Braking the consensus : Lifelong learning as social control, (in:) P. Alheit, U. Beck, E.Kamuller, R.Taylor, H.S.Olesen (eds.), Lifelong learning inside and outside schools, Bremen.

Delors J. (1998), Edukacja: jest w niej ukryty skarb, Warszawa.

Faure E. (1975), Uczyć się, aby być, Warszawa.

Field J. (2000), Lifelong learning and the new educational order, „Stoke on Trent”.

Field J. (1996), European dimensions. Education, training and the European Union, London–Philadelphia.

Jagiełło-Rusiłowski A., Solarczyk-Szwec H., (2013), Kwerenda badań nad kompetencjami społecznymi, „Przegląd Badań Edukacyjnych”, nr 2.

Jurgiel-Aleksander A. (2013), Doświadczenie edukacyjne w perspektywie andragogicznej. Studium biograficzno-fenomenograficzne, Gdańsk.

Kwieciński Z. (2002), Nieuniknione? Funkcje alfabetyzacji w dorosłości, Toruń–Olsztyn.

Malewski M. (2010), Od nauczania do uczenia się. O paradygmatycznej zmianie w andragogice,

Wrocław.

Merrill B. (2001), Learning and teaching in universities: perspectives from adult learners and lectures, „Teaching in Higher Education”, vol.6, No. 1.

Niemierko B. (1997), Między oceną a dydaktyką: bliżej dydaktyki, Warszawa.

Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Kraków.

Przyszczypkowski K. (1999), Edukacja dla demokracji. strategie zmian a kompetencje obywatelskie, Toruń–Poznań.

Skibińska E.M. (2006), Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne, Warszawa.

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • PDF (Język Polski)

Veröffentlicht

2014-05-13

Zitationsvorschlag

1.
JURGIEL-ALEKSANDER, Alicja und JAGIEŁŁO-RUSIŁOWSKI, Adam. Dyskurs uczenia się przez całe życie: administrowanie kompetencjami czy pytanie o ich sens i znaczenie?. Rocznik Andragogiczny. Online. 13 Mai 2014. Vol. 20, pp. 65-74. [Accessed 6 Juli 2025]. DOI 10.12775/RA.2013.002.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 20 (2013)

Rubrik

I. Edukacja dorosłych – kompetencje – rynek pracy

Stats

Number of views and downloads: 474
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

dyskurs LLL, zarządzanie kompetencjami, doświadczenia edukacyjne, edukacja dorosłych
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop