Strategie edukacyjne dorosłych (na przykładzie studentów studiów niestacjonarnych Wydziału Pedagogicznego UW)
DOI:
https://doi.org/10.12775/RA.2023.015Schlagworte
edukacja akademicka, strategie edukacyjne, edukacja całożyciowaAbstract
Artykuł zawiera omówienie badań empirycznych dotyczących strategii edukacyjnych, tj. sposobów działania związanych z uczeniem się, jakie stosują studenci studiów niestacjonarnych. Przedmiotem szczególnego zainteresowania są dwa aspekty strategii edukacyjnych studentów: uczenie się w perspektywie planów życiowych oraz elementy indywidualnego procesu uczenia się, tj. cele kształcenia, preferowane treści kształcenia, faworyzowane metody uczenia się, trudności związane z uczeniem się. Stosowane przez studentów strategie scharakteryzowano, mając na uwadze cechy charakterystyczne strategii defensywnej (obronnej, pasywnej) i ofensywnej (aktywnej). Przeprowadzone badania prowadzą do wniosku, że 53,3% badanych studentów częściej stosuje strategie defensywne, a 46,7% – ofensywne.
Literaturhinweise
Damme van D. (2000), Adult learning as strategic behaviour and strategic learning as competence, [w:] P. Alheit, J. Beck, E. Kammler, R. Taylor, H.S. Olsen (red.), Lifelong learning inside and outside schools, Roskilde University, Universität Bremen, Leeds University.
Ledzińska M. (2000), Uczenie się wykraczające poza rolkowanie, [w:] R. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, t. 2, Gdańsk.
Pachociński R. (1998), Andragogika w wymiarze międzynarodowym, Warszawa.
Penc J. (1998), Zarządzanie dla przyszłości. Twórcze kierowanie firmą, Kraków.
Półturzycki J. (1991), Dydaktyka dorosłych, Warszawa.
Półturzycki J. (1994), Akademicka edukacja dorosłych, Warszawa.
Skrzypczak J. (red.), Strategie kształcenia dorosłych, „Studia Pedagogiczne”, t. 57
Downloads
Veröffentlicht
Zitationsvorschlag
Ausgabe
Rubrik
Lizenz
Copyright (c) 2024 Ewa Skibińska
Dieses Werk steht unter der Lizenz Creative Commons Namensnennung - Keine Bearbeitungen 4.0 International.
Stats
Number of views and downloads: 267
Number of citations: 0