Zum Inhalt springen Zur Hauptnavigation springen Zur Fußzeile springen
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language
    • Deutsch
    • English
    • Język Polski
  • Menu
  • Home
  • Aktuelle Ausgabe
  • Archiv
  • Mitteilungen
  • Über uns
    • Über die Zeitschrift
    • Beitragseinreichung
    • Redaktion
    • Wissenschaftlicher Beirat
    • Gutachter
    • Zasady etyki publikacyjnej
    • Informacja o niepobieraniu opłat
    • Polityka archiwizacji cyfrowej czasopisma
    • Schutz personenbezogener Daten
    • Kontakt
  • Registrieren
  • Einloggen
  • Language:
  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Rocznik Andragogiczny

Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych
  • Home
  • /
  • Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych
  1. Home /
  2. Archiv /
  3. Bd. 30 (2023) /
  4. IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych

Autor/innen

  • Anna Frąckowiak Akademia Kujawsko-Pomorska w Bydgoszczy https://orcid.org/0009-0006-3802-1597

DOI:

https://doi.org/10.12775/RA.2023.017

Schlagworte

samokształcenie, nauczyciel, szkolnictwo wyższe, materiały samokształceniowe

Abstract

W artkule zostało omówione zagadnienie działalności nauczyciela w dziedzinie organizacji procesu samokształceniowego w szkole wyższej. W pierwszej kolejności dokonano porównania między tradycyjną rolą nauczyciela, rozumianą jako przekazywanie wiedzy, a rolą organizatora warunków ułatwiających realizację uczenia się osób dorosłych. Następnie przeanalizowano sposoby tworzenia odpowiedniego środowiska dla samokształcenia, w tym wykorzystania komunikacji na odległość i uczenia się na podstawie kontraktów. Wreszcie, w ostatniej części, przedstawiono przegląd najważniejszych elementów będących podstawą konstrukcji materiałów samokształceniowych przez nauczyciela.Z perspektywy 20 lat artykuł stanowi świadectwo tego, jak przyspieszyły zmiany społeczne i technologiczne, nasilane wciąż nowymi kryzysami. Owe zmiany, wraz z poddawaną krytyce niewydolnością instytucji edukacyjnych, prowadzą do wniosku, że samokształcenie – w różnych jego odmianach – może stać się niedługo dominującym procesem zdobywania wiedzy i umiejętności.

Literaturhinweise

Brockett R.G., Hiemstra R. (1991), Self-Direction in Adult Learning: Perspectives on Theory, Research and Practice, Routledge, London–New York.

Collins A., Greeno J.G., Resnick R.B. (1996), Environments of Learning, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Delors J. (red.) (1996), Edukacja – jest w niej ukryty skarb, UNESCO Publishing, Paris.

Final Report of the Carnegie Commission on Higher Education. Priorities for Action(1973), McGraw-Hill Book Company, New York.

Gromadzka M., Frąckowiak A., Półturzycki J., Samokształceniew edukacji całożyciowej, Wydawnictwo Instytutu Technologii Eksploatacji, Radom 2019.

Mason R. (1999), The Impact of Telecommunications, [w:] K. Harry (red.), Higher Education through Open and Distance Learning, Routledge, London–New York.

Mauch W., Narang R. (red.) (1998), Lifelong Learning and Institutions of Higher Education in the 21st Century, DACEE, University of Mumbai, UNESCO Publishing, Hamburg.

Pieters J.M. (1996), Psychology of Adult Education, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Rose A.D., Learning by contract, [w:] A. Tuijnman (red.), International Encyclopedia of Adult Education and Training, OECD Publishing, Paris.

Rowntree D. (1995), Teaching through Self-instruction. How to Develop Open Learning Materials, Kogan Page, London / Nichols Publishing, New York.

Włodarski Z. (1998), Psychologia uczenia się, t. 1, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa

Rocznik Andragogiczny

Downloads

  • pdf (Język Polski)

Veröffentlicht

2024-02-26

Zitationsvorschlag

1.
FRĄCKOWIAK, Anna. Nauczyciel jako organizator procesu samokształcenia dorosłych. Rocznik Andragogiczny. Online. 26 Februar 2024. Vol. 30, pp. 293-308. [Accessed 17 Dezember 2025]. DOI 10.12775/RA.2023.017.
  • ISO 690
  • ACM
  • ACS
  • APA
  • ABNT
  • Chicago
  • Harvard
  • IEEE
  • MLA
  • Turabian
  • Vancouver
Bibliografische Angaben herunterladen
  • Endnote/Zotero/Mendeley (RIS)
  • BibTeX

Ausgabe

Bd. 30 (2023)

Rubrik

IV. Dydaktyka dorosłych – strategie i trudności

Lizenz

Copyright (c) 2024 Anna Frąckowiak

Creative-Commons-Lizenz
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.

Stats

Number of views and downloads: 478
Number of citations: 0

Search

Search

Browse

  • Autor/innenverzeichnis durchblättern
  • Issue archive

User

User

Aktuelle Ausgabe

  • Atom-Logo
  • RSS2-Logo
  • RSS1-Logo

Informationen

  • Für Leser/innen
  • Für Autor/innen
  • Für Bibliothekar/innen

Newsletter

Subscribe Unsubscribe

Sprache

  • Deutsch
  • English
  • Język Polski

Tags

Search using one of provided tags:

samokształcenie, nauczyciel, szkolnictwo wyższe, materiały samokształceniowe
Aufwärts

Akademicka Platforma Czasopism

Najlepsze czasopisma naukowe i akademickie w jednym miejscu

apcz.umk.pl

Partners

  • Akademia Ignatianum w Krakowie
  • Akademickie Towarzystwo Andragogiczne
  • Fundacja Copernicus na rzecz Rozwoju Badań Naukowych
  • Instytut Historii im. Tadeusza Manteuffla Polskiej Akademii Nauk
  • Instytut Kultur Śródziemnomorskich i Orientalnych PAN
  • Instytut Tomistyczny
  • Karmelitański Instytut Duchowości w Krakowie
  • Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych w Krośnie
  • Państwowa Akademia Nauk Stosowanych we Włocławku
  • Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Stanisława Pigonia w Krośnie
  • Polska Fundacja Przemysłu Kosmicznego
  • Polskie Towarzystwo Ekonomiczne
  • Polskie Towarzystwo Ludoznawcze
  • Towarzystwo Miłośników Torunia
  • Towarzystwo Naukowe w Toruniu
  • Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
  • Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie
  • Uniwersytet Mikołaja Kopernika
  • Uniwersytet w Białymstoku
  • Uniwersytet Warszawski
  • Wojewódzka Biblioteka Publiczna - Książnica Kopernikańska
  • Wyższe Seminarium Duchowne w Pelplinie / Wydawnictwo Diecezjalne „Bernardinum" w Pelplinie

© 2021- Nicolaus Copernicus University Accessibility statement Shop